ANNONS
Annons

Frågor och svar om autofokus på Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Har haft ett par dagar att bekanta mig med Sony A7 nu, och frågetecknen börjar räta ut sig. Tänkte besvara ett par av de frågor jag själv hade, samt några andra vanligt förekommande, i hopp om att det är till hjälp för någon annan. Har medvetet utelämnat A7R i titeln på denna tråd, då det inte är tänkt att bli en vs-tråd.

Fungerar följande autofokus tillräckligt bra för att fota barn i rörelse?
Det beror på dina förväntningar. Den enda kamera jag själv ägt som varit tillräckligt bra för att fota barn i rörelse med hög träffprocent var Nikon D7000. Jämfört med den står sig Sony A7 slätt. Däremot upplever jag den som ungefär jämbördig med en nollnolltals-DSLR som Nikon D80. Kanske något bättre (har dock inte testat utförligt!).

Vilka inställningar fungerar bra för följande autofokus?
Jag kör följande sparat som customval 1 på programvalsratten för följande fokus, ytterligare inställningar kan säkert tillkomma med tiden:
Kameramenyn sid 2: Focus Mode: Continous AF
Kameramenyn sid 3: Focus Area: Zone, centrerad i mitten av fasdetekterande/PDAF-området
Kugghjulsmenyn sid 2: Phase Detect. Area ON (för att få en ram i sökaren som visar PDAF-området)

Sedan gäller det att tänka på att PDAF till 99% kommer sätta fokus på det närmaste objektet i PDAF-området, och som fotograf se till att störande objekt i förgrunden inte trillar in i PDAF-området vid fokusering (samt se till att öronen på människor i profil hamnar utanför PDAF-området så att fokus åtminstone hamnar på tinningen istället etc).

Just "Zone"-fokusområde (nio fokuspunkter i ett flyttbart kluster som precis täcker PDAF-området när det är centrerat) är något jag inte hade möjlighet att ställa in på NEX-6. Den visade dessutom PDAF-punkterna individuellt, vilket skräpade ner sökaren något oerhört, så den funktionen hade jag avslagen på NEX:en. Tydliga pluspoäng för A7 jämfört med NEX-6 där.

Hur fungerar Lock-ON AF?
Ungefär lika bra (dåligt) som NEX-6. Det vill säga alldeles utmärkt för att följa röda bollar som flyttar sig i sidled på YouTube, men ganska visset på att hålla koll på ett mänskligt ansikte i verkligheten.

Funktionen är dock lättare att aktivera än på NEX:en för den som tycker den fungerar bra. Det går att ställa in att den ska starta med halvtryck. Jag tycker den är för oprecis och opålitlig, så jag har inte använt den överdrivet mycket.

Är det smidigt att flytta AF-punkt?
Sådär, kan man väl säga. Det är fortfarande inte möjligt att konfigurera kameran som en DSLR där flytt av AF-punkt/område alltid är aktiv och tryck på mittknappen återställer till mitten. Men ett tryck på C1-knappen ställer kameran i detta läge - dock är det papperskorgen/C3 som återställer AF-punkten till mitten.

I detta läge kan man också ändra fokusområdets typ (Wide - Zone - Center - Flexible Spot S - M - L) genom att vrida på kontrollhjulet. Jag har råkat göra detta av misstag, men det händer inte allt för ofta efter att jag lärde mig att tänka på det.

Varför finns det olika storlek på AF-punkterna i Flexible Spot?
Ju större punkt, desto snabbare AF (på bekostnad av precision). Ju mindre punkt desto precisare AF (på bekostnad av hastighet).

Fungerar tumfokus/AF-ON?
Ja, det fungerar fint att konfigurera AF/MF-knappen som AF-ON både i AF/MF-läge eller istället för AEL.

Hur fungerar PDAF med crop-objektiv?
Precis som en DSLR upptar PDAF-området en klart större del av sökaren med cropobjektiv. Sökarbilden blir inte beskuren, utan man utnyttjar hela sökaren även i cropläge.

Hur fungerar PDAF i dåligt ljus?
Inte DSLR-prestanda, som sagt. Men i dag hängde den ändå med barnen rätt okej vid f/2,8 - 1/200 - ISO 3200. Med grov precision ska tilläggas, det är helt orealistiskt att följa ansikte/ögon som jag kunde med D7000, utan det är hela barnet som följs. Dock är jag rätt övertygad att experimentet hade varit tämligen uppgivet utan Zone-fokus påslaget, som just tillåter kameran att sätta fokus på vadhelst som råkar trigga en av de nio AF-punkterna i zonen.

Några andra tips?
* Bristen på korslagda punkter är uppenbar. Kameran lättare att sätta fokus på vertikala linjer än horisontella. Det är enklare att sätta fokus på ett öga med kameran hållen i porträttläge än i landskapsläge.

* Jag upplever att kameran lättare fokuserar på döda objekt än ansikten/ögon. Övertolka mao inte YouTube-demonstrationer som visar hur snabb fokus är genom att fokusera på tre olika döda ting.

* Autofokus är också beroende av objektivet som används. Sony 50mm/1,8 OSS är till exempel slöare än mina övriga gluggar, precis som på NEX-6.

Tja, det var det. Fyll på med egna frågor så får vi se om jag eller någon annan kan besvara dom.

Är det någon som har en annan bild än den jag dragit är det självklart fritt fram att delge den :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Senast ändrad:
Jag lägger till några iakttagelser jag har gjort.
Med 55FE. Om man tex vill fotografera ett porträtt av ett barn som inte sitter still och väljer AF-C. Använd inte ansiktsigenkänning eller motivspårning om stor bländare används. Fokus läggs ett par cm bakom ögonen.. Liten flexibel fokuspunkt på ögat funkar bättre.
 
Patrik - exakt. Håller på med upprepade experiment nu för att hitta bästa receptet.

Högst träffprocent på "stillasittande" barn på armlängds avstånd (barn vaggar, vickar, vrider och har sig även när de sitter still) har jag med AF-C, flexible spot S, bestäm i förväg komposition och flytta fokuspunkt så att den hovrar över närmaste ögat. Sätt fokus på ett hörn av ögat, sätter man det mitt på kan skärpan lika gärna hamna på näsan - gissar att det är pga avsaknad av korslagda punkter (näsan är närmaste vertikala linje vid horisontellt porträtt).

Fokusera och komponera om med FE55/1,8 är bara att glömma. Minsta avståndsförändring pajar skärpan.

Har faktisk skaplig träffprocent med AF-C, Lock-ON AF på halvtryck, flexible spot S - och vaksam blick. Börjar kameran följa något annan del av ansiktet än ögat får man släppa och trycka om.

Lock-ON fungerar bäst om kameran kan "se" båda ögonen när man börjar. Profil fungerar uselt.

Det är bara att konstatera att kort skärpedjup 2014 är något helt annat än det var när man tittade på 10x15-förstoringar på filmtiden. Då hade jag bra upplevd träff med ett 50mm/1,2. Det hade jag nog inte egentligen...

I dag ser jag inget behov av snabbare än 50/1,8. Kommer på mig med att tänka att de faktiskt kunde satsat på en aningen mindre 50/2 istället :0)

Har också fått gå upp på 1/80s slutartid då 1/60 ibland ger skakningsoskärpa. Min teknik har uppenbarligen inte mått bra av att fota till 100% med stabiliserade gluggar ett bra tag... ;-)
 
Hur funkar det med AF-S och ögonprioriterande ansiktsigenkänning (på något så när stilla motiv)?
 
Fungerar ok för vuxna i trekvartsprofil (=båda ögonen syns) samt rakt framifrån. Har dock inte provat med glasögonbärare till exempel, så viss reservation för att det kan finnas "irks & quirks".

Bäst kritisk skärpa får man dock med flexible spot S och AF-C. Även med stillasittande motiv. Toleranserna för kamerarörelser är väldigt låga med FE55/1,8.

Har inte tillgång till FE35/2.8 men baserat på hur FE55/1,8 beter sig vid f/2,8 gissar jag att man med den gluggen får rätt bra resultat oavsett metod. Någon annan får gärna fylla på ang detta.

Edit: Av praktiska skäl provar jag Lock-ON AF på halvtryck en del med acceptabel träffprocent för vardagsfoto. Men bäst kritisk träffprocent har jag som beskrivet ovan.

Edit 2: Det kanske bör poängteras att metoderna ovan inte ger "snabbast följande fokus" utan "pricksäkrast selektiv fokus". Följefokus går fortare med större fokuspunkt, zone AF eller multi - men toleransen för var fokus kan tänkas hamna ökar för varje steg man går upp på den skalan.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om det ovanstående. Det som har svårt med hos motivspårningen är att kameran automatiskt gör ramen för stor när den hittar ett objekt, tex att den ramar in hela ansiktet, varvid fokus hamnar fel..
 
En fråga om Lock-on AF. Jag har aldrig lyckats få nånting att hända om jag väljer läget On. Det gjorde jag inte med a99 heller. Däremot funkar On om jag väljer läget (start w/shutter).
Instruktionsboken säger mig ingenting som gör mig klokare tyvärr.
Nån med hands-on erfarenhet som kan förklara?
 
Klicka på din Lock-On AF knapp (har ändrat min, minns inte var den låg från början). Alternativt välj från fn-menyn.

Välj "On".

Du får upp den här vyn:
egequ8uv.jpg


Klicka på mittknappen i kontrollhjulet för att välja objekt och starta tracking.

Allt detta måste göras varje gång du vill använda funktionen.

Med andra ord: skit i det. Det är byngligt och knöligt. Använd "Start with shutter" för en mycket trevligare upplevelse.
 
Haha, nu funkade det på det sättet du beskrev!
Tack för hjälpen. Håller med om att den funktionen verkar vara sådär lagom användbar.
 
Inomhus på kort håll med FE55 kör jag nu över 90% AF-C och flyttar flexible spot. Har mycket bra träffprocent med denna metod.

Den föranleder dock nästa fråga och svar:

Hela sökaren "flämtar" fram och tillbaka när jag fokuserar - vad är fel?
Inget är fel, men fokuspunkten du använder har hamnat utanför det fasdetekterande området. Då är enda sätt för kameran att kontrollera om AF-C verkligen sitter att kontinuerligt dra skärpan fram och tillbaka något. Flytta in fokuspunkten i "fasdetekt-ramen" (se första inlägget) så upphör "flämtandet".

Detta beteende är fö samma som på NEX-6, som också kombinerar fas- och kontrastfokus.
 
Finns det något sätt att växla mellan AF-C och AF-S med en enda knapptryckning?
Inte som jag hittat. Men det går att komma väldigt nära.

Ställ in en custom-knapp att vara "Shot. Result Preview", så har du en knapp som får två funktioner: Focus hold i AF-C - med rensad sökare! Mycket användbart!

Jag har lagt det istället för AEL, iom att jag exponeringskompenserar istället för att låsa exponeringen:
2ynutave.jpg
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar