Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det bra exemplar av Dell U2410 där ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har bekymmer med min Dell 2410, rev 05 tillverkad januari 2011. Idag åker den tillbaka till Dell för en utbytesskärm.

Problemet är överlag svaga färgstick (cyan/ljusgrönt) och inkonsekventa profiler som inte håller. Jag profilerar den med en Spyder3Pro i Custom Color läge för att få korrekt färgtemp/vitpunkt, och resultatet verkar bero på skärmens dagsform - det kan se bra ut nån dag men sen är det som att profilens LUT värden försvinner. Har förstått på Google att det är problem med skärmen.

Måndagsex kan jag förstå, men om det är ett kardinalfel på modellen så är det ju lönlöst att fortsätta. Har läst många skräckexempel på liknande problem och folk som är inne på sin fjärde (!) skärm, så jag undrar helt enkelt; finns det nöjda ägare där ute? Jag vill veta om det är värt besväret att skicka skärmar fram och tillbaka eller om jag helt sonika skall kräva återköp och satsa på ett annat märke (om det nu ens går). . Oftast är det ju endast missnöjda ägare som skriver på nätet men denna verkar ha fått däng lite varstans.

Så....klockrena exemplar...finns det?

Jag har tre stycken U2410 hemma, och en på jobbet. Alla fungerar utmärkt och går bra att profilera med min EyeOne. Jag kör dem dock inte i Custom mode utan har utgått från Adobe RGB.

Jag har förresten råkat ut för att profilen "försvinner" ibland, men det beror inte på skärmen utan att Windows gör något så att inställningen tappas. Jag löser det genom att ladda om profilen med iMatchprogrammet som ligger i autostartmappen.

/afe

Det låter ju lovande...jag får helt enkelt hoppas på att jag haft otur. Märkligt ändå att man inte har bättre kvalitétskontroller. Men å andra sidan, priset är ju på låg nivå så....

Inne på tredje skärmen nu. Bästa so far - de svåra grönsticken är borta men den har ojämn temperatur, lite varmare på vänstra sidan, sedan går det sakta mot lite kyligare i högerkant. Det är väl inte extremt uppenbart vid en första anblick men helt klart syns det.

Jag vet inte om man kan förvänta sig perfekt återgivning i denna prisklass? Är detta kompromisser man får ta med tanke på specarna i övrigt?

Anders; hur exakta är dina skärmar? Är det inte minsta tendens till avvikeler över skärmytan

Jag har inte tänkt på några såna avvikelser, men jag är inte så himskans kinkig och mitt arbetsrum är inte på något sätt optimalt för färghantering (belysning, väggfärg etc.). Om jag har samma bild på alla tre skärmarna så upplever jag att det ser i stort sett likadant ut på dem.

Jag vet inte om man kan förvänta sig perfekt återgivning i denna prisklass? Är detta kompromisser man får ta med tanke på specarna i övrigt?

Nu låter det onekligen som om du haft extra otur, men generellt är det så att en av de saker man betalar extra för när man köper dyrare varianter av skärmar (tänk Eizo Coloredge, Nec Spectraview, Quato) är just jämnare kvalitet. Plus att de skärmarna - bland annat på grund av dyrare komponenter - är stabilare sett över tid. Läser man bara specifikationerna så är ju en U2410 förledande lik andra 24-tummare som kan kosta flera gånger mer.

Jag äger ingen U2410 själv, men har testkört den och haft mejlkontakt och pratat med flera mycket nöjda ägare, varav några är ganska kräsna. När den fungerar som den skall är det en mycket bra skärm. Jag har även stött på ett par personer som precis som du fått gå igenom några exemplar innan de hittat en de blev riktigt nöjda med.

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite ifall någon är i köpläge. Som jag nämnde så är jag nu inne på mitt tredje exemplar och den ÄR faktiskt OK. Avvikelsen inom färgtemperaturen är förvisso synlig men inom toleransmarginalerna även för mig som är petig med detaljerna. Jag har profilerat den i helgen och gått igenom flöden i Photoshop och det funkar bra. Helt klart mycket skärm för pengarna om man får ett exemplar som fungerar skapligt.

Men som sagt, var noga med att kolla detta.

Testar min skärm nu ordentligt som jag precis fick hem.... Jag märker jämfört med min MacBook Pro skärm att när jag tittar på olika vinklar så är färgen svart på MacBook men inte på min dell.

Jag lyckas inte få samma bäcksvarta färg på nya dellskärmen. Vänder jag på huvudet och tittar åt sidan så ser man tydligt det blir skärmskiftningar mot vit... Vet inte hur jag ska förklara det men ungefär som att man skapar tearings...

Hur jag ser detta är för jag har en svart skrivbordsbakgrund som jag tittar mot... Eller är detta fullt normalt?

ips-paneler ska visst va dåliga på svärta har jag hört, och det kan nog stämma för min lg w2220p är det. särskilt om man tittar diagonalt snett nerifrån. färgerna är bra men kontrasten blir ju dålig då.

Tack för svar David! :)

Det kanske är så att svärtan är ett problem med IPS paneler och då är ju frågan om alla IPS paneler uppvisar samma symptom, dvs den klarar inte av att visa svärtan över hela skärmytan utan man får räkna med "färgskiftning", ungefär som att det blir bleedings/clouding... (Jag skrev tearings förut och det är något helt annat...)

Mer synpunkter är välkommet :)

EDIT: På min MacBook Pro 13" skärm finns inte detta problemet...

Googlar för fulla muggar: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1279267

"ALL IPS based LCD screens have this milky white glow when viewed at extreme angles....
But if u want to largely eliminate the milky glow issue then u need a screen polarizer..."

Mycket intressant tråd: http://hardforum.com/showthread.php?t=1577215

Som jag tolkar det nu så är det inget fel på skärmen.. Snarare begränsningar i tekniken.... För att bli kvitt detta fenomen som jag förstår det så krävs att skärmen har A-TW polarizer och det erbjuder bara riktigt dyra skärmar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar