Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 645Pro ljusläcka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_H

Aktiv medlem
Jag köpte för en tid sedan en begagnad Mamiya 645 Pro som jag först denna helgen provade på allvar. När de framkallade filmerna kom så fanns det på flera bilder ljusa fält som tyder på en ljusläcka. Dock inte på alla bilder och på en rulle som jag tog precis när jag köpt kameran så såg jag inte detta. Det konstiga är att det bara verkar vara bilderna mitt i rullen som är riktigt skadade. På första och sista bilden kan man inte se det. Likadant på alla tre rullarna från denna helgen.

Så min fråga: Finns det någon som har erfarenhet av detta och vet om det är magasinet eller kamerahuset som läcker ljus?

Jag skulle kunna prova själv eftersom jag har ett annat hus med magasin, men det är enklare att ställa frågan här än att prova alla kombinationerna hus/magasin.

Nu var det ingen katastrof bildmässigt denna gången eftersom syftet med fotograferingen var att undersöka hur ljusmätarprismat mäter samt prova ett objektiv som följde med (ser också på bilderna att motljusskyddet var för snålt i hörnen).

Jag har ingen erfarenhet av Mamiya men när jag hade ett ljusläckage på ett av mina magasin till bladaren såg det ut något liknande.

Jag tackar alla för hjälpen!

Bättre att det är magasinet än huset/slutarridån.

Tack för tipset.

Nu har jag dock hittat ljusläckan (tror jag) efter att ha suttit en timme och undersökt magasinet.

Det finns en liten nästan osynlig spricka i plasten vid bakluckans hörna. När jag precis har laddat film och stänger luckan så trycker jag antagligen igen sprickan också. Då blir de första bilderna bra men efterhand så vidgas sprickan något och börjar slöja filmen. Sista bilden klarar sig också eftersom jag tar ut filmen direkt efter sista exponeringen och då hinner ingen större ljusmängd komma in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar