Annons

Helt nytt batterigrepp (BG-E9), trasigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pulchi

Medlem
Hej!

Nyss hemkommen från Fotomässan och packar självklart upp det senaste inköpet, ett batterigrepp till min 60D.

Om jag monterar två batterier i batterigreppet så startar kameran, men den säger "Kan inte kommunicera med vänster batteri, använd det här batteriet?".
Om jag istället bara monterar ett batteri den högra positionen så säger den ingenting.
Monterar jag bara ett batteri, och den här gången i den vänstra positionen, så startar inte ens kameran.

Batterigreppet är ett BG-E9, alltså Canon original. Batterierna är också Canon original. Båda batterierna fungerar på den högra platsen i batterigreppet, båda två fungerar även löst om man kör dom direkt i kameran.

Googlade runt lite på problemet, det verkar som om jag inte är ensam om det här. Men de flesta skriver att man kan trycka att använda batteriet ändå, och så kommer det fungera bara det att man inte kan se batteristatus. Men är det verkligen så? Kameran startar ju inte om jag bara har ett batteri i greppet på den vänstra sidan.

Trådarna man får fram är dessutom rätt gamla, många är från december förra året. Borde inte Canon ha fixat ett sånt här problem nu, nästan ett år senare?

Finns det något jag kan prova förutom att skicka tillbaka batterigreppet? Har provat att uppdatera till senaste FW, det hjälpte inte.
 
Byt ut det. Jag har också haft ett batterigrepp som inte fungerade från början. Fast det laddade ur batterierna istället, så till den grad att greppet blev riktigt varmt.
 
Drog ett mail till Japanphoto igår angående det här, fick precis ett nytt mail om att dom skickat ett nytt batterigrepp :)

Får hoppas på att det nya fungerar bättre :)
 
Skriver det här mest om någon annan skulle hitta tråden vid ett senare tillfälle.

Var och hämtade ut ett nytt batterigrepp efter jobbet, det fungerade bra mycket bättre :)

Slutsats: Tro inte på det som står i många trådar på nätet om att det är bara att trycka på använd ändå och så fungerar det. Skicka in och få ett nytt istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.