Annons

Info om Zett/Zeiss diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Rode

Ny medlem
Zeiss/Zett diaprojektor - värde?

Jag fick en Zett diaprojektor när jag fyllde 20 och den är använd ca 5 gånger under de senaste 10 åren. Men nu håller jag enbart på med digitalt så det kanske vore läge att sälja den!

Beteckningen på den är "Royal AF Selectiv". Lampa på 250W, inbyggt ljusbord, möjlig att koppla samman med en projektor till+ lite finesser som automatisk steglös matning. Objektivet är ett Zett/Zeiss "super talon 1:2,5/90.

Har letat efter den på nätet men hittar inte mycket om den!

Jag vet att den på sin tid kostade runt 6000 kr, men nu är jag intresserad av att veta vad man kan få för den.

Bilagor

• projektor.jpg
    projektor.jpg
    29.4 KB · Visningar: 921
Har för mig att jag skrivit historien i någon gammal tråd, men värd att återberättas i korthet.

Zett har tillverkat projiceringsapparater sedan länge (innan 2a världskriget), och ägdes förut av Voigtländer. Zeiss Ikon köpte Zett för ca 30 år sedan och fortsatte produktionen. Leitz (leica) köpte Zett av Zeiss Ikon och har fortsatt producera till våra dagar. Därför likheten mellan din apparat och de apparater som Leitz/Leica tillverkar idag.

Har själv en Zeiss Ikon 2500 IF-AF, eller något. Funkar bra. Super Talon 90/2,5 var det bästa som fanns då, och fortfarande mkt bra.

Värdet? Vet ej, köpte min för 500kr. Men det är en kvalitetsprojektor väl jämförbar med dagens dyrare Leicaditon.

grym projektor!

Din projektor är exakt densamma som även såldes som Zeiss Royal AF Selectiv, som såldes under många år. Enda skillnaden är "Zett" istället för Zeiss. Jag skulle tro att du kan få minnst 3000 kr för den. (Ingen Leitz utan en ren Zeiss alltså). Har du ett kvalitetsobjektiv som t.ex supertalon 90/2,8 så skulle jag inte gå under 3000 kr förutsatt att den är i toppskick. Den slår ju ut billiga 1500 kronors projektorer med 150 W lampa med hästlängder.

(Har själv två stycken med övertoningsenhet)

Tack för info

Tack för bra information! Jag funderar nog på att behålla den för det verkar ju vara en riktigt bra projektor!

/Magnus

dålig jämförelse

Det var en ganska dålig jämförelse. Den dyraste Perkeo-modellen kostade (tror det var den på Tradera), då bägge modellerna såldes, 1/2-1/3 av vad Royalen kostade. Optik, lampa, reflektorkonstruktion, fläktsystem och framför allt chassit (Som i Royalen är metall) är helt ojämförbara. Ungefär som att idag jämföra EOS 1xxx med EOS 300.

Ok, var inte med på den tiden. Det kanske är som att jämföra Leitz billigaste projektor med deras dyraste? För de är tillverkade i samma fabrik, det är jag ganska säker på.

/e

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar