Annons

"Rätt pris" på denna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar lite på att köpa en ny stationär dator för bildbehandling bland annat. Kör i huvudsak LR , och något lite i PS också.

Sprang på en begagnad dator som kanske skulle kunna vara nåt, men jag har inte kunskap nog att bedöma det. Vad säger ni om följande specar:

Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: Asus Z87-C
Processor: Intel Haswell i7 4770K
Grafikkort: Asus GTX660Ti
RAM: 32GB (4x8GB Corsair Vengeance 1600Mhz)
Nätagg: Fractal Design 650w bronze modulärt
Lagring: 1st 250GB SSD, 1st 180GB SSD, 1st 2TB HDD, 1st 1TB HDD
När det gäller kylning så sitter det totalt 4st chassi-fläktar (2 inblås och 2 utblås) och en vattenkylning på processorn med 2st fläktar på aggregatet.
OS: Windows 10

Vad kan "rätt pris" på en sådan burk vara? Hur ser ni som kan det på prestanda?
 
Rätt pris får du om du går in på Inet, Komplett eller Webhallen tex. I övrigt tycker jag konfigurationen är "out dated". Finns betydligt modernare processorer för inte så annorlunda pengar.
 
Rätt pris får du om du går in på Inet, Komplett eller Webhallen tex. I övrigt tycker jag konfigurationen är "out dated". Finns betydligt modernare processorer för inte så annorlunda pengar.

Det är ju svårt, för att inte säga omöjligt, för en sån som jag att kolla på de ställen du nämner eftersom komponenterna, som du säger, är out dated, dvs de finns inte längre i sortimentet.

Går det att säga vad ett rimligt beg-pris skulle kunna vara?
 
Det är ju svårt, för att inte säga omöjligt, för en sån som jag att kolla på de ställen du nämner eftersom komponenterna, som du säger, är out dated, dvs de finns inte längre i sortimentet.

Går det att säga vad ett rimligt beg-pris skulle kunna vara?

Sorry, det är jag som är dum i huvudet! Missade att den var begagnad! Kan tyvärr inte hjälpa dig med beg-pris.
 
Datorn du kolla på klara lightrom och photoshop enkelt. Det är bra att datorn har 2 ssd hårddiskar. Grafikkortet är lite långsam nu när lightroom och photoshop äntligen använda också gpu.

Kolla på vad en ny dator kostar med intel i7 processor, 2 ssd hårddiskar och 32GB
Då vet du vad den ny kostar, då är det enklere att avgöra begagnadpris.

Datorn jag länkar till har bara 1 ssd hårddisk altså för lite lagrin (plussa på priset för hårddiskar du behöver) Men för det har datorn en riktigt snabb grafikkort och snabbare 32GB ram. Annars liknar modellerna varandra.

https://www.dustinhome.se/product/5011036450/gaming-g11cd-k
 
Jag skulle inte ge mer än 6000kr för den. Knappt ens det. Processorn är väldigt bra men flera generationer gammal, grafikkortet är också gammalt men fortfarande rätt bra för redigering.

Försök få den för 5000kr men ge inte mer än 6000kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.