Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto/New York: "The Big Apple is yellow" + "New York in vivid colors"

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Gatufoto/New York: "The Big Apple is yellow" + "New York in vivid colors"

Hej,

Publicerade för en tid sedan en tråd med lite svartvita gatufoton från New York.

Tema och namn: "I love NY; walk the streets with me"
http://www.henrikj.se/foto/20080827-ny1
Forumtråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97477

Har nu lagt upp två ytterligare gallerier.

The Big Apple is yellow
http://www.henrikj.se/foto/20080827-ny2

New York in vivid colors
http://www.henrikj.se/foto/20080827-ny3

Kom gärna med synpunkter om ni har några sådana.

Må väl allesammans.

MVH
// Henrik J
www.henrikj.se

Henrik, ville bara säga att jag tycker att väldigt många av bilderna i dessa New York-album är HELT fantastiska på alla sätt och vis! Du verkar ha en helt galen timing i dina bilder då du lyckas fånga de mest häftiga situationer. Kompositionerna i de bästa bilderna är fruktansvärt snygga.

Tack för fin inspiration!

Lysande gatufoto... jag blir såååå avundsjuk! :)

Antar att det till stor del är en fråga om närvaro och inte teknik, men ändå... vad använder du för utrustning och teknik för att ta bilderna?

Lysande gatufoto... jag blir såååå avundsjuk! :)

Antar att det till stor del är en fråga om närvaro och inte teknik, men ändå... vad använder du för utrustning och teknik för att ta bilderna?

Hej,

Tack för era kommentarer.

Av de bilder jag lagt upp så är kanske bara drygt 25% tagna med ögat mot sökaren. De andra är tagna från höften, från bröstet, bakåt, snett uppåt osv.

Har en Canon Mark III men även en Canon 40D som jag gärna använder tack vare sin lilla storlek i jämförelse. Motiven som används är antingen 16-35 eller 18-55 IS (kanon för sitt låga pris) och då oftast med max 20 mm i brännvidd. Använder mig av ganska höga ISOn och stora bländartal (f2.8-f4) så att jag får snabba slutartider och sen använder jag mig av dynamisk autofokus (heter det så, hehe?). Har även nyttjat LiveView i tunnelbanor etc när man vill fotografera människor som sitter mitt emot en, kanske bara 1,5-2 meter därifrån.

Vill fånga människorna "i deras miljö" utan att de skall vara medvetna om att de blir fotograferade och det är en utmaning om man vill ha lite up'n close-portraits. Eftersom jag använder så vida brännvidder betyder att jag går riktigt nära personerna jag fotograferar. Kör nog en ganska aggressiv stil om man skulle sett mig "utifrån", men jag försöker att smälta in och fotografera diskret.

Försöker notera tänkbara motiv och planera min promenadväg för att komma "rätt". Stannar i stort sett aldrig upp utan går och går.

Vad gäller bearbetning gör jag allt i Adobe Lightroom.

Ja, det var väl det hela men hojta till om ni har frågor. =)

=)

MVH
// Henrik J

Wow, verkligen läckra och inspirerande bilder! Jag gillar alla dina tre gallerier.

Jag har börjat lite smått att våga mig ut på stan och fota, men har inte alls samma blick för motiv som du, så det har blivit ganska trista bilder. Än så länge i alla fall - jag får väl öva på! :)

Övning ger färdighet, så är det verkligen.

Till det hela skall sägas att gatufotografering i en mindre stad är svårare. Är man i en stor stad kryllar det dels av intressanta människor och det finns en allmän acceptans att folk har kameran uppe; man reagerar inte.

Skulle jag bege mig ner på Storgatan här i Växjö vet jag inte riktigt om gallerierna hade blivit lika intressanta, men visst - det är klart att en stor stad gör inte jobbet åt en heller.

Övning ger färdighet, återigen och man får hitta inställningar och teknik som passar en och de bilder och motiven man vill få fram.

Ut och fortsätt att fota bara. Lycka till! =)

MVH
// Henrik J

Tack!

Jo, jag håller med om att det är mycket lättare i en större stad. Trondheim (där jag bor) är ganska bra, för det är en livlig och samtidigt avslappnad stad. Nästa helg ska vi till Stockholm och då ska jag passa på att öva lite mer. :)

Jag har märkt att det funkar bäst att gå omkring helt öppet och se ut som att jag vet precis vad jag håller på med. Då verkar folk utgå från att jag är ute på uppdrag från nån tidning eller liknande och bryr sig inte om att jag fotar.

ANNONS