ANNONS
Annons

Bra och/eller dåliga manualer

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Sonys manual till a99 är ganska usel. Finns det något bra alternativ som genomgående går igenom kamerans specialfinesser?
Manualerna till dagens prylar, vare sig det är kameror eller ej, brukar variera mellan bedrövliga och rent usla...

Men det förväntas finnas en suveränt bra alternativ bruksanvisning / handbok (som Photocon också nämner ovan) tillgänglig innan detta kvartals slut - Gary Friedmans e-bok om Sony Alpha 99. Dessa e-böcker brukar omfatta runt 500 sidor och kosta någonting mellan 25 och 30 USD.

Friedman är den absolut mest begåvade författare / pedagog / foto-skribent jag någonsin har sett. Det finns nog ingenting man kan köpa som förbättrar ens fotande så mycket som att köpa en e-bok för den / de kameror man använder. Finns till KM D5D / D7D samt till alla Alpha och NEX-modeller förutom de allra nyaste, där det kommer.

Här är länken till hans hemsida. Klicka sedan på E-Books and Articles.
www.friedmanarchives.com
.

Manualerna till dagens prylar, vare sig det är kameror eller ej, brukar variera mellan bedrövliga och rent usla...

Men det förväntas finnas en suveränt bra alternativ bruksanvisning / handbok (som Photocon också nämner ovan) tillgänglig innan detta kvartals slut - Gary Friedmans e-bok om Sony Alpha 99. Dessa e-böcker brukar omfatta runt 500 sidor och kosta någonting mellan 25 och 30 USD.

Friedman är den absolut mest begåvade författare / pedagog / foto-skribent jag någonsin har sett. Det finns nog ingenting man kan köpa som förbättrar ens fotande så mycket som att köpa en e-bok för den / de kameror man använder. Finns till KM D5D / D7D samt till alla Alpha och NEX-modeller förutom de allra nyaste, där det kommer.

Här är länken till hans hemsida. Klicka sedan på E-Books and Articles.
www.friedmanarchives.com
.

Det riskerar att bli som med avancerade dataprogram, även med kameror. Der blir mer och mer avancerade och användarna får allt mindre hjälp att begripa sig på alla finesser. Förr på 90-talet fick folk tjocka manualer eller hela pärmsystem till en del dataprogram. Nu hankar sig de flesta fram ofta genom att fråga den som sitter närmast om han eller hon eventuallt har något tips och kan hjälpa. Manualerna till kamerorna kan inte ens längre kallas manualer utan möjligen en guide till det mest uppenbara. Som exv. hur man stoppar i batteriet och sätter fast bärremmen. Det finns väl få tillverkare som i detalj går igenom kamerans alla funktioner i en manual idag.

Det är ju därför Gary Friedman har sin givna nische. Sedan är det ju en stor bonus att Friedman är så bra pedagog och inte bara går igenom kameran intill minsta beståndsdel och funktion utan han kopplar ju dessutom ihop alla dessa funktioner med hur de är avsedda att användas och ger exempel på tillämpningar. Han kombinerar sin "manual" för just din kameramodell med en grundläggande fotoundervisning knutet till kamerans olika funktioner. Det är begåvat och det finns en manual för verenda systemkamera från Sony även om det kan ta någon månad efter release innan den kommer till just din modell. Det roliga är ju att trots att jag fotat sedan 60-talet och trots att jag läst åtminstone tre fyra av hans "Friendly Manuals with professional insights" så hittar man alltid bra tips och får insikter om funktioner som man annars skulle missat. Det finns dessutom en massa bonusmaterial av Gary på Youtube.

Dert enda är väl att han inte helt är på topp när det gäller layout men man kan ju inte få allt för 50 spänn eller vad det nu är.

Det finns väl få tillverkare som i detalj går igenom kamerans alla funktioner i en manual idag.
Det stämmer dåligt med de kameror jag har köpt. Alla inställningar brukar finnas med i långa tabeller.

Det är ju därför Gary Friedman har sin givna nische. Sedan är det ju en stor bonus att Friedman är så bra pedagog och inte bara går igenom kameran intill minsta beståndsdel och funktion utan han kopplar ju dessutom ihop alla dessa funktioner med hur de är avsedda att användas och ger exempel på tillämpningar. Han kombinerar sin "manual" för just din kameramodell med en grundläggande fotoundervisning knutet till kamerans olika funktioner.
Det däremot är ovanligt i kameramanualer. Man får själv lista ut hur man ska kombinera olika inställningar i olika situationer för bästa effekt, och det står inte heller alltid vilka inställningar som är aktiva i vilka lägen.

Det är bra att det finns folk som Friedman som gör vad kameratillverkarna borde göra.

(Tillägg: Och nu såg jag Anders massförflyttningar av inlägg till nya trådar. Antagligen borde det här inlägget flyttas till någon av dem. Varsågod, Anders! :)

Jag bryr mig numera aldrig om Sonys manualer just för att de är så urbota usla.
Jag köper gärna Friedmans E-böcker för någon hundring istället.
Jag säger bara Sony se och lär.

Tyvärr tog det Gary lång tid att få tag i en NEX 7, så den manualen fick vi vänta länge på. Om marknadsfolket på Sony var det minsta vakna och hade den minsta självbevarelsedrift så skulle de ju VIP:a Gary och ge honom tillgång till gratis utvärderingsex. direkt när de första exen lämnar fabriken och inte efter ett halvår som det var fråga om i NEX 7 fallet. Sony verkar inte göra ha någon som helst styrning på detta. Jag fick mitt ex. ett halvår före Gary.

Flyttade hit diskussionen om manualer, då det är ett kärt ämne (eller inte) vad gäller alla kameratillverkare.

/Mod

Det stämmer dåligt med de kameror jag har köpt. Alla inställningar brukar finnas med i långa tabeller.
---
Ja, alla inställningar har funnits med i bruksanvisningarna även till de kameror jag köpt. Men, som du säger, ibland skulle det nog inte ha gått att lista ut vissa funktioners ändamål ifall man inte hade haft viss hum om dem redan innan...

---
Det är bra att det finns folk som Friedman som gör vad kameratillverkarna borde göra.
---
I sanning!

Jag har rekommenderat hans e-böcker till massor av människor, och alla har varit störtnöjda. Borde nog köpa nån själv också... :)
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar