Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Fyrverkerier

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Nu när det börjar dra ihop sig till Nyår så är jag och säkert många andra här på fotosidan lite nyfikna på att fota alla fina raketer! Jag undrar om det finns några tips och idéer kring fyrverkerifoto! Film? Objektiv? Slutartider m.m. ös på bara jag vill veta allt, även om det är lite. :)

Blända ner och öppen slutare, eller en slutartid som är längre än själva fyrverkeripjäsen.

Då blir det trevligt.

Fyrverkerier kan med fördel dubbelexponeras, för att få det hela lite tätare.

Objektiv beror ju helt på var du står. Är du mitt i, så rekommenderar jag en 20 mm, men står du en bra bit bort, så kanske man måste krypa upp mot 200 ?

Lycka till

Bländare f/16 och ca 30 sekunders slutartid brukar fungera. Stativ (och trådutlösare) är ett måste och brännvidden beror naturligtvis på var du står i förhållande till fyrverkerierna.

Ett trick kan vara att istället för dubbelexponering täcka objektivet med en svart kartongbit mellan pjäserna så att inte en massa trist nathimmel blir exponerad. Se bara till att inte rubba kameran eller orsaka vibrationer.

Ett fyrverkeri innehåller ganska mycket ljus, men är egentligen bara en en upplyst punkt som rör sig. Vad vill göra är att låta punkten rita ett "streck" på filmen och på så sätt få med hela explosionen. Som jämförelse kräver fullmånen bara något i stil med f/5.6 1/250s för att fastna på negativet. De angivna tiderna är riktmärken för ISO 100 film, och bör kanske tas med en nypa salt men är bra utgångvärden. Tänk också på reprocitetsfel med vissa filmer (mest dia). (Reprocitetsfel är färgstick mm på grund av att filmen inte är gjord för långa exponeringar. Kolla med fotohandlare vad som gäller för just din film)

/Ingo

Tillvägagångssättet beror lite på om du vill ha med andra ljuskällor än själva fyrverkerierna i bilden.

Om du vill ha enbart fyrverkerier mot svart himmel, då rekommenderar jag "multiexponering" så som ingo och kaatman beskriver. Släpp in ljus i kameran bara under de korta 1-2 sekunder då bomberna kreverar på himlen. På så sätt kan du fylla en bild med godtyckligt antal krevader (minst 10 iaf). Totala exponeringtiden är inte särskilt viktig, eftersom fyrverkerierna bara "ritar streck" på filmen.

Om du har andra ljuskällor i bilden (hus, gatlyktor osv) så måste totala exponeringstiden förstås väljas så att dessa blir rätt exponerade. Här finns inga andra råd än att alternativexponera.

En mer avancerad variant är att först exponera nattlandskapet i bildrutans underkant, sedan dubbelexponera in fyrverkerier mot svart himmel (utan landskap). Fast somliga tycker kanske att det är fusk...?

För att få en riktigt svart himmel, plåta från en så mörk plats som möjligt. Natthimlen sprider ibland mer ströljus än man tror. Lås skärpeinställningen på oändligt med en tejpbit. Stativ behövs förstås, såvida inte du är ute efter verkligt konstnärliga bilder.:D

Jag har plåtat fyrverkerier på ISO50-film vid bländare 8-11, med gott resultat.

Själv körde jag mer 1600asa film.
Hamnade då runt f5-6 1/60 sek.
Vilket innebär att man slipper
stativet. :)

// Calle

Bifogar även resultat.

Bilagor

• malmö festivalen 403.jpg
    malmö festivalen 403.jpg
    43.8 KB · Visningar: 611
Hur gör jag då på bästa sätt med min Minolta A1:a när jag står mitt i uppskjutningen utan stativ och andra märkvärdigheter =)

Gott nytt år!

En idé jag tänkt att försöka förverkliga denna nyårsafton är att ställa mig på ett berg och rikta kameran över staden, köra en mycket liten öppning och en lång slutartid. Vet iofs inte hur bra detta kommer fungera. Fyverkerierna i sig kommer antagligen att bli otroligt utsmetade och inte alls speciellt 'bra', men ljuseffekten över hela himlen hoppas jag blir fin. Synpunkter eller tips mottages gärna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar