ANNONS
Annons

Kompakt superzoom hösten 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_foto

Aktiv medlem
Hej

Jag vet att detta är ett forum där det normala är att trådstartaren ställer frågor om vilken kamera som är bästa att köpa och därefter blir det en massa motfrågor och mer eller mindre välgrundade råd. Men då tråden heter "Köpråd" tänkte jag sammanfatta mina tankar och slutsatser efter ett kamerainköp, förhoppningsvis kan det vara rådgivande till någon annan med beslutsångest.

Min gundläggande tanke var att köpa en kamera som fyller glappet mellan mobilkameran och systemkameran. Främst för de tillfällen då jag vill ha en kamera som är bättre än mobilen men inte vill släpa med mig systemkameran. Med "bättre" menar jag då både bildkvaliteten och möjligheterna till manuell kontroll och styrning av de automatiska funktionerna.

Jag funderade en hel del på något i stil med Olympus TG-3 (en ruggad liten kompakt som man inte behöver vara rädd om) eller någon variant av Sony RX100 (kompakt med tämligen stor sensor) eller kanske en liten spegellös systemare. Men landade till slut att det som bäst fyller önskemålen just nu vore en kompakt resesuperzoom.

Började med att läsa lite grupptester, t ex:
http://www.ljudochbild.se/test/4-superzoomkameror
http://www.techradar.com/news/photo...meras/best-travel-or-superzoom-camera-1259446
http://www.whatdigitalcamera.com/roundups/camera/542544/1/best-travel-compact-cameras-2014.html

Efter att ha läst dessa grupptester samt specarna på de fyra huvudkonkurrenterna Canon SX700HS, Nikon S9700, Panasonic TZ60 och Sony HX60V så valde jag bort Nikon och Canon - de kändes allmänt lite enklare och jag gillade att Sony och Panasonic går ner till 24 mm. Exakt vad som gjorde att jag valde bort Canon och Nikon kommer jag inte ihåg, men förutom lite sämre bildkvalitet så saknade båda funktioner som jag vill ha. Men jag orkar inte läsa om nu för att ta reda på exakt vad som saknades.

Koncentrerade mig därefter på att försöka särskilja Sonys och Panasonics kombatanter, sä jag läste en del enskilda tester av kamerorna, bl a på Photography Blog, bra med sajter som testat dem båda så att man kunde bedöma omdömena relativt varandra:
http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_tz60_review
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_cybershot_dsc_hx60v_review/

Sony HX60 och Panasonic TZ60 verkar väldigt jämbördiga, den största uppenbara skillnaden är att TZ60 är utrustad med en inbyggd EVF medan man på Sony får köpa till en sådan och montera i blixtskon.
EVF är jag helt på det klara med att det är en mycket bra sak att ha. Både för att ta till i svårt solljus, hålla kameran stadigare och för att jag inte har skaffat progressiva glasögon än och därför är saker som är nära mina ögon inte riktigt skarpa.

Så... läge för ett besök på Mediamarkt, passar mig utmärkt eftersom det finns en sådan mellan hemmet och arbetet, även praktiskt att köpa där då det är lätt att titta in om krångel uppstår.
När jag kom dit var jag klart inställd på att jag skulle köpa en TZ60, men ville kolla och jämföra ordentligt innan jag spenderade så pass mycket pengar. Dessutom är det kul att klämma på kameror :)

Vad kom jag då fram till?
Här följer en liten lista på fördelar och nackdelar med **60 enligt mitt personliga tyckande:

1) EVF:en på TZ60 är liten och lågupplöst, duger inte riktigt till att bedöma skärpa eller exponering. Men oerhört bra ändå för att kunna komponera även i starkt solljus och för att det gör att man kan hålla kameran stabilare.

2) Sony HX60 har mycket bättre grepp och ligger bättre i handen.

3) Tyckte att Sonys menyer är enklare och snabbare att navigera i än Panasonics. Sony har tabbar, Panasonic har långa listor att skrolla sig ner i.

4) Panasonicen har en trevlig men lite seg vridbar ring runt objektivet som bl a kan styra bländare eller manuell fokus. På Sonyn används snurrhjulet på baksidan. Styrningen av manuell zoom på Sonyn kändes som att den gick i lite väl stora steg mellan "klicken" på ringen, men inte så mycket att det inte gick att finlira det sista lilla genom att röra kameran bakåt/framåt.

5) Märktes att Sonyn har snabbare processor.

6) Sonyn har blixtsko, där kan man sätta en EVF eller en blixt. Med en liten adapter kan jag använda någon av de två stora Sony/Minolta-blixtar jag har, då kan dessutom den blixten styra den andra trådlöst. Eller så kan man köpa Sonys lilla blixt, då kan jag styra båda mina stora trådlöst. Tyvärr kan inte den inbyggda blixten styra andra trådlöst, det kan den på min Sony a57 systemkamera.

7) Sonyn har samma batteri som Sony RX100, praktiskt om man skulle råka köpa en sådan någon gång.

8) Sonyn använder samma PC-programvara som jag har för min a57.

9) Sonyn använder samma app för fjärrkontroll via telefon/surfplatta som bl a a77ii och rx100ii och iii, det kan också vara lite praktiskt i framtiden. Funderar starkt på att uppgradera systemkameran från a57 till a77ii.

10) Sonyns autofokus kändes snabbare och säkrare än Panasonicens.

11) Båda laddar batteriet i kameran, separata batteriladdare går att köpa. Här uppskattar jag att Sonyn laddas med en vanlig mikro-USB, sådana laddare och sladdar har man ju gott om till andra apparater.

12) Dråpslaget: Lekte med autofokusinställngar på Sonyn, var väldigt enkelt och smidigt att köra flexibel autofokuspunkt, bara att trycka till på OK-knappen i mitten av hjulet och sedan flytta runt den lilla kvadraten genom att trycka på hjulets olika sidor, det gick dessutom att flytta ut den bra långt ut mot kanten. Upptäckte dessutom att om man snurrar på hjulet så ändrar man storleken på denna kvadrat. På Panasonic kunde man också välja att bara köra en autofokuspunkt, det blev den i mitten... en ganska stor kvadrat... som inte gick att flytta på.

Ändå... efter att ha klämt och testat stod jag ändå och tänkte att en EVF är ju himla bra att ha...

Fast slutsatsen blev ändå till slut att jag fick en Sony HX60v (varianten utan "v" saknar GPS, är annars identisk) i födelsedagspresent från mig själv. Oj vad jag är snäll!

:-Dennis

Jag ser gärna att andra fyller på här med köpråd om kompakta superzoomar. Gärna med andra vinklar och andra åsikter än mina. Olika personer värderar ju kamerors egenskaper på olika sätt. Det mest uppenbara är ju de systemfördelar jag som har en systemkamera från Sony får med HX60 skiljer sig starkt från en person som kör systemkamera från Panasonic, misstänker att man där kan få motsvarande bekvämlighet med t ex samma programvara.

Eller... fyll på med funderingar och frågor i ämnet.
Det lär väl inte dröja så länge innan det kommer någon ny kamera som konkurrerar med de som är aktuella nu.

Raw

Har i princip haft samma funderingar som dig, men Sonyn har inte RAW-format, vilket gör den iskall för mig...
Annars en intressant jämförelse och sammanstöllning du gjort! :)

Ja, just det ja. Panasonicen var den enda i sällskapet som kunde spara fotona i RAW-format.
Fast för min del var det inte så viktigt, ytterst sällan som jag tar mig tid att kräma ut max ur bilder även från systemkameran.

Har dessutom en allmän känsla av att det inte finns så där överdrivet mycket mer att hämta hos kameror med så pass små sensorer och kompakta objektiv med maffigt zoomomfång.
Men jag kan mycket väl ha fel där, och om man vill ha ut så mycket bildkvalitet som möjligt och är bra på att ratta RAW-konverterare så är det givetvis en mycket viktig parameter.

För min del, och det jag vill ha kameran till, var t ex en finess som panoramafotografering viktigare.

Bra poäng Janne!

Hoppas på fler sådana som kan påvisa hur vågskålen kan tippa över till fördel för någon annan kameramodell för den person som lägger stor vikt vid just den egenskapen.

Jag håller nog mer Dennis gällande kompakter och råformat. Det finns inte så mycket mer att kräma ur liksom. Själv valde jag HX50V då den var avsevärt mycket billigare än 60V i somras. Jag betraktar dessa kompakter som 5mp kameror. De får duga till en halvsida i en fotobok och till bilder där tunt skärpedjup inte behövs och ett smalare dynamiskt omfång eller där HDR i kameran fungerar funkar faktiskt HX50V över förväntan. Jag skulle aldrig använda den över ISO 800, och ibland inte ens det, men inom begränsningarna funkar den bra. Samma gäller säkert Panasonicen också. Dessa kameror är inte alls kassa de har bara mer begränsningar än en kamera med större sensor. Jag ser heller inte nyttan av olika exp lägen i dessa kameror heller heller faktiskt. Diffraktion sänker skärpan ändå vid minsta nedbländning och skärpedjupet är ändå stort oavsett bländare. Blixtsko är bra att ha då en extern blixt för studs eller upplättning kompenserar för dålig mörker prestanda och dåligt dynamiskt omfång till viss del.

Var och en salig på sin egen väg... :)
RAW-formatet innebär för mig en större frihetsgrad vid efterbehandlingen än jpg-formatet. Jag kan inte på något vis hålla med Fredrik om att det inte går att krama ut så mycket mer ut ur RAW på en kompakt. För mig är det en stor skillnad. Har testat ett antal kompakter som komplement till min systemare, både med och utan RAW. Har alltid saknat det då jag inte haft tillgång till det.
Men som sagt, var och en salig på sin väg. Tur att inte alla tycker lika...

Dennis är du nöjd fortfarande, så här när du har haft den ett tag i din ägo? Köpte en likadan i förrigår och är i valet om kvalet att jag valde rätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar