ANNONS
Annons

Alltid största färgrymd - eller matcha mot motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Stefan. Jag är lite förvånad. Varför skall man undvika ProPhoto RGB?
Beror det på att den visar mer än man vill se?

Om du kombinerar 8 bitar och ProPhoto RGB är posteriseringar nästan oundvikliga. Det beror på att ProPhoto RGB är en så stor färgrymd, så att det blir stora avstånd mellan varje enskilt steg om du bara har 256 valörer att arbeta med. Även när du går upp på 16 bitar ökar risken för posteriseringar, men den är mycket mindre.

Om du inte behöver använda ProPhoto RGB för att få in alla de färger som din kamera registrerat, då slänger du ju bort en massa valörer som du inte använder.
 
Om du kombinerar 8 bitar och ProPhoto RGB är posteriseringar nästan oundvikliga. Det beror på att ProPhoto RGB är en så stor färgrymd, så att det blir stora avstånd mellan varje enskilt steg om du bara har 256 valörer att arbeta med. Även när du går upp på 16 bitar ökar risken för posteriseringar, men den är mycket mindre.

Om du inte behöver använda ProPhoto RGB för att få in alla de färger som din kamera registrerat, då slänger du ju bort en massa valörer som du inte använder.

Ok, hänger med så långt. Jag skjuter givetvis full raw och med alla bitar som kameran kan leverera. 14-bit om jag minns rätt. Det är väl bara MF-sensorer som klarar fulla 16-bit?

Fast finns det då någon nackdel av att köra redigeringar i ProPhoto rgb? Något jag alltid gjort.
 
Fast finns det då någon nackdel av att köra redigeringar i ProPhoto rgb? Något jag alltid gjort.

Om jag tolkat Stefan rätt så pratar han om att matcha motivets omfång med färgrymden. Att ha ProPhoto RGB för ett dimmigt landskap blir en missmatch.

Jag skjuter givetvis full raw och med alla bitar som kameran kan leverera. 14-bit om jag minns rätt. Det är väl bara MF-sensorer som klarar fulla 16-bit?

Mellanformatskameror lagrar i 16-bitar för att tillverkarna inte har råd med annat än standardkomponenter, och de är i 8 eller 16 bitar. Det är först på senare tid som man kan prata om att vissa mellanformatskameror kan komma upp i 15 steg med vissa motiv. Jag har en utläggning om detta från Martin Agfors någonstans som jag kanske kan hitta. Kontentan är i alla fall att det är svårt att hitta situationer där 14 bitar inte räcker till.
 
Om du kombinerar 8 bitar och ProPhoto RGB är posteriseringar nästan oundvikliga. Det beror på att ProPhoto RGB är en så stor färgrymd, så att det blir stora avstånd mellan varje enskilt steg om du bara har 256 valörer att arbeta med. Även när du går upp på 16 bitar ökar risken för posteriseringar, men den är mycket mindre.

Om du inte behöver använda ProPhoto RGB för att få in alla de färger som din kamera registrerat, då slänger du ju bort en massa valörer som du inte använder.

Har själv kört med ProPhoto RGB och hade ingen aning om detta, skall man köra med Adobe rgb istället eller vad? :)
Enklare uttryckt vilka inställningar rekommenderar du i Lightroom och Photoshop och även när man går från dessa program till olika pluggar.
 
Har själv kört med ProPhoto RGB och hade ingen aning om detta, skall man köra med Adobe rgb istället eller vad? :)

Jag har kört med Prophoto RGB i 16 bitar sedan Bruce Fraser och Jeff Schewe argumenterade för det i början på 2000-talet och aldrig råkat ut för posterisering med råfiler. Det var mycket debatt på den tiden och folk som påstod samma sak som Stefan. Har dock aldrig sett någon visa ett exempel. Men Prophoto RGB i 8 bitar fungerar inte.

Sedan är ju färgrymden onödigt stor om färgerna i bilden ryms i en mindre färgrymd, Men din kamera har större färgrymd än Adobe RGB och en bra bläckstråleskrivare kan printa vissa färger utanför Adobe RGB.
 
Jag har många gånger beundrat färgskalan och graderingarna hos Hasselblad. Fast då mest hos deras äldre sensorer. Alltså CCD.
Med 50C blev det mer som hos Canon. Alltså CMOS.
Hos Hasselblad justerar man ju in varje sensor manuellt. Det är en mycket mer kontrollerad manuell process än hos de som producerar kameror på löpande band.
Idag är skillnaden inte så stor mot en Canon 5Ds r.
Tror nog att revolutionen kommer i nästa generation av MF sensorer.
Den förra har många år på nacken och var inte tänkt att ha snabb fokus mm.
 
Jag har kört med Prophoto RGB i 16 bitar sedan Bruce Fraser och Jeff Schewe argumenterade för det i början på 2000-talet och aldrig råkat ut för posterisering med råfiler. Det var mycket debatt på den tiden och folk som påstod samma sak som Stefan. Har dock aldrig sett någon visa ett exempel. Men Prophoto RGB i 8 bitar fungerar inte.

Sedan är ju färgrymden onödigt stor om färgerna i bilden ryms i en mindre färgrymd, Men din kamera har större färgrymd än Adobe RGB och en bra bläckstråleskrivare kan printa vissa färger utanför Adobe RGB.

Jag har lärt mig samma sak från samma herrar. Att det var bättre att behandla raw-filerna i den största färgrymden.
Sedan är ju kruxet att den kan vi inte se varken på skärm eller som print.

Problemet uppstår när man försöker krama in den stora färgrymden i en mindre som sRGB.
Framförallt gäller det ofta bilder på blommor och andra saker i naturen där färgerna ligger utanför också ARGB.
Att vi kan fånga nyanser som vi ser och kameran fångar men vi inte kan återge är ett problem. Fast jag har slutat bry mig. Att fixa det hela och försöka få tillbaka detaljerna i tulpanens blomblad är så besvärlig att jag gett upp.
Stefan har en bra makro som hjälper till för de som kör PS.
 
Sedan är ju färgrymden onödigt stor om färgerna i bilden ryms i en mindre färgrymd, Men din kamera har större färgrymd än Adobe RGB och en bra bläckstråleskrivare kan printa vissa färger utanför Adobe RGB.

Jag håller med dig att det inte är ett problem så särdeles ofta. Så jag är aldrig tveksam till att använda ProPhoto RGB om färgerna i motivet ligger utanför vad Adobe RGB klarar av, vilket är rätt ofta. Men om du har en bild med låg färgmättnad är det bara onödigt att använda ProPhoto RGB. Och jag märker ju att jag måste vara mer noggrann när jag arbetar i ProPhoto RGB. Små ändringar på inställningarna gör stora förändringar i bildens färger.
 
Visserligen är sensorn i Fujifilms kameror bra, men inte är det så stor skillnad mot till exempel Nikons kameror. Alla kameror idag kan återge en färgrymd som är större än Adobe RGB. Det hänger mer på motivets färger. Din bild är ett typiskt exempel på en bild som innehåller färger som ligger utanför vad Adobe RGB kan återge, så i ditt fall är det helt rätt att använda ProPhoto RGB som exportfärgrymd. Så det är snarare något problem med din skärmprofil. Inte ovanligt att det finns någon enstaka färg som kan ställa till med problem. Så det gör att man kan använda en skärmkalibrering som fungerar utmärkt för 99 bilder, och sedan kommer en bild som visar problem.
Skall jag köra vidare med ProPhoto RGB i inställningarna i LR or PS? Man vill ju inte gärna kasta information redan när man importerar bilderna?

Och om/när detta problem uppstår, funkar det bättre att då konvertera till Adobe RGB innan man kör bildbehandling och exporterar ut den som en JPG eller något annat?
 
Skall jag köra vidare med ProPhoto RGB i inställningarna i LR or PS? Man vill ju inte gärna kasta information redan när man importerar bilderna?

Och om/när detta problem uppstår, funkar det bättre att då konvertera till Adobe RGB innan man kör bildbehandling och exporterar ut den som en JPG eller något annat?

Jag har fått lära mig såhär:
Du redigerar i en så stor färgrymd som möjligt, det är därför Raw-filer är en så bra start vid bildbehandling. Standarden när jag utbildade mig var AdobeRGB. Du kan inte lägga på en stor färgrymd på en mindre färgrymd, säg från sRGB till AdobeRGB detta är meningslöst. Du går alltid från stor färgrymd till en mindre färgrymd. Typ göra så mycket som möjligt i raw-bearbetningen exportera som 16-bitars tiff i AdobeRGB eller ProPhotoRGB. Redigera som du vill och sen när du är klar spara bilden i den storlek du vill använda den i srgb. Själv sparar jag alltid mina redigerade bilder i full upplösning i srgb, sen ändrar jag storlek för olika ändamål på denna fil och sparar som nya filer beroende på olika användningsområden, tex webb eller utskrift. Det mest optimala är väl förstås att alltid spara en högupplöst 16-bitars tiff i tex ProPhotoRGB och så gjorde jag förr - när digitalkameror hade 6megapixel och inte 24 eller 42.. :)
 
Jag har fått lära mig såhär:
Du redigerar i en så stor färgrymd som möjligt, det är därför Raw-filer är en så bra start vid bildbehandling. Standarden när jag utbildade mig var AdobeRGB. Du kan inte lägga på en stor färgrymd på en mindre färgrymd, säg från sRGB till AdobeRGB detta är meningslöst. Du går alltid från stor färgrymd till en mindre färgrymd. Typ göra så mycket som möjligt i raw-bearbetningen exportera som 16-bitars tiff i AdobeRGB eller ProPhotoRGB. Redigera som du vill och sen när du är klar spara bilden i den storlek du vill använda den i srgb. Själv sparar jag alltid mina redigerade bilder i full upplösning i srgb, sen ändrar jag storlek för olika ändamål på denna fil och sparar som nya filer beroende på olika användningsområden, tex webb eller utskrift. Det mest optimala är väl förstås att alltid spara en högupplöst 16-bitars tiff i tex ProPhotoRGB och så gjorde jag förr - när digitalkameror hade 6megapixel och inte 24 eller 42.. :)

Så har nog de flesta lärt sig, men som jag förstått Stefans poäng så är det inte alltid bäst ett redigera i största möjliga färgrymd. För ett motiv med litet färgomfång passar en mindre profil bättre. Så sRGB för snölandskap och ProPhotoRGB för blomsterodlingar i Holland.
 
Så har nog de flesta lärt sig, men som jag förstått Stefans poäng så är det inte alltid bäst ett redigera i största möjliga färgrymd. För ett motiv med litet färgomfång passar en mindre profil bättre. Så sRGB för snölandskap och ProPhotoRGB för blomsterodlingar i Holland.

Trevligt att få en uttolkare som så exakt beskriver vad man menar :) Om man anpassar färgrymden till bildens färgomfång får man vissa fördelar. Om man inte är så petig och vill ha en inställning som gäller för alla bilder, så är det ProPhoto RGB. Men då måste man arbeta i 16 bitar.
 
Om man enbart använder Lightroom så är man väl låst till att redigera i 16-bitars ProPhoto. Det finns väl ingen inställning för att redigera i annan färgrymd?
 
Om man enbart använder Lightroom så är man väl låst till att redigera i 16-bitars ProPhoto. Det finns väl ingen inställning för att redigera i annan färgrymd?

Korrekt, du kan bara redigera i en specialvariant på ProPhoto RGB. Men du kan ju exportera ut bilden i en rad olika färgrymder. Du kan också använda Lightrooms proofinginställning för att se hur bilden fungerar i olika arbetsfärgrymder.
 
Numera fotograferar jag enbart i JPEG och använder SRGB hela vägen för att snabba upp och förenkla processen till färdig bild. Det är möjligt att jag förlorar en del nyanser genom att använda SRGB, men som hobbyfotograf kan jag lugnt konstatera att jag faktiskt inte bryr mig så mycket om det. Istället upplever jag att fotograferandet har blivit roligare nu när jag har förenklat processen och inte behöver jobba med bilderna lika mycket i efterhand som tidigare. Beskära, justera nivåer och kontrast, skala ner till lämplig storlek samt lägga på skärpa till den nedskalade bilden är det jag gör som mest numera.

Tror det är bättre att försöka fokusera på själva bildskapandet och innehållet i sina bilder än att stirra sig blind på att försöka maximera färgnyanserna. I alla fall sett ur en enkel hobbyfotografs synvinkel där de flesta av ens bilder ändå "bara" hamnar någonstans på internet och några enstaka körs ut som canvas eller liknande. Kommer din granne, din mamma eller folket på ditt släktkalas reagera på att bilden som hänger på väggen saknar nyanser för att SRGB och inte Pro Photo RGB har använts vid redigerandet? Jag skulle i alla fall bli oerhört förvånad om någon i min omgivning påpekade det! ;-)

------------------------------------------------------------------
https://jonasperssonphotography.wordpress.com
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar