Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfokal - praktiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har verkligen försökt läsa mig till hur det här fungerar praktiskt men det känns som några pusselbitar saknas fortfarande. Tanken är att jag ska använda mig av detta vid gatufoto.

Jag har en Micro 4/3 kamera med ett 20 mm objektiv. Vid bländare 8 borde jag alltså kunna få fokus på allt bortom 4,5 m om jag beräknat rätt. Men hur?

Ska jag stega upp 4,5 m till något objekt och sedan ratta in fokus manuellt på objektet, och sen helt enkelt behålla fokus där för att allt bakom ska bli skarpt?
 
Jag har en Micro 4/3 kamera med ett 20 mm objektiv. Vid bländare 8 borde jag alltså kunna få fokus på allt bortom 4,5 m om jag beräknat rätt. Men hur?

Med micro 4/3 (CoC = 0.015 mm) brännvidd 20 mm och bländare f/8 och fokus satt på 4,5 meter så får du ett skärpedjup som sträcker sig från ungefär 2 meter till oändligheten.

Ska jag stega upp 4,5 m till något objekt och sedan ratta in fokus manuellt på objektet, och sen helt enkelt behålla fokus där för att allt bakom ska bli skarpt?

Till exempel. Annars så har väl objektivet en avståndsskala där man kan ställa in på vilket avstånd det är fokuserat?
 
Jag har en Micro 4/3 kamera med ett 20 mm objektiv. Vid bländare 8 borde jag alltså kunna få fokus på allt bortom 4,5 m om jag beräknat rätt.

Vid bländare 8 kan du få allt bortom 4.5m tillräckligt skarpt, om du och den som räknade åt dig har samma åsikt om vad "tillräckligt skarpt" är.

Ska jag stega upp 4,5 m till något objekt och sedan ratta in fokus manuellt på objektet, och sen helt enkelt behålla fokus där för att allt bakom ska bli skarpt?

Nej, du ska ställa in ett längre avstånd, så att det blir "tillräckligt skarpt" en bit hitom det avståndet och en bit bortom det avståndet.

"En bit hitom" betyder då "från 4.5 m"
"En bit bortom" betyder då "till oändligheten"
 
Vid gatufoto är det inte hyperfokalavståndet som är det mest viktiga eftersom att ha fokus till "oändligheten" inte är så intressant, för ett extremt vidvinkligt objektiv kanske det är praktiskt men inte här.

Utgå istället för hur nära du vill vara när du fotar och hitta ett bra intervall där du lägger skärpedjupet. På denna sida, http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dof-calculator.htm, finns en bra kalkylator för skärpedjup och t.ex så räknade jag ut att med ditt objektiv och bländare 8 så borde det passa bra att fokusera på 2,5-3m för att få ett vettigt skärpedjup.

T.ex så ger 3m ett skärpedjup mellan 1,5-65 meter ungefär vilket borde räcka långt. Sen är det som sagt upp till dig vad som är tillräckligt skarpt.
 
Räkna inte med CoC på 0.015mm, det garanterar bara en skärpa motsvarande runt 1Mpx (8"x10" sedd från 30cm av någon med tveksam syn). Siffran härstammar från när ingen film hade högre upplösning än ungefär så, för runt 80 år sedan.
 
Skärpedjupstabeller ger bara en vägledning egentligen.
Skärpa är något relativt och bygger på upplevelsen när man betraktar en helbild på ett visst avstånd.
Idag med högupplösta kameror och stora högupplösta skärmar så varierar kraven och upplevelsen av skärpa väldigt individuellt från person till person.
Så fort man zoomar in så ändra skärpedjupet väldigt mycket.

M43-format med 20mm f:8 ger motsvarande bild som fullformat 40mm f:16 (cropfaktor 2).
Skärpedjupet blir väldigt stort när man fotograferar på stora avstånd t.ex 3 m.

Det bästa är att helt enkelt experimentera fram på egen hand var man ska lägga skärpan och vilken bländare man behöver för ett visst skärpedjup.

På den analoga tiden när jag var yngre så fanns det en "gyllene regel": 35mm f:8, ställ avståndet på 3m så får du tillräckligt skarpt till ~ och en bra bit framför fokus.

Som någon är inne på redan. Gatufoto kräver sällan maximal skärpa på detaljer i bakgrunden. Det kanske är bättre att få skärpa i förgrunden. Skärpedjupet avtar snabbare framför motivet än bakom. Typ: Vid en gruppbild så blir det oftast bäst att fokusera på de personer som finns närmast kameran. Den praktiska tumregeln är att skärpdjupet finns ca. 1/3 framför och till 2/3 bakom själva fokuspunkten.
 
Tack alla för intressant läsning! Jag får helt enkelt experimentera lite. Som några har varit inne på så är det kanske inte skärpa till oändligheten som är det intressanta vid gatufotografering Utan istället (i mitt exempel) fokusera runt tre meter och få till tillräckligt bra skärpa en liten bit framför och en stor bit bakom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.