Annons

Blixt till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

speffy

Medlem
Tar en del bilder inomhus med min D7000 och funderar på att köpa blixt när det inte räcker till med mitt ljusstärka 35/1,8 objektiv.

Funkar den billigare nikon sb-400 blixten eller bör man gå upp till sb-700?
Har aldrig tidigare använt en extern blixt så vill inte lägga allt för mycket då jag inte vet hur mycket den kommer användas. Jag har därför inte några direkta krav heller mer än att den ska vara vridbar då jag inte gillar bilder tagna med blixt rak framför med den interna blixten på kameran

Kan även tänka mig begagnat eller någon billigare tredjeparts blixt om kvaliteten är ok.

Tacksam för råd!
 
SB400 kan du bara vrida uppåt och den är för svag att slå i ett tak så jag tror du skall gå på en kraftigare. Hade jag köpt en blixt idag hade jag köpt SB700, bra kompromiss, storlek, vikt, kraft. Har en SB800 och den kan kännas väl stor och klumpig. /Frode
 
Jag har haft båda två plus en Nissin och skulle helt klart gå på en Nikon som första råd, iaf om det inte handlar om väldigt stora prisskillnader.

Mina erfarenheter:

SB-400
Plus: Enkel, funkar bra för en hobbyfotograf som mest vill ha ett alternativ till den inbyggda blixten, funkar för enklare grejer som fotografering i ett vanligt rum. Dessutom är den väldigt liten vilket gör att man kan ta med den i fickan, helt enkelt väldigt portabel.
Minus: Kan inte riktas i taket om du vill stående kort. För svag för att funka bra i t.ex. rum med högt i tak, en kyrka alt på avstånd etc

SB-700
Plus: Fortfarande enkel men kan ställas in efter behov, vridbar i ytterligare en ledd. Kan fungera som slavblixt till din D7000. Tillräckligt stark för att klara det mesta för en hobbyfotograf.
Minus: Större, tyngre och inte lika portabel

Vill du bara ha en blixt; kör på den lilla. Vet du däremot att du kommer att vilja ha starkare blixt med mer möjligheter och inte bryr dig om vikt/storlek; köp en beggad SB-700
 
Gå på en 700 eller en begagnad 600. Eftersom huset har CLS och high speed synk så ska du såklart ha blixt som klarar detta, jag har altid detta aktiverad då jag ofta tar upplättnad blixt utomhus och sällan har blixten på kameran. Fungerar riktigt bra
 
SB-400 har två nackdelar: Den går inte att rikta i sidled och den går bara att använda i TTL-läge. Den går inte heller att använda som fjärrstyrd blixt.

Gå på pdahlens tips och köp en SB-600 eller SB-700 i stället.
 
Tredjepart

Eftersom du själv är inne på även tredjepart så vill jag slå ett slag för YongNuo YN568EX som har full ttl-funktion med Nikon ( hela CLS-delen förutom att blixten inte kan vara master i ett flerblixtsystem). Den klarar även highspeedsync ned till 1/8000-del galant med min D7000, slav med full ttl, zoomautomatik utifrån använd optik mm. Efter att ha använd den ca 1 månad ensam och tillsammans med både manuella speedlights och studioblixtar kan jag inte se vad Nikons egna dyra blixtar kan ge mer. Jag köpte min begagnad på tradera för 599:- + frakt, men den går att köpa ny på exvis amazon för dryga tusenlappen, dvs klart under halva priset mot Nikons jämförbara blixtar. Kan bara rekommendera denna tredjepartsblixt.
 
Jag hade stenhårt gått på SB700 eller SB910 (eller en blixt med motsvarande funktioner), även om de kanske kostar några kronor mer än andra blixtar. Man får så fantastiskt mycket ut av att kunna använda CLS-funktionen (fjärrstyrning), som är inbyggd i D7000. Det är väl utprovat och fungerar mycket väl.
Kan du få tag i begagnade blixtar (från SB600 och uppåt) är det väl använda pengar.
 
Tack för era åsikter. Det känns som sb-400 är borträknat. Bättre att lägga lite mer nu och få en blixt man är nöjd med under många år än att kööpa billigt nu och sedan gå och titta efter nytt snart igen. Såg att det låg ute en sb-600 här på forumet för en tusenlapp men den missa jag precis. Hittar jag inget liknande så lutar det åt att det blir en sb-700.

Är där stor skillnad på den nyare sb-700 jämfört med sb-600? Prismässigt är ju 700an mer än dubbelt så dyr.
 
SB600 har en enklare meny som man måste knappra på en del för att ställa om grundmoderna, på SB700 (samt SB900 och SB910) har men ett vred som gör den omställningen enkel.
Jag använder min SB600 uteslutande som lös fjärrblixt, så den får stå i fjärrmoden medan min SB900 enkelt kan ställas om mellan kamerablixt och fjärrblixt.
Att koppla ihop kameran med blixten i CLS-mod är inte enkelt i första vändan. Bruksanvisningen för kameran hänvisar till blixtens bruksanvisning och tvärtom. Ken Rockwell har skrivit hur man gör
http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm

Sedan finns det lite info om hur man använder CLS-systemet inomhus här på fotosidan, för bästa funktion.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157694&highlight=CLS
 
Dyr blix - tjock instruktionsbok. Har själv en SB800 som är alldeles för komplicerad och som jag alltså knappt använder. En liten enkel blixt som är lätt att ta med kommer du förmodligen att ha mer nytta av, om du nu inte längtar efter många knappar och bläddrande i menyer
 
Visst, man kan köpa en billig liten blixt, men har man nu köpt en D7000, vilket är en av de mera kompetenta entusiastkamerorna man kan köpa, så bör man ju kunna utnyttja dess finesser också. Man behöver inte ställa om så mycket, två lägen på blixten: Normal och fjärr. Kamerans blixt ställer man i Commandläge, där får den stå och så justerar man fjärrblixten från sin kamera, lätt som en plätt. Resten sköter automatiken.
Det hela handlar om hur entusiastisk man är när man vill ta sin bilder.
 
Är där stor skillnad på den nyare sb-700 jämfört med sb-600? Prismässigt är ju 700an mer än dubbelt så dyr.

Den största skillnaden som jag har noterat är att SB-600 inte kan agera masterblixt. Fast det är knappast någon nackdel för dig eftersom den inbyggda blixten på D7000 kan agera master på egen hand.
 
Tar en del bilder inomhus med min D7000 och funderar på att köpa blixt när det inte räcker till med mitt ljusstärka 35/1,8 objektiv.

Funkar den billigare nikon sb-400 blixten eller bör man gå upp till sb-700?
Har aldrig tidigare använt en extern blixt så vill inte lägga allt för mycket då jag inte vet hur mycket den kommer användas. Jag har därför inte några direkta krav heller mer än att den ska vara vridbar då jag inte gillar bilder tagna med blixt rak framför med den interna blixten på kameran

Kan även tänka mig begagnat eller någon billigare tredjeparts blixt om kvaliteten är ok.

Tacksam för råd!

En sb400 med diffusor kommer vara fruktansvärt mkt bättre än den inbyggda. Fördelen är att den nästan inte alls märks när den sitter på kameran, en sb600/700/800/900/910 kommer vara en jobbig klump den mesta av tiden om du inte verkligen uppskattar och framför allt aktivt använder dess potential hela tiden.

Det är nämligen så att så fort man går över till reflekterat blixtljus upptäcker man att diverse tapeter, gardiner och sofftyger har färgskillnader som allt som oftast förstör mer än de tillför. Rätt använt är de större blixtarna jättebra men kan bli lite mkt att hålla reda på map vikt och reflektioner, om du skaffar en stor blixt skulle jag vilja rekommendera att köpa en blixt som dessutom klarar trådlös fotografering det ger otroliga möjligheter som jag anser överträffar friheten att vrida blixthuvudet åt olika håll. Vrida huvudet var för mig det primära skälet till att jag skaffade en sb800, efter att ha använt en sb400 i flera år som min enda blixt, men numer gått över till trådlöst mer och mer. Senast kompletterade jag med en "skygglapp" för den inbyggda för att slippa se signalblixten på motivet när jag kör trådlöst.
Det går att fota manuellt med uteffekten med en sb400 men bara med de lite dyrare modellerna ex D300 men inte med D50.
 
Tack för alla svar!
Har varit lite blandade åsikter här men så brukar det vara.
Det slutade i alla fall med att det blev en beg. SB-600
Tror den kan bli en bra början då det finns gott om inställningsmöjligheter men inte så farligt dyr, lite klumpigare att ta med än SB-400 men när D7000 åker med så gör en väska det också så spelar nog inte någon större roll!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.