Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programmet EOS Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Har fått ett märkligt problem som jag undrar om någon här känner lösningen till?

För ovanlighetens skull kraschade Windows 7 64-Bit under en inladdning av bilder med EOS Utility härom dagen. Felet var nog inte EOS Utility men hela datorns stannade och svarade inte på något. Väntade i 2 timmar för att se om det skulle lösa sig självt. Gick inte ens att få fram Aktivitetshanteraren.

Därefter blev det strömbrytaren och omstart.
Allt fungerar som det ska i maskinen igen utom EOS Utility som vägrar att starta. Får meddelandet "EOS Utility har slutat fungera." Har både startat om datorn, avinstallerat programmet, nyinstallerat programmet men inget hjälper får hela tiden samma meddelande utan felkod med förklaringstexten "Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och Du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet.". Datorn är en DELL Precision 490 med dualprocessor och 8 GB arbetsminne.

Är det någon här som råkat ut för samma problem och känner lösningen?
 
När du avinstallerade programmet, tog du även bort installationsmappen då? Den mappen med lite skräp i som brukar bli kvar även efter en avinstallation? Testa det.

Om inte det funkar kan du ju testa att återställa datorn till någon dag innan kraschen.
 
När du avinstallerade programmet, tog du även bort installationsmappen då? Den mappen med lite skräp i som brukar bli kvar även efter en avinstallation? Testa det.

Om inte det funkar kan du ju testa att återställa datorn till någon dag innan kraschen.

Återställning tvivlar jag på. Det innebär ju att Du tror att EOS Utility skriver i "Registry" vilket vore märkligt för ett så enkelt program. Där borde bara inställningar lagras.

Vad Du menar med installationsmappen vet jag inte men där borde inte heller körningsunik data lagras. Den borde finnas under "Users" men vem vet även rasrena hundvalpar skiter inomhus.
 
Har samma problem men har aldrig ens kunnat starta programmet, bara kraschar direkt man trycker igång det. Sitter på W7 x86 ulti.
 
Har samma problem men har aldrig ens kunnat starta programmet, bara kraschar direkt man trycker igång det. Sitter på W7 x86 ulti.

Följ denna tråd då. Får vi inget svar här så kommer jag att lägga ut svaret från Canon. Har lagt in en felanmälan hos dem.

Jag har numera exakt som Du men det har fungerat.
 
Problemet löst

Canons service var bedrövligt okunniga om problemet. Föreslog att jag skulle kontakta Microsoft. Lika inteligent som att kontakta Volvo om en egeninstallerad bilradio slutar fungera. Visserligen har jag en son som jobbar hos Microsoft men inte ens honom kunde jag med att kontakta. Det var ju ett solklart Canon problem.

Jag har Business Suport Dygnet runt av DELL och "nästa dagen on site Support" vid datorfel. De ska hjälpa till med allt men i sådana här fall hänvisar de självklart till programtillverkaren som i detta fall är Canon. Tummen ner för Canon i detta fall.

När jag protesterade föreslog de att jag skulle skapa ny användare och försöka installera det från denna. Följer man deras råd blir datorn full med skit.

Lösningen på detta problem var följande (Windows 7):
1. Avinstallera EOS Utility.
2. Leta upp biblioteket "EOS_Utility.exe_StrongName_muhfu2gnawkmjd0qlpv1espmrau2qmqw". Det ligger under C:\Användare\<ID på användaren som var inloggad vid craschen>\AppData\Local\CANON.INC.
3. Ta bort biblioteket "EOS_Utility.exe_StrongName_muhfu2gnawkmjd0qlpv1espmrau2qmqw"
4. Installera EOS Utility
 
Senast ändrad:
Så thirdeye var på rätt spår. Bra att det löste sig. Annars har jag själv haft problem att jag har installerat eos utility, sen nikons liknande programvara. Efter det så fungerar inte eos utility längre. Det var på mac.
 
Så thirdeye var på rätt spår. Bra att det löste sig. Annars har jag själv haft problem att jag har installerat eos utility, sen nikons liknande programvara. Efter det så fungerar inte eos utility längre. Det var på mac.

Vet inte vad Du menar med "på rätt spår"? Att det var skräp kvar var ju solklart men var? Det var definitivt inte in något installationsbibliotek.
 
Hej jag undra om Hjälp, Min hårdisk krachade tidigare, (fick Byta den) ock jag hittar inte skivan EOS Utillity
hur kann jag göra? Jag behöver programet.
Mycket tack sam för svar
MVH. Micke
 
Hej jag undra om Hjälp, Min hårdisk krachade tidigare, (fick Byta den) ock jag hittar inte skivan EOS Utillity
hur kann jag göra? Jag behöver programet.
Mycket tack sam för svar
MVH. Micke

Vet inte säkert men jag tror Du måste kontakta Canon. Från deras hemsida kan man ladda ner uppdateringar men bara av programvara som man har installerad.

Skivan heter EOS DIGITAL Solution Disk <versionsnummer>
 
När jag protesterade föreslog de att jag skulle skapa ny användare och försöka installera det från denna. Följer man deras råd blir datorn full med skit.

Det brukar vara rätt bra att testa ett annat konto på datorn för att lokalisera vart man skall börja leta efter strulet. Bara det skapar ju inget skräp på datorn, inget som inte kan tas bort om man nu skulle vilja sedan.
 
Det brukar vara rätt bra att testa ett annat konto på datorn för att lokalisera vart man skall börja leta efter strulet. Bara det skapar ju inget skräp på datorn, inget som inte kan tas bort om man nu skulle vilja sedan.

År 2011 (2012) är det för låg kvalitet på ett program som inte städar upp tillräckligt med en avinstallation och efterföljande installation. Det är amatörmässigt överlåtande av problemen på kunden. Tyvärr har en stor majoritet vant sig vid att hålla på såhär. Vi diskuterar ju ett simpelt program som skriver sin information på, hoppas jag, väl definierade platser.
Jag har varit med och utvecklat IT-program sedan 1975 och vet att detta bara beror på dålig systemering/programutveckling och undermålig testning och i sista änden en support som vill tippa över kostnaderna och konsekvenserna på kunden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.