Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko TC 1,4x PRO300 DGX + 7D + 400 5.6 funkar ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Hej!

Provade kombon Kenko 1,4x PRO300 DGX + 7D + EF 400 5.6.
På min setup jagar bara fokusen fram o tillbaka, låser aldrig/ytterst sällan.

Jag vet flera som testat denna kombo o tyckt den funkat ok.

Efterlyser eventuella tips (kameran har senaste FW) innan jag skickar tillbaka den.

Tack på förhand! :)

Har inte testat med just den kombon men spontant så är det märkligt.

"I've used this on my 400mm f5.6 and it allows the 6D to auto-focus. .... My 7D will also auto-focus with this TC, although it's somewhat slower and will hunt a bit."
Källa: http://www.amazon.com/Kenko-1-4X-Teleconverter-Canon-Digital/product-reviews/B002C6QC3E

(Relaterad läsning, genom stora delar av den här tråden http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?p=14923654 )

Lika bra å köpa rätt converter direkt.. den gamla Canon 1,4x är kanon och kostar inte mycket nu då alla hellre vill åt de senare ;)
/N

Det verkar funka LITE bättre om jag kör utökad- eller mittzon som af-punkter.
Funderar om det är nåt i AF custom settings som kan skilja?

Jag är medskyldig till att ha rekommenderat Kenko DGX.
Tejpade kontakter på andra extendrar har inte fungerat alls för mig när jag hade 7D 400/5,6.
Inte ens på stilla motiv.
Kenko DGX fungerade OK och låste AF. Min kombination var användbar.

Följande fokus och flygande fågel är marigt. Ljusets styrka, karaktär och bakgrund spelar stor roll.
När fågeln flyger mot dig så blir det svårt för kameran att hänga med. Helst behöver man en vassare kamera än 7D som 5D Mark III, 1 DX eller 1 D Mark IV. Givetvis handlar det också om att fokuspunkten träffar på rätt ställe på fågeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar