Annons

350D dog på ett underligt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Spramdoctor

Aktiv medlem
Min 350D med kitobjektiv var död när jag plockade upp den ur väskan för att ta några bilder. Tidigare hade den fungerat utan problem bortsett från att en av knapparna på baksidan (ändring av ljusmätning) kändes lite oprecis när jag bläddrade mellan bilder.

När jag slår på kamernan är oftast det enda som händer att batterisymbolen syns i det mindre fönstret på baksidan och den försvinner inte när jag slår av kameran igen. Någon enstaka gång syns det mer uppgifter i lcd rutan och när man trycker på någon knapp så dyker error 99 upp och kameran går inte slå av. Den stora skärmen är alltid helt död.

Jag har bytt det lilla batteriet, provat med och utan minneskort, provat med och utan lins, tagit ut och stoppat in det stora batteriet ett otal gånger utan resultat.

Den har inte gått mer än ca 10 000 exponeringar vilket gör att jag tycker den dött lite väl tidigt.

Jag har sökt både här på fotosidan och i google utan resultat så nu undrar jag om någon känner igen beteendet och om det är värt att göra något åt kameran eller om det är kamerakyrkogården nästa. Sitter inte helt i sjön eftersom jag har en 40D men 350D med kitobjektivet är förhållandevis liten och lätt vilket gör att den ofta slinker med som vardagskamera.

Kan det på ha trängt in fukt som gjort att det korroderat? Jag har hört att det kan ge underliga beteenden utan någon synbar orskak.
 
Jag hade en sak som hände lite titt som tätt var att min 350 hängde sig. Jag fick panik och gjorde alla saker som du gjort, i och ur med batteri, byta kort och så. Till slut knäppte jag loss objektivet och satte fast det igen och då hoppade allt i gång.Kanske inte är exakt ditt problem, men värt att kolla kanske om du inte gjort det. =)
 
Trist att den krånglar! Ja, testa att ta av och sätta på objektivet igen. Har hört att Error 99 uppkommer om kameran inte kan kommunicera med hårdvaran, vanligtvis objektivet. Det kan t.ex. vara smuts på kontakterna, eller helt enkelt nåt glapp. Hoppas det löser sig.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Till slut knäppte jag loss objektivet och satte fast det igen och då hoppade allt i gång.Kanske inte är exakt ditt problem, men värt att kolla kanske om du inte gjort det. =)
Nej, det blir samma även om jag provar ett annat objektiv eller försöker starta den helt utan objektiv.

Det får nog bli elektronikskroten för den. Troligtvis blir det billigare att köpa en begagnad kamera än att laga den.
 
Spramdoctor skrev:
Nej, det blir samma även om jag provar ett annat objektiv eller försöker starta den helt utan objektiv.

Det får nog bli elektronikskroten för den. Troligtvis blir det billigare att köpa en begagnad kamera än att laga den.

Ska du slänga den så kan du ju skicka den till mig istället.
 
en till död 350D

Jag kan inte kasta något ljus över din döda kamera utan hakar på här med min.

För ett par veckor sedan tittade jag på en nyss tagen bild på kamerans display. Så slog jag av kameran men bilden blev kvar på skärmen! Slog på den igen men nu var allt dött. Tog ur batteripacken (BG) och i igen. Ingen skillnad. Provade kompisens batteripack. Inte nu heller. Kameran fick vila runt en halvtimma utan batteri (men med det lilla backupbatteriet kvar). I med batterierna igen. Nu kom den igång som vanligt.
Häromdagen var det dags igen men nu hjälper inget. Även denna gång tittade jag på en nytagen bild, slog av, bilden kvar, slog på, död!
Har tagit ur även det lilla backupbatteriet, bytt objektiv (båda Canon), bytt minneskort (Sandisk, kampanjat från Canon). Denna gången hade jag inte BG monterat när den dog. Har provat med och utan BG. Inget hjälper.

Jag har inte hittat någon bot varken här eller annorstädes. (Canon är inte tillfrågade ännu men fara värt att det inte är prisvärt att lämna in den.) En liten misstanke att själva strömbrytaren, av/på, pajat. Det kan ju vara nå't helt annat.

Någon med mer info?
 
Re: en till död 350D

GunnarW skrev:
Jag kan inte kasta något ljus över din döda kamera utan hakar på här med min.

För ett par veckor sedan tittade jag på en nyss tagen bild på kamerans display. Så slog jag av kameran men bilden blev kvar på skärmen! Slog på den igen men nu var allt dött. Tog ur batteripacken (BG) och i igen. Ingen skillnad. Provade kompisens batteripack. Inte nu heller. Kameran fick vila runt en halvtimma utan batteri (men med det lilla backupbatteriet kvar). I med batterierna igen. Nu kom den igång som vanligt.
Häromdagen var det dags igen men nu hjälper inget. Även denna gång tittade jag på en nytagen bild, slog av, bilden kvar, slog på, död!
Har tagit ur även det lilla backupbatteriet, bytt objektiv (båda Canon), bytt minneskort (Sandisk, kampanjat från Canon). Denna gången hade jag inte BG monterat när den dog. Har provat med och utan BG. Inget hjälper.

Jag har inte hittat någon bot varken här eller annorstädes. (Canon är inte tillfrågade ännu men fara värt att det inte är prisvärt att lämna in den.) En liten misstanke att själva strömbrytaren, av/på, pajat. Det kan ju vara nå't helt annat.

Någon med mer info?

Felkoder i displayen?

Kan ju vara vad som helst nästan.
Men om du väljer att inte lämna till service så kanske jag kan få köpa lös den och ha som reservdelskamera. =)
En hel kamera är ju inte död bara för att den inte startar så nån del måste ju gå att ta tillvara på. =)
 
Inga felkoder, inte ett liv. Inte ens blinket när man sätter i minneskortet. (hmm, tror att blinket fanns tidigare)
 
GunnarW skrev:
Inga felkoder, inte ett liv. Inte ens blinket när man sätter i minneskortet. (hmm, tror att blinket fanns tidigare)

Ja, jo.. Det blinkar 3-4 gånger när man slår på kameran eller om du har kameran påslagen och sätter i minneskort, fast det sistnämnda kanske inte är att rekommendera.
 
Vet inte om jag har fått nått liknande fel. Var uppe i fjällen för en vecka sen och märkte att den inte ville starta lite då och då och ibland så stängde den bara av sig. Mistänker att mitt fel sitter kring batteriluckan då den i regel går igång om jag trycker lite lätt på den. vet inte om det kan vara samma fel om du använder batterigrepp. Någon som har nåt tipps om vad man kan göra åt det om det är batteriluckan/sensor som håller på att ge upp? Har tänkt att kolla på det lite närmare efter en mattetenta till veckan
 
Spramdoctor skrev:

Jag har bytt det lilla batteriet, provat med och utan minneskort, provat med och utan lins, tagit ut och stoppat in det stora batteriet ett otal gånger utan resultat.

Har du testat med ett annat "stort" batteri?

Det händer att batterier "dör", vilket kan ge väldigt knepiga effekter.

Om möjligt, försök att låna ett annat batteri som passar till det huset, och se om det gör någon skillnad.
 
350D lever igen

och utan att jag har någon förklaring. Den har legat sedan jag skrev här senast. (Råkade ju köpa en högre modell precis innan 350'n la' av) En vän med gröna fingrar när det gäller prylar satta bara i batteri och minneskort och så var den igång. Fick ny firmware också. Använd c:a 10ggr utan mankemang. ???
 
Batteridöd?

Med tanke på det du skriver, så låter det som att det var ditt "stora" batteri som "dött", det är inte vanligt, men det händer ibland.

/Daniel.
 
Jo vi har tänkt på batteriet. Jag provade flera batterier då och det hjälpte inte men visst, ett av dem är orginal och 3,5år och det kanske är lite svajigt? Jag ska tänka på det nästa gång. I BG kanske man kan ansluta en kabel för att mäta spänning under drift. Ett obelastat batteri visar troligen inga fel så man vill i så fall mäta när det får jobba.
 
Innan ni drar era kameror till elektronikskroten så prova en vanlig hederlig reklamation. Håller inte en kamera mer 10000 exponeringar så kan man nog anta att det är ett fel från fabrik och hävda sin treåriga rätt att reklamera. GDSGD!

Jag fick tillbaka min 4 år gamla DSLR idag från verkstaden. Den har gått över 250.000 exponeringar och märket ifråga har lagt ner tillverkningen av digitalkameror, likväl bytte de slutare mm på garantin och då var den ändå inte helt död. Det som hände var att jag ibland fick starta om den en extra gång när den legat ett par dagar.

Tack för det Minolta :)
 
För den som undrar vad som hände så blev det för ungefär en vecka sedan äntligen av att jag lämnade in min EOS 350D hos Canon RCC. Jag tänkte att med lite tur är det ett billigt fel.

Utdrag ur deras felsökning:
Utbyte: Elektr.bussystem
Komplett justering 1.737,55
PCB ASS'Y, MOTOR DRIVE
PCB ASS'Y, MAIN 1.100,54
Summa : 3.760,11 SEK med moms och frakt.

Eftersom jag har en annan kamera och tyckte att det var lite för dyrt fick de skrota den.
 
Ett obelastat batteri visar troligen inga fel så man vill i så fall mäta när det får jobba.
Exakt!
Alla batterier, även friska, tappar en del av spänningen under belastning, men batterier som "mår dåligt" tappar betydligt mer.

Sedan så förstörs tyvärr batterier som är liggande länge, om de inte underhålls väl. Underhållsladdning och att batterierna förvaras i rätt temperatur är viktigt, annars förstörs batteriet av kemiska processer.

Sedan finns det såklart andra möjliga förklaringar som glappkontakt, eller att kameran är i behov av rengöring.
 
För den som undrar vad som hände så blev det för ungefär en vecka sedan äntligen av att jag lämnade in min EOS 350D hos Canon RCC. Jag tänkte att med lite tur är det ett billigt fel.

Utdrag ur deras felsökning:
Utbyte: Elektr.bussystem
Komplett justering 1.737,55
PCB ASS'Y, MOTOR DRIVE
PCB ASS'Y, MAIN 1.100,54
Summa : 3.760,11 SEK med moms och frakt.

Eftersom jag har en annan kamera och tyckte att det var lite för dyrt fick de skrota den.

Tragiskt... men det kanske är som med mobiltelefoner, de skyller ALLTID på fukt = ingen garanti, ingen rätt att reklamera. Slår vad om att de inte ens felsöker först.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.