ANNONS
Annons

Canon 5D MK II som master till blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecely

Medlem
Jag blir inte klok på mitt problem och behöver lite hjälp!

Jag har hört att man ska kunna använda sin Canon 5D MK II som master till en speedlite 430. Jag vill kunna använda blixten trådlös (utan en blixt på kameran), går det över huvud taget?

Jag får inte heller igång den när jag använder mina visico blixtar, då har jag en trådlös sändare på kameran, men speedliten vägrar slå. Vad gör jag för fel?

Jag blir inte klok på mitt problem och behöver lite hjälp!

Jag har hört att man ska kunna använda sin Canon 5D MK II som master till en speedlite 430. Jag vill kunna använda blixten trådlös (utan en blixt på kameran), går det över huvud taget?

Jag får inte heller igång den när jag använder mina visico blixtar, då har jag en trådlös sändare på kameran, men speedliten vägrar slå. Vad gör jag för fel?

7D var den första Canon-kameran som kan styra blixtar själv. Den kom efter 5D MkII.

De kameror i Canons segment som kan styra blixtar utan extern sändare är:

(1100D -är inte säker)
600D
60D
7D

Angående ditt andra problem. Har du kopplat samtliga blixtar till radiosändare, eller är det bara studioblixtarna som är kopplade till radiosändaren? Slår studioblixtarna på? Eller är även de så att säga "döda"?

Studioblixtarna slår, men den trådlösa sändaren ingick i paketet med blixtarna. Är det så att man måste ha olika sändare? Kan jag ha 2 olika sändare samtidigt då?

Jag hade hoppats på att få igång speedliten trådlöst utan att köpa en till att ha som master men det kanske är enda möjligheten?

Studioblixtarna slår, men den trådlösa sändaren ingick i paketet med blixtarna. Är det så att man måste ha olika sändare? Kan jag ha 2 olika sändare samtidigt då?

Jag hade hoppats på att få igång speedliten trådlöst utan att köpa en till att ha som master men det kanske är enda möjligheten?

Aaah. Förståss slår inte speedliten om du inte har kopplat även den till samma radiosändar-system. Det finns över huvudtaget ingen kontakt mellan kamera och speedlite!

Det du kan göra är att köpa en helt ny sändarserie, typ Cactus V4 eller som jag själv använder YongNuo radiosändare. på eBay hittar man väldigt bra paket; Yongnuo RF603 bundle.

I detta paket saknas tyvärr kablarna som gör att man kan koppla radiomottagarna även till studioblixtar. men de går att köpa från t.ex kaffebrus och liknande affärer.

Ja, det går, men eftersom EOS 5D II inte har någon inbyggd blixt så måste man ha en blixt som är kapabel att styra andra blixtar monterad på kameran. 550EX, 580EX och 580EX II är de blixtar som kan styra en annan blixt trådlöst. Man kan ställa in master-blixten så att ljuset från den är så svagt att det inte påverkar bilden. Då använder man den bara som styrmojäng, alltså.

Ett annat alternativ, som är billigare, är att skaffa en Speedlite Transmitter ST-E2 som kan styra blixtar trådlöst. ST-E2 monterar man i blixtskon på kameran. Den är inte en blixt, utan skickar bara styrsignaler till de trådlösa blixtarna via infrarött ljus.

Jag tror inte Canon använder infrarött ljus.

Andra lösningar du kan kika på är (1) Elinchrom Skyport, fast där blir du begränsad av sync speed, typiskt 1/250 s eller (2) PocketWizard-enheter (Flex TT5 och Mini TT1), dyrare men radiosignaler och inga problem med snabba slutartider.

Ja, det går, men eftersom EOS 5D II inte har någon inbyggd blixt så måste man ha en blixt som är kapabel att styra andra blixtar monterad på kameran. 550EX, 580EX och 580EX II är de blixtar som kan styra en annan blixt trådlöst. Man kan ställa in master-blixten så att ljuset från den är så svagt att det inte påverkar bilden. Då använder man den bara som styrmojäng, alltså.

Ett annat alternativ, som är billigare, är att skaffa en Speedlite Transmitter ST-E2 som kan styra blixtar trådlöst. ST-E2 monterar man i blixtskon på kameran. Den är inte en blixt, utan skickar bara styrsignaler till de trådlösa blixtarna via infrarött ljus.

Speedlite transmittern är onödigt dyr. Inget att rekomendera. 3-part-modeller är bättre val. Hur hade du för övrigt tänkt aktivera både speedlite transmittern och studioblixtarnas transmitter samtidigt?

Jag tror inte Canon använder infrarött ljus.
Det är vad Canon påstår, men jag har ingen själv så jag kan inte kolla.

Andra lösningar du kan kika på är (1) Elinchrom Skyport, fast där blir du begränsad av sync speed, typiskt 1/250 s eller (2) PocketWizard-enheter (Flex TT5 och Mini TT1), dyrare men radiosignaler och inga problem med snabba slutartider.

Klarar någon av dessa E-TTL?

Speedlite transmittern är onödigt dyr. Inget att rekomendera.

Jo, jag rekommenderar den om man inte har en inbyggd blixt i sin kamera som kan styra andra blixtar trådlöst. Om man vill använda flera Canon-blixtar trådlöst så är det väldigt bekvämt med automatisk exponeringskontroll med hjälp av E-TTL. Dessutom man kan styra ljusmängdförhållandet mellan olika grupper av blixtar om man använder Canons trådlösa blixtstyrning. Också detta med automatisk exponeringskontroll via E-TTL.

Med PocketWizard får du E-TTL. I princip så tror kameran att blixten sitter i kamerans sko så allt funkar (ska funka) som om den gjorde det. Med en AC3-kontroller uppe på sändaren kan du sedan göra exponeringskompensation på tre grupper, t ex ställa ned huvudljuset ett halvt steg, öka hårljuset ett steg osv.

Med en Skyport slipper du E-TTL, det är bara en avfyrningssignal som skickas.

Med ST-E2 har du E-TTL men utomhus, i solljus, blir det besvärligt.

(Jag får ta tillbaks det där med IR, verkar som ST-E2 kör med det men inte 580:n.

Där ser man, då får jag äta upp hatten istället då.

Man lär så länge man surfar. :)

Jag har redan ätit upp mina sedan länge tillbaks så jag har ingen att donera heller.

Rent spontant känns det inte värt krabbet, prismässigt kan jag likväl köpa en till visicoblixt.

Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar