Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen skärpa med Polfilter i teleläge

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,

Var i Grekland förra veckan och körde som vanligt mycket med mitt polfilter.
Fast jag upptäckte en trist egenskap jag aldrig sett förut. Jag använde min Sigmazoom 24-135 och i de lägre brännviddsregistret funkade allt ok. Men så fick jag för mig att ta några bilder i maxteleläget. Då märkte jag att det inte gick att någon skärpa i bilderna. Vare sig med af eller manuellfokus. Funderade på rörlelseoskärpa men även med kameran liggande på fast underlag gick det inte att få skärpa.

Har ingen aning om vad som kan orsaka detta fenomen. I vidvinkelläget blir allt skarpt och fint precis som utan polfiltret.

Nån som känner igen sig eller har nån förklaring.

Effekten av filter som inte är hundraprocentigt plana visar sig mycket tydligare med längre brännvidder. Dåliga filter kan bli helt oanvändbara. Nu är förvisso inte 135 mm någon riktigt lång brännvidd, men det är sannolikt ändå det som spökar här.

Ett polfilter består av två glasskivor som är laminerade kring det polariserande materialet, så det är mer som kan gå snett än i ett enklare filter. Och om det är Hakuba eller Cokin som du listar i din profil så ligger de ju inte de högre kvalitetsskikten.

(Den fysiska anledningen till varför filtrets inneboende brännvidd är mer problematisk med långa objektiv får dessvärre någon mer optikkunnig ta)

Jag misstänkte nästan att det hade något med filterkvaliten att göra. Det är Hakubafiltret jag använde. Dock fick jag det så billigt, en butik sålde ut det för nån hundralapp, så köpte det på ren vinst och förlust. Den "förlust" det nu visade sig vara kan jag ta. Det funkar ju fint på vidvinkelläget som är det vanligaste för mig när jag använder filtret.

Hur är kvaliteten på Hoyas filter då?
Har två som jag ofta använder, och jag tycker nog att de är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar