Advertisement

Annons

Kombinera teleobjektiv med närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Jag har ett telezoom 50-200 till Pentax Ds. Fotade fågelbo häromdagen,men hade velat få större bild av fågeln. Är inte intresserad av datormanipulationer. Jag undrar om jag kunde ha kommit närmare med en kombination telezoom-närbildslins och vilken storlek som är lämplig. Jag har förstått att det bör vara +4-+6 på tele men hjälper en sådan lins mig eller måste det bli ett teleobjektiv. Jag tycker att telekonvertrar är ganska krångliga (ovant handhavande antagligen)

Agneta G
 
Tycker du ska satsa på en 300mm i första hand. Ser att du har ett manuellt objektiv, om du känner att det är ett alternativ finns det faktiskt en hel del fina gamla 300mm fasta objektiv som är billiga. Tamron SP 300mm f/5.6 tex kan fås för under 1000.- numer. Eller kanske en SMC Takumar 300mm f/4 ligger runt 1300.-.

Det finns ju även en del zoomar som kommer upp i 300mm som inte är så dyra. Men ska du satsa mer på att fotografera fåglar etc, så rekommenderar jag dig att skaffa ett ordentligt bra 300mm.
 
måste man inte vara väldigt nära för att närbildlinser ska göra nytta,kanske 10 till 30 cm?
 
Närbildslinser fungerar som läsglasögon - dvs de är anpassade efter korta avstånd.

En teleförlängare skruvas fast mellan teleobjektivet och kameran. Det är en tub med två gängor - en för kameran och en för objektivet. Nackdelen är att det äter upp mycket ljus, vilket gör att autofokusen kan få svårigheter i vissa situationer och med vissa objektiv. Det rekommenderas inte att man använder dem till zoomar, därför att de försämrar bildens kvalitet. Bäst är de till fasta brännvidder (alltså icke-zoomar).
 
OK. Jag fattar. Tele 300 mm el telezoom gäller. Har fått några förslag,men tar tacksamt emot fler förslag på bra gluggar.

Agneta G
 
Vill du autofokus har du ju nya Pentax zoomen 55-300mm. Har du pengar är det inget att diskutera, då vill du ha Pentax DA* 300mm.

Tredjepart har du ju Sigmas "Bigma" som har 50-500, men väger därefter. Sen har Sigma även 100-300mm som ska vara någorlunda bra.

Beror ju lite på hur pass mycket du verkligen vill släpa med dig och vad det är du vill fotografera. Att investera i en DA* 300mm kan ju vara lite väl kraftigt om den aldrig får komma ut och luftas. Å andra sidan när den väl får det, då presterar den mycket bra, av vad jag har sett. För någon vecka sedan startade jag en tråd här "DA* 300mm" eller så, du borde hitta den om du tittar runt i forumet, är lite länkar där till mycket, mycket skarpa fina fågel och djurbilder.


Här har du lite bilder med mitt gamla S-M-C Takumar 300mm f/4. http://www.flickr.com/photos/zewrak/collections/72157605048285386/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.