** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Actionbilder på hundar

Produkter
(logga in för att koppla)

Delta

Ny medlem
Har en Nikon D50 med tillhörande 18-55 objektiv (som följde med kameran). Fotograferar rätt mycket hundar under tävling/träning vilker gör att det inte alltid går att komma nära, det blir då också mest på hundar i action. Har nu läst och tittat runt en del och funderar på ett Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED tror ni det skulle passa? Kanske ska tillägga att jag mest fotografera utomhus, men det är ju inte alltid som solen skiner.
Har även planer på att senare byta ut 18-55 objektivet, då den yngsta hunden som valp passade på att "smaka" lite på det, fungerar iofs fortfarande men byte kommer att ske. Om jag nu köper ovan nämnda objektiv så undrar jag då vilket ni skulle rekommendera som komplement (prisklass ej över 6000:-......gärna billigare).Eller har ni några bättre förslag så tas de tacksamt emot av en glad amatör!

Jag har fotograferat våran hund en del, se på

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=354587
samt
http://www.pbase.com/andreaspaulsson/lukas
samt
http://www.pbase.com/andreaspaulsson/flatterhaft2004
.

När det gäller action så är en 70-200/2.8 det absolut bästa. Lagom brännvidd (på min 2D med 1.6x förlängning) samt bra ljusstyrka. För du kommer att behöva allt ljus du kan få eftersom du ofta vill frysa bilden någorlunda.

Bildstabilisering (VR tror jag på det objektiv du nämner) är helt meningslöst på actionbilder så välj inte objektiv efter det.

Snabb autofokus är ingen nackdel men jag brukar förfokusera och ta med serietagning när han rusar förbi skärpeplanet eftersom min gamla 80-200/2.8 inte hänger med riktigt när det går undan.

Mao : ett 70-200 eller 80-200 med ljustyrka 2.8 skulle jag rekommendera. Kolla efter begagnat.

Ett enbensstativ hjälper bra vid panoreringar (dvs följer hunden i dess rörelse).

Sedan säger du inte vad du menar med utomhus med jag har försökt att fotografera jakt (har tränat en del själv) och det är oftast MÖRKT i skogen så stor bländare samt hög ISO krävs oftast.

/Andreas

Tack Andreas för snabbt svar! Precis som du säger så är ju inte ljuset det allra bästa inne i skogarna, så nu har jag passat på att titta runt lite efter rådet du kom med. Har "fastnat" för ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro, (men nu är smärtgränsen nådd när det gäller pris!!). Skulle bara vilja höra om jag sas är på rätt väg nu!:)

Merparten av mina hundbilder är tagna med 70-210mm f:4,0.
I sökrutan och spârskogen är det lite väl ljussvagt, därför stâr en 135mm f:2,8 pâ önskelistan.
Glöm inte bort att en ljustark 50mm är smidig och trevlig i skogen.

Som "kattpersonal" för två missar så läser jag intresserat era tips - för även en katt kan få för sig att sluta sova och röra lite på sig! :eek:)

Bilagor

• cataction-dagens.jpg
    cataction-dagens.jpg
    70.5 KB · Visningar: 582
Hej!

Jag brukar använda ett 40-150 mm objektiv när jag tar bilder på min hund. Det som jag skulle önska är ett objektiv med snabbare autofokus. Det är otroligt svårt att få skärpan rätt även om man använder följande AF.

Annars är tipset många bilder vilket även resutlerar i en ordentligt rastad hund :)

MVH Uffe

En liten bild på min schäfer Lucifer

Bilagor

• s2181359.jpg
    s2181359.jpg
    68.7 KB · Visningar: 587
Trevligt med lite hundsport, jag och tjejen tar en del bilder. Tyvärr har vi lite kassa objektiv, för långsam AF och ljussvaga så man få hoppas på fint väder. Hade denna bild precis framme som min tjej har tagit i trädgården. Tyvärr lite tråkig bakgrund. Skall investera i ett 70-200 f/2.8 snart, skall till B&H förhoppningsvis hinnerjag lägga undan så det räcker till IS modellen

Bilagor

• juli_2006-026.jpg
    juli_2006-026.jpg
    26.6 KB · Visningar: 542
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar