ANNONS
Annons

DIY: Gör din snabbplatta mycket stadigare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag var i behov av ett resestativ till min tunga systemkamera och fastnade för Sirui ET-1004. Tyvärr så finns det ingen snabbplatta som är specialanpassad till min kamera att köpa till, och den som hängde med var på tok för liten. Med bara en infästning i mitten plus att det är gummi emellan, så blev kameran väldigt gungig.
Jag beslöt mig för att göra en egen specialplatta av en överbliven och något längre snabbplatta och bygga upp stöd i fram och bakkant. Först tog jag bort det gungiga gummit och sen slipade jag av den svarta eloxeringen på ovansidan för att få bra fäste. Jag kletade på glasfiberarmerat tvåkomponentsspackel i båda ändarna, och med gladpack mot kameran skruvade jag dit snabbplattan. Jag la även en tunn (0,4mm?) bricka mellan kameran och plattan så att jag med säkerhet inte skulle få ett glapp när plattan väl blev färdig. På bilden har jag bara satt dit den men inte dragit åt, därför syns springan tydligt.
Fibrerna i massan gjorde att det var svårt att kleta dit det snyggt från början så jag fick lägga på en hel del extra och slipa ner det efteråt. Lite svart färg på och slutresultatet blev både snyggt och oerhört stadigt. Jag kan verkligen rekommendera att göra på detta viset!

Bilagor

• DSC03152_liten.jpg
    DSC03152_liten.jpg
    63.1 KB · Visningar: 145
  • DSC03153_liten.jpg
    DSC03153_liten.jpg
    105.6 KB · Visningar: 142
Senast ändrad:
Smart. Korken eller gummit som förmodligen bara är för att skydda mot kosmetiskt färgskav gagnar ju inte stabiliteten. Stabilast vore en trepunktslösning, metall mot metall, med så stort avstånd som möjligt mellan stödpunkterna (som behöver vara stabila på motsvarande ytor på kameran).

Hm, en sak blev fel. Jag var lat och lackade hela plattan, även glidytorna. Den färgen ska bort igen, för den förhållandevis mjuka färgen gör på tok för stor friktion. Tur att det finns lösningsmedel. Eloxeringen glider mycket bättre!

Ett fel till... Med mittpelaren nere så tar låsskruven på huvudet emot när jag tar stående bilder åt ena hållet. Ingen showstopper men tråkigt att behöva tänka på vilket håll man tippar kameran. Bättre att montera snabbplattan på bredden istället för på längden. Fast då måste man ha en platta som är bredare så att glasfiberspacklet har nåt att sitta på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar