Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuktpåsar?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Ska snart ut på en länge resa till sydamerika. Har fått höra och läst att det är otroligt fuktigt där. Tyligen så fuktigt att kameran löper stor risk att bli fuktskadad. Har fått höra att man ska ha sådandär små fuktupptagande påsar med sig. Såna små vita som det brukar ligga tillsammans med elektronik. Men man ska inte bara ha en utan flera så man kan byta med jämna mellanrum.

Min fråga är alltså var man kan få tag på sådanahär påsar. Vet någon om det går lika bra med vanligt grovsalt?

Tack för svar/Axl
 
Silica gel heter kristallpåsarna om det kan vara till någon hjälp. Jag har aldrig sett dem säljas någonstans, men tycker inte det borde vara svårt att få tag i. Elektroniktillverkarna måste ju köpa det någonstans ifrån.
 
Jag var själv i Ecuador förra året och tillbringade en och en halv vecka i Amazonas, och jag kan intyga att det ÄR fuktigt där :)
Jag hade med mig små tygpåsar med silica-gel som jag hade tagit från labbet där jag jobbar. Vi köper sådant från VWR International AB, men jag vet inte om man kan handla där som privatperson. Det kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall, telefonnummret är: 08-6213400.

Grovsalt funkar nog inte så bra eftersom det kommer nog bara bli en enda gegga och det är nog inte det man vill ha i sin kameraväska... Fördelen med silicagel är att det bara är att värma den för att få bort fukten ur den och sen kan man använda den igen. Normalt sett är den blå då den är torr och blir nästan genomskinlig när den är fuktig.

Hoppas att detta är till hjälp och att du får en trevlig resa!
/Mattias
 
Nästan samma problem!

Jag har oxå funderat lite på problemet med väta och kameran i samband med resa... Luftfuktigheten hade jag dock glömt, så det var bra att frågan togs upp :)

Jag ska oxå ut på en lite längre resa till sydamerika samt nya zealand och har funderat på hur man ska skydda kameran från vatten vid forsrännig och andra aktiviteter som bedrivs på vattnet. Av tidigare erfarenhet vet jag att det är ganska lätt att tappa packningen när man "leker". Finns det något vattentätt system som man kan stoppa kameran i, Någon bra påse som sluter tätt?

/Micke
 
Jorå Micke det finns smidiga vattentäta säckar i olika storlekar från 5 liter och uppåt. Jag köpte min 10 liters för c:a 130 kronor. Det enda negativa är att det blir lätt lite kondens i dem, så att det skulle nog vara smidigt att lägga ned silicapåsar i den. Säckarna kan man få tag på i vanliga friluftsaffärer.
/Villgot
 
ormestad skrev:
Jag var själv i Ecuador förra året och tillbringade en och en halv vecka i Amazonas, och jag kan intyga att det ÄR fuktigt där :)
Jag hade med mig små tygpåsar med silica-gel som jag hade tagit från labbet där jag jobbar. Vi köper sådant från VWR International AB, men jag vet inte om man kan handla där som privatperson. Det kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall, telefonnummret är: 08-6213400.

Grovsalt funkar nog inte så bra eftersom det kommer nog bara bli en enda gegga och det är nog inte det man vill ha i sin kameraväska... Fördelen med silicagel är att det bara är att värma den för att få bort fukten ur den och sen kan man använda den igen. Normalt sett är den blå då den är torr och blir nästan genomskinlig när den är fuktig.

Hoppas att detta är till hjälp och att du får en trevlig resa!
/Mattias

Jag har sådana påsar i min kameraväska, dom ficka jag med när jag köppte kameran och mina objektiv, så ett tips är att köpa fler objektiv:D

Hur gör man för att värma påsarna? är det micron som gäller??

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Torkmedelspåsar

Jag brukar köpa min torkmedelspåsar hos ELFA. De är inte direkt den billigaste grossisten, men de säljer till privatpersoner. Påsaran genereras i köksugnen när de är förbrukade. Mycket smidigt.

Du kan beställa grejorna direkt på webb:en, på adressen www.elfa.se .

/Pingo
 
Greve Nickon skrev:


Jag har sådana påsar i min kameraväska, dom ficka jag med när jag köppte kameran och mina objektiv, så ett tips är att köpa fler objektiv:D

Hur gör man för att värma påsarna? är det micron som gäller??

MVH
Greve Nickon:cool:


Hemma kan man som sagt var bara lägga dem i ugnen ett tag, det behöver inte vara så hög värme, speciellt inte om gelen ligger i plastförpackningar... :)
I fält kan man bara lägga dem på en sten intill eldstaden.

/Mattias
 
igsell skrev:


men tror ni inte att riskorn, okokta då ;), borde funka, det funkar ju för att hålla saltet tort i saltkaret.

/pär

Tror du har en poäng, men frågan är bara hur effektivt skydd det ger.

Om det är så så borde ju en bean-bag fylld med ris (rice-bag?) göra nytta både när den ligger i kamera väskan och när den används som stöd...

/A
 
Helt ovetenskapligt, men finns det inte en poäng i att använda syntetiska material för att slippa ytterligare en källa till mögelsporer?
 
jimh skrev:
Helt ovetenskapligt, men finns det inte en poäng i att använda syntetiska material för att slippa ytterligare en källa till mögelsporer?

Jag håller med, jag skulle nog rekommendera att använda silicagel trots allt. Den är ju som sagt var lätt att regenerera och jag har svårt att tänka mig att det kan börja växa mögel och bakterier i den vilket det definitivt kommer att göra i ris.
Dessutom tror jag att silicagel är betydligt effektivare än ris. Man vill nog helst undvika att bära ett kilo ris förutom all kamerautrustning...

/Mattias
 
har sett

en hel hög liggandes här på jobb med jämna mellanrum.........

dom kastas bara eftersom att deras funktion är att skydda elektroniken men när vi använt den så återanvänds den inte men jag ska kolla om det fortfarande är så annars kan ni få typ en säck var.

magnus
 
micke:
Om du vill ha en påse som du kan stoppa kameran i när du paddlar kanot eller forsränner odyl. så funkar Ewamareines påsar bra.
Jag vet dock inte om någon som säljer dem här i swe. Ett tips är att fråga en dykbutik.
Kondensen är väl antagligen fortfarande ett problem men de sluter ordentligt tätt iaf

http://www.ewamarine.com

/M
 
ormestad skrev:

Grovsalt funkar nog inte så bra eftersom det kommer nog bara bli en enda gegga och det är nog inte det man vill ha i sin kameraväska... Fördelen med silicagel är att det bara är att värma den för att få bort fukten ur den och sen kan man använda den igen. Normalt sett är den blå då den är torr och blir nästan genomskinlig när den är fuktig.

Hoppas att detta är till hjälp och att du får en trevlig resa!
/Mattias

Det där påminner om det som florister använder för att torka sina blommor med. Det är ett slags salt som man stoppar ner blommorna i och som drar ur all fukt. När det är mättat så är det bara att stoppa in i ugnen en stund så är det som nytt igen, blått och klart att användas igen. Ska ta reda på vad det heter och kanske testa att sy en påse. Borde va rätt billigt
 
Silicagel, Kiselgel eller Blågel

Hej!

Jag sitter här med en 1 kilos burk Silicagel från företaget prolabo. På burken kan man läsa att den kemiska formeln är SiO2* XH2O och kan absorbera 40% vatten av sin vikt eller om det är volym? Regenerering kan göras som tidigare sagt här i ugn vid 160 grader. Blågelen som den kallas färgas rosa eller genomskinlig när den tar upp vatten och fungerar som en indikator. För att silicagelen skall fungera bör man ha tex fotoutrusningen i en försluten plstpåse. Att använda salt (NaCl) istället vore troligtvis förödande för din fotoutrustning då salt och vatten är mycket korrosivt. Vart du kan köpa gelen vet jag inte, men du har ju några förlag här tidigare på denna tråd.


mvh

Peter Hägglöf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.