Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt Tamron 28-75 [massa bokstäver här]

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Hej hej! Mitt objektiv gick i backen (tillsammans med blixt och kamera, glöm ALDRIG batteripacket till blixten i fickan när du ställer ifrån dig kameran). Först märkte jag inte av något fel (mest för att kameran var inne på rep), men efter ett tag märkte jag att fokuseringen förbi en punkt giuck GRYMT trögt, samt att skärpan har försvunnit (STORA skillnader i sökaren mot 80-200 AF-S). Vad kan detta vara, vad kan det kosta att åtgärda samt var kan det årgärdas i Göteborg?

Erikssons Kameraservice i Kungsör har ansvar i Sverige för att laga Tamron-objektiv. 0227-12740 når du dem på.

Mitt 28-75/2.8 är där på lagning just nu, givetvis när det var 2 år och 1 månad gammalt gick det sönder. Jag vet dock inte om det fått sig en törn eller vad som hänt. Fokusmotorn började iaf. hacka och gick tungt, manuellt fokus funkade dock bra.
De ringde mig idag och sa att fokusmotorn måste bytas och det skulle kosta 950:- med returfrakt vilket är OK för ett bra objektiv, jag var först lite rädd att det skulle bli så dyrt att det inte vore värt att laga.

DaMoose skrev:
Erikssons Kameraservice i Kungsör har ansvar i Sverige för att laga Tamron-objektiv. 0227-12740 når du dem på.

Mitt 28-75/2.8 är där på lagning just nu, givetvis när det var 2 år och 1 månad gammalt gick det sönder. Jag vet dock inte om det fått sig en törn eller vad som hänt. Fokusmotorn började iaf. hacka och gick tungt, manuellt fokus funkade dock bra.
De ringde mig idag och sa att fokusmotorn måste bytas och det skulle kosta 950:- med returfrakt vilket är OK för ett bra objektiv, jag var först lite rädd att det skulle bli så dyrt att det inte vore värt att laga.

Pratar vi om olika objektiv? Mitt tamron har iaf ingen inbyggd fokusmotor vad jag vet...

Jap!

För Canon sitter drivning för fokus i objektivet, för Nikon är det kameran som sköter fokuseringen. Det är alltså två olika system.

Jag hade fullt fast för mig att fokusmotorn satt i kameran på Nikon...jag var nog ute och cyklade. Tydligen finns Nikon med två olika system där det sitter fokusmotor i objektivet men finns också där fokusmotorn sitter i kameran.
Överföringen från kamera till objektiv är tydigen en avanserad teknik med ultraljud hur det nu är möjligt.
Det är nog gamla Nikon ägare som kan det här bäst.

Bengt-Arne skrev:
Jag hade fullt fast för mig att fokusmotorn satt i kameran på Nikon...jag var nog ute och cyklade. Tydligen finns Nikon med två olika system där det sitter fokusmotor i objektivet men finns också där fokusmotorn sitter i kameran.
Överföringen från kamera till objektiv är tydigen en avanserad teknik med ultraljud hur det nu är möjligt.
Det är nog gamla Nikon ägare som kan det här bäst.

Nja, du blandar nog ihop detta med de sk "ultraljudsmotorerna", dessa sitter i objektiven. Kraftöverföringen från kamerahuset sker via en lite "skruvmejsel" i bajonettfästet, som kopplas ihop med motsvarande "skruv" på objektivet. Kolla själv när man vrider på focusringen och objektivet inte sitter på kameran!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar