Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av kinesiska RF flash triggers?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixWorld

Avslutat medlemskap
Jag har i dag en Nikon SB-900, samt ett antal Nikon blixtar från den "analoga tiden"
Det känns ju lite synd att enbart använda min SB-900, och min fråga gäller huruvida de gamla blixtarna skulle kunna användas som hjälp-ljus helt manuellt.

Ebay flödar ju av förenklade "Pocket wizard" kopior för ca 500Kr

Någon som provat dessa?
/Pix

Edit: jag kikar t.ex på "Pixel OPAS"
http://www.youtube.com/watch?v=6P1Q1ufZK_k

Yong Nuo RF-602

Ebay flödar ju av förenklade "Pocket wizard" kopior för ca 500Kr

Någon som provat dessa?
/Pix

Edit: jag kikar t.ex på "Pixel OPAS"
http://www.youtube.com/watch?v=6P1Q1ufZK_k

Jag köpte dessa: http://www.ebay.com/itm/-/230496443167?item=230496443167&ViewItem=

från den här handlaren och har inte haft några problem. I motsats till killen i Youtubefilmen så funkar även fjärrutlösarfunktionen (han kör iofs Canon och jag har en Nikon D5000). Jag kan även använda den till min Olympus XZ-1 utan problem så jag instämmer i vad det står på kartongens baksida (unlimited wonderful) :)

http://www.youtube.com/watch?v=s5shvFGUf3g

Jag kan rekommendera YongNuo RF-603 (Ersättare till RF-602, tänk bara på att välja rätt modell av RF-603 till din kamera). Dessa är transceivers och fungerar både som sändare och mottagare för både blixt och fjärrutlösare (och kan göra detta samtidigt). Dem tar AAA batterier istället för dem dyrare 12V eller 3V som brukar vara svåra att hitta i butiker.

4 st YongNuo RF-603 kostar ca $60 på eBay vilket blir lite över 400kr.

Hej, kolla i länken jag skickade förut o RF603. JAg gillade också iden om att ha standard batteri samt samt samma sorts enhet som sändare/mottagare, bara skaffa en hög.

MEN, för att använda den som fjärr till kameran så måste mottagaren sitta i blixtskon?? dvs den du använder som sändare till kameran kommer att direkt, utan kameran, styra kameran och blixtarna... inte helt optimalt...

Se skissbilden.

Men, går ju utmärkt att köra RF603 för blixtarna och bara köpa en RF602 för fjärrstyrning :), då blir allt bra!

/Leif

Bilagor

• RF602.jpg
    RF602.jpg
    9.5 KB · Visningar: 424
  • RF603.jpg
    RF603.jpg
    18.1 KB · Visningar: 413
MEN, för att använda den som fjärr till kameran så måste mottagaren sitta i blixtskon?? ../Leif
Detta stämmer inte Leif.
Man måste inte ha transceivern i blixtskon om man bara vill använda den som fjärrutlösare.

Man kan däremot ha den i blixtskon om man vill använda transceivern som både mottagare av fjärrutlösaren och som sändare till blixtarna, dock är deras funktion separat och triggas inte av samma signal (Även om transceiverna används på samma kanal, så kan dem skicka mer än en typ av signal, dvs dem är inte lika "dumma" som andra billigare varianter).

Använder du en transceiver som fjärrutlösare så kommer blixtarna alltså inte att fyras av när du trycker på knappen. (Du kan även ha en blixt monterad på transceiver du använder som fjärrutlösare och även i detta fall så triggas inte blixten förrens kameran skickar signal att trigga blixt).

Senast ändrad:
Detta stämmer inte Leif.
Man måste inte ha transceivern i blixtskon om man bara vill använda den som fjärrutlösare.

Man kan däremot ha den i blixtskon om man vill använda transceivern som både mottagare av fjärrutlösaren och som sändare till blixtarna, dock är deras funktion separat och triggas inte av samma signal (Även om transceiverna används på samma kanal, så kan dem skicka mer än en typ av signal, dvs dem är inte lika "dumma" som andra billigare varianter).

Använder du en transceiver som fjärrutlösare så kommer blixtarna alltså inte att fyras av när du trycker på knappen. (Du kan även ha en blixt monterad på transceiver du använder som fjärrutlösare och även i detta fall så triggas inte blixten förrens kameran skickar signal att trigga blixt).

Låter grejt i så fall, men jag lyckades inte att få det att fungera, men får testa igen.

För jag håller med dig, grundiden med samma sorts enheter o standardbatterier är bra!

/Leif

Jag köpte 4 st RF-603 på ebay till mina 3 blixtar. Fungerar utmärkt och missar sällan. Har glömt att stänga av dem ibland men har aldrig behövt byta batterier. Billiga var de också.

Köpte också såna här för att kunna fästa dem på mina belysningsstativ då de inte kan låsas fast i blixtskon.

RF-603 låter mycket intressant
I mina gömmor har jag följande utrustning:

Kamera: Nikon D90
Huvudblixt: Nkon SB-900 (i 60x60cm softbox)
Extrablixtar: Nikon SB-20, Nikon SB-22, Nissin 24ASO AUTO-SO

Fn. kör jag min SB-900 i TTL-mode med förblixt.
Om jag inte misstar mig så skulle samtliga ovanst. extrablixtar enbart fungera i manuellt-mode

Tacksam för synpunkter om hur ett sådant system skulle fungera.
Vad kommer fungera, vad kommer ej fungera?

/Pix

RF-603 låter mycket intressant
I mina gömmor har jag följande utrustning:

Kamera: Nikon D90
Huvudblixt: Nkon SB-900 (i 60x60cm softbox)
Extrablixtar: Nikon SB-20, Nikon SB-22, Nissin 24ASO AUTO-SO

Fn. kör jag min SB-900 i TTL-mode med förblixt.
Om jag inte misstar mig så skulle samtliga ovanst. extrablixtar enbart fungera i manuellt-mode

Tacksam för synpunkter om hur ett sådant system skulle fungera.
Vad kommer fungera, vad kommer ej fungera?

/Pix

Triggersen funkar bara som utlösare, dvs att inga inställningar eller canons high speed sync överförs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar