** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Personlig kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag gjort. Jag var sugen på att skaffa en sådan:
http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-7/
Men tänkte att varför köpa när man kan göra egen, dessutom ville jag ha en personlig rem. Så här är förloppet och resultat:
* Beställde nylonremar på metervara.
* Klippte till rätt längd.
* Lät en broderifirma skriva mitt namn från båda hållen.
* Sydde de röda linjerna.
* Sydde på fekjläder på baksidan.
* Sydde fast den smalare remmen på den bredare.
* Sydde fast de små bitarna av läder i ändarna.
* Köpte en skruv (1/4" -20) och ett vinklat bleck med hål i.
* Skruva fast blecket i kameran med skruven.
* Använd en karbinhake för att sätta ihop remmen med kameran.

Mycket nöjd med resultatet och är ensam om att ha en sådan rem

Skulle vara kul att höra om någon har gjort något liknande eller har tips på hur jag kan göra en till med annan funktion.

Mvh Mattias Oppitz

Bilagor

• IMG_3944.jpg
    IMG_3944.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,961
  • IMG_8874.jpg
    IMG_8874.jpg
    20.6 KB · Visningar: 2,135
Snyggt jobb! Du skulle ha visat oss detta för nån vecka sen, då skulle jag hunnit med att göra en sån till en vän som fyller. Nu är det bara några dar kvar och inga idéer...

Inte illa!

Det är alltid kul att ha grejer som först ser ut att vara original men som är specialgjorda. Alltid lurar det någon :)

Snyggt!

Tar du beställningar? ;) ;)

Köpte en skitful vit Golla på MediaMarkt igår, bara för att jag var tvungen att ha en till min Rolleiflex, men jag fick inte ha den för frugan. Fick slänga på min smala svarta Minoltarem till rolleiflexen och den andra vita på minoltan, som jag inte använder lika ofta :D

Fett snyggt! Man blir imponerad.

Men du måste ha alldeles för mycket fritid :)

Petter ...

Haha tack men det tog bara en halv dag att sy:), resten var bara leveranser som gjorde att det tog lång tid. Jag gillar att vara kreativ och inom foto finns det mycket man kan göra annorlunda.
Jag gillar CAD 3D-modellering och håller på med en sån här nu (bara ritar än så länge):
http://www.peakdesignltd.com/capture.htm

Snyggt!

Tar du beställningar? ;) ;)

Köpte en skitful vit Golla på MediaMarkt igår, bara för att jag var tvungen att ha en till min Rolleiflex, men jag fick inte ha den för frugan. Fick slänga på min smala svarta Minoltarem till rolleiflexen och den andra vita på minoltan, som jag inte använder lika ofta :D

Tack!:)
Nja inte tänkt så långt, ska göra en i present snart sen inga planer men man vet aldrig om intresse finns:)

Måste pasa på att fråga om någon har en nikon kamera som kan ge mig typ alla bredder och längder på en nikonrem (helst till en d300s, men den har kanske samma mått som en vanlig nikonrem?

vore shysst:)

Måtten på en D300s-rem är:

Tjocka delen: 565x38 mm inkl. skinnbitarna i ändarna. Skinnbitarna är 40x38 mm, med 40 mm på bredden så de sticker ut på sidorna av den breda remmen. Seda är de spetsiga ned till samma bredd som den smala remmen.

Smala banden: 345x12 mm och av rejält tjockt band, ca 2 mm får jag det till men det är svårt att mäta.

Förresten, måtten på texten kan ju vara bra också!

N:et i Nikon börjar 40 mm från änden av den breda remmen och S:et i D300s slutar 155 mm från samma ände. Texten är 18 mm hög som högst och 12 mm som lägst. De gula linjerna längs efter är 5 mm från kanten och bara två grova sömmar breda. Tunna streck alltså.

Gummibiten i nacken är 195x30 mm och verkar vara pyttelite stoppad, någon mm på sin höjd.

Finishen på den breda remmen inkl. texten och de gula linjerna är matt, de tunna remmarna och skinnbitarna är blanka.

Förresten, måtten på texten kan ju vara bra också!

N:et i Nikon börjar 40 mm från änden av den breda remmen och S:et i D300s slutar 155 mm från samma ände. Texten är 18 mm hög som högst och 12 mm som lägst. De gula linjerna längs efter är 5 mm från kanten och bara två grova sömmar breda. Tunna streck alltså.

Gummibiten i nacken är 195x30 mm och verkar vara pyttelite stoppad, någon mm på sin höjd.

Finishen på den breda remmen inkl. texten och de gula linjerna är matt, de tunna remmarna och skinnbitarna är blanka.

Helt underbart, tack så jättemycket. Ska bli kul att göra flera remmar då de bara kan bli bättre:)

Roligt DIY, men nu är det så att den som funderar på att köpa Black Rapid har nog inte personlig kamerarem i åtanke utan mer komfort.

Roligt DIY, men nu är det så att den som funderar på att köpa Black Rapid har nog inte personlig kamerarem i åtanke utan mer komfort.

Så kan det nog vara, men tråden handlar ju om personliga remmar och inte Black Rapid (Och är dessutom tre år gammal) ...

Jättesnyggt!

Finns det någon som tillverkar såna här på beställning? Pris?

http://connelbrodyr.se kan göra brodyren men vad skulle totalen kunna vara värd? Skulle kunna hjälpa till att ta fram en produkt om det finns intresserade.

Inte för mig, jag ville ha funktionen som en blackrapid har men den var inte speciellt "fin". Komforten kom inte så högt upp på listan. Men den jag gjorde är jag jättenöjd med och i efterhand var det bara en sak jag vela ändra på: istället för att ha konstläder på undersidan av remmen så är det bättre med en cykelslang fastsydd. Jag gjorde så åt en släkting och den remmen glider inte mot kläderna.

Jättesnyggt!

Finns det någon som tillverkar såna här på beställning? Pris?

http://connelbrodyr.se kan göra brodyren men vad skulle totalen kunna vara värd? Skulle kunna hjälpa till att ta fram en produkt om det finns intresserade.

Tack :)

Vet faktiskt inte om någon tillverkar liknande på beställning. Har i och för sig inte letat så mycket efter jag gjorde min. Jag har för mig brodyren var den största kostnaden. Förutom att jag köpte blackrapids karbinhake och skruv till kameran. Har för mig att dessa var dyra. Men det var inte en avancerad process för att sy remmen.

Så kan det nog vara, men tråden handlar ju om personliga remmar och inte Black Rapid (Och är dessutom tre år gammal) ...

Såg inte datumet för inlägget. Då får ni kolla så ni inte har en bugg för den var bland de första i gårdagens feed. Dessutom funderade på TS på att köpa en BR och jag kontrade att de som funderar på BR är missnöjda med komforten i deras nuvarande rem inte själva färgen eller texten på originalremmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar