ANNONS
Annons

Ljusmätning A/M D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Har märkt att ljusmätningen i svagt ljus på min D300 fungerar bättre i M-läget än i A-läget; är det rimligt? Om jag fotar i A-läget i halvskumt ljus och får "lo"-meddelandet så kan jag slå över till M, och med samma bländare ställa in rätt tid mha exponeringsindikeringen i sökaren och få en korrekt exponering. Känns knepigt, då borde väl kameran kunna fixa det i A-läget oxå?

Per
 
Ingen?
Var frågan korkad eller bara obegriplig? (eller kanske obegripligt korkad..)

Per
 
Per skrev:
Ingen?
Var frågan korkad eller bara obegriplig? (eller kanske obegripligt korkad..)

Per

Exponeringsmätningen skall fungera lika bra i alla lägena dvs PASM. Jag har testat det med min D3:a och det finns ingen skillnad. Vid långa exponeringar på tex 1 s eller mer ligger det ofta nära till hands att använda M-läget.
 
Jag gjorde ett snabb test på min D300 och där fungerade A läget lika bra som M läget. Påverkar det vilken mätmetod du använder? Eller får du samma problem med alla?
 
Ja ljusmätningen borde funka ändå.

Men om jag kommer ihåg rätt så har jag ngn liknande grej i Nikon 801s. Om tiderna är för långa så vill den inte riktigt i läge Ph.
Ph tittar på optikens brännvid enligt regeln 1/brännvidden för tiden.
Jag kan ha fel...

F5an däremot brukar aldrig strejka om objektivlocket är av.
 
Har nog bara testat matrix, och inte allt för utförligt där heller iofs, men jag har reagerat på att mätningen 'lägger av' rätt tidigt, kanske tidigare än den gjorde på min D70s. Kanske nåt knas med min kamera då.

Per
 
Per skrev:
Ja, det är ju det jag tycker också..



Varför det? Det är väl lika mycket en smaksak som vanligt?

Per

Ja, det är säkert en smaksak, men i M-läget undviker du Lo-markeringen för slutartiden, kan ställa in bländare och slutartid utifrån exponeringsmätaren och kan utnyttja bulb-läget om det skulle behövas.
 
Teodorian skrev:
..i M-läget undviker du Lo-markeringen för slutartiden, kan ställa in bländare och slutartid utifrån exponeringsmätaren

Det var ju precis det som var frågan - varför kan exponeringsindikeringen i M-läget ange rätt exponering när automatiken i A-läget falerar? (det är förstås uppenbart om den givna bländaren i A-läget skulle resultera i en tid längre än 30s, men det var inte fallet för mig)


Per
 
Jag provade igen, med både matrix och spot. A läget på min D300 hänger med ner till 30s oavsett mätmetod. Så om din kamera ger upp vid 10s så skulle jag nog satsa på en service. Den är ju inte så gammal så du har ju iaf garanti kvar:)
 
Ok, tack för svaren! Får testa lite mer och se om jag lyckas isolera något fel.

Per
 
Det är väl inte att den ger upp utan att den envisas med att visa "Lo" istället för att visa tiden? Personligen tycker jag det är värdelöst med en sån markering, kan man inte få avgöra själv om man tycker exponeringen är för lång för att det ska va värt att försöka? Det är en av de få saker som jag stör mig på med D300an
/Oskar
 
Nilfisken skrev:
Det är väl inte att den ger upp utan att den envisas med att visa "Lo" istället för att visa tiden? Personligen tycker jag det är värdelöst med en sån markering, kan man inte få avgöra själv om man tycker exponeringen är för lång för att det ska va värt att försöka? Det är en av de få saker som jag stör mig på med D300an
/Oskar

Så vitt jag minns gäller detta med "Lo" alla Nikon DSLR i tex A-läget när tiden blir "för lång". Men kameran exponerar korrekt ändå.

Se Nikonians forum om detta ämne:

http://www.nikonians.org/forums/dcb...ic_id=8753&prev_page=show_topic&gid=8753#8767

http://www.nikonians.org/forums/dcb...id=10508&prev_page=show_topic&gid=10508#10510

http://www.searchnikon.com/pages/results.jsf?query=lo+message&context=everywhere&startSearch=Search
 
Senast ändrad:

Det kan jag verifiera. Fotade en liten klubbspelning.
Hade i princip alltid LO i rutani A-läget men korten kom ut bra ändå.
 
Teodorian skrev:
Så vitt jag minns gäller detta med "Lo" alla Nikon DSLR i tex A-läget när tiden blir "för lång". Men kameran exponerar korrekt ändå.

Se Nikonians forum om detta ämne:


Tack för trådarna, ska sätta mig o läsa i kväll!

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.