Annons

FA-skatt beviljat

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har precis fått min FA-skatt beviljad och på pappret jag fått står inom vilka område jag får agera. Det jag reagerade på var att det står Pressfotografering, övrig fotografering inkl. flygfoto (ej porträtt och reklam)

Vad är anledningen till att exkludera detta?
Behövs det speciellt tillstånd för detta. Får jag plåta på ett bröllop eller ta barnfoto mot betalning?

Sedan undrar jag hur lång tid det tar innan man kan använda Skatteverkets internettjänst för att dra av moms på varor man köpt till firman och registrera inkomster?
 
Ang. verksamhetskategorierna; har inte det att göra med vilka sådana du har anmält? Det finns flera verksamhetskategorier som har med foto att göra.
 
Tror det är OK med dina bröllops- och barnbilder

Lionheart skrev:
Jag har precis fått min FA-skatt beviljad och på pappret jag fått står inom vilka område jag får agera. Det jag reagerade på var att det står Pressfotografering, övrig fotografering inkl. flygfoto (ej porträtt och reklam)

Vad är anledningen till att exkludera detta?
Behövs det speciellt tillstånd för detta.
Tror (men vet inte säkert) det funkar så här;

När du ansökte om FA-skattsedel beskrev du din verksamhet. Om du har olika verksamheter (kanske pressfoto, bröllopsfoto, skriva artiklar för att sälja till tidningar, reparera datorer, osv osv) angav du hur mycket pengar du tror du kommer att omsätta uppdelat på varje av dessa delverksamheter.

Myndigheten klassar din huvudsakliga verksamhet - där du angett mest förväntad omsättning - i en "SNI-kod" (Svensk Näringsgrenindelning, öppna andra pdf-filen uppifrån, 295 sidor...), som i ditt fall är kod 74813 och som myndigheten angett i rutan "SNI-koder" på FA-skattesedeln.
Kod 74813 innebär i klartext just "Press- och övrig fotografverksanhet (även flygfotografering; ej porträtt eller reklam)" och som man skrivit ut i klartext i din FA-skattesedels ruta "huvudsaklig verksamhet".

Observera ordet "huvudsaklig" - jag tror du kan ägna dig åt allt du beskrev i din ansökan.

Som sagt: jag kan ha fel.

Skatteverket har en suveränt snabb servicejour, släng iväg din fråga dit, man brukar få bra svar via e-mail inom något dygn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.