Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklam från fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

remeife

Aktiv medlem
Har med nöje läst uppdateringarna som kommer från fotosidan va mailen.
Men idag fick jag ett reklamutskick från Adobe i Fotosidans namn.
Det tycker jag inte är okey. Vad jag vet så har jag inte givit Fotosidan rätten att sälja min mail-adress till tredje part - eller har jag det? I så fall vill jag kunna välja bort detta.
Vad tycker ni andra, betalar vi inte tillräckligt i årsavgift för att slippa detta.
//Leif

Under din profil finns en flik som heter Utskick där du kan välja om du vill ha reklam från andra företag eller inte.

Utskicket har gått från oss så vi har inte sålt epostadresser. Annonsörer letar hela tiden nya kanaler och vi måste anpassa oss efter deras förfrågningar.

Utskicket har gått från oss så vi har inte sålt epostadresser. Annonsörer letar hela tiden nya kanaler och vi måste anpassa oss efter deras förfrågningar.

Tack för ditt svar David.
Fast indirekt så har ni faktiskt sålt adresserna när ni skickar andras reklam i ert namn.
Detta är ju än värre för då kan man ju inte stänga av utskicken utan att bli av med annan info från Fotosidan.

Tack för ditt svar David.
Fast indirekt så har ni faktiskt sålt adresserna när ni skickar andras reklam i ert namn.
Detta är ju än värre för då kan man ju inte stänga av utskicken utan att bli av med annan info från Fotosidan.

Kika på inställningarna så ser du att du kan styra det där. Det finns även direktlänk i brevet.

Kika på inställningarna så ser du att du kan styra det där. Det finns även direktlänk i brevet.

Ok, nu fick jag också ett utskick. Därmed så vill jag antingen påstå att:

a) Inställningen fungerar inte ordentligt
eller
b) Inställningen är ologisk, men jag tror på a) eftersom kryssrutorna finns vid registreringen

Jag har varenda "radioknapp" på nej och ingen ruta är ikryssad. Detta borde enligt all normal logik betyda att jag inte önskar få några utskick Förespråkare av konsekvent design och logik kan här också påpeka att alla alternativ borde vara ja/nej, eller kryssrutor konsekvent - med adekvat beskrivning.

Här skulle jag också surmulet kunna börja citera Marknadsföringlagens 19 §...

Hur menar du att Marknadsföringlagens §19 är relevant här?

Då tar vi den i alla fall då.

"Obeställd reklam

19 § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke enligt första stycket om,
1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med användande av elektronisk post,
2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter och
3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande."

Grundförutsättningen är första stycket. Något sådant samtycke som avses i första stycket har jag ju inte lämnat, men jag är förstås kund hos Fotosidan.se (WB AB). Då inträder den senare delen av paragrafen. Observera här att alla tre punkterna måste vara uppfyllda för att reklam ska få skickas.

Nu har jag ju motsatt mig reklam genom att, med magert resultat, kryssa ur dessa rutor som Fotosidan tillhandahåller. 1 pt är alltså inte uppfylld.

Adobes Lightroom kan inte gärna betecknas er "egna, likartade produkt". Ni har ju sålt annonsplats i e-postutskick för en produkt ni inte ens säljer. Därmed är inte heller 2 pt uppfylld.

Det enda som uppfylls här är 3 pt genom en länk i e-postmeddelandet och möjligheten att motsätta sig användningen när uppgiften samlas in. Problemet är ju bara att jag redan motsatt mig dylika utskick, men detta har ju uppenbart inte haft avsett resultat.

Vi skall självklart bara skicka till de medlemmar som inte motsagts sig utskick. Din profil är satt som "jag vill inte ha" och eftersom du fått så är det något som inte gått rätt. Jag kikar och återkommer och ber om ursäkt för övertrampet så länge.

VI har nu kikat igenom och vi har gjort fel. Flaggan "nej tack till reklam" har inte funkat som den skulle i utskickslogiken och därför har även de som kryssat ur att de vill ha reklam fått utskicket. Inte bra, och vi ber om ursäkt.

I inställningarna för reklamutskick så är ju ledtexten, "Markera om du vill ha sådana eller ej", hm , väldigt oklart om man ska bocka i rutorna om man vill ha reklam eller om man ska bocka för om man inte vill ha det. Det borde vara, Markera om du accepterar reklamutskick.

Reklamutskick
Ibland skickar vi ut andra typer av erbjudanden odyl från företag. Markera om du vill ha sådana eller ej.
Reklamutskick:
Epost [ ] Post [ ]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar