Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon har tagit patent på ett on/off-AA-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket smart!
AA-filtret är rätt viktigt för hur jag gillar en kamera. Less is more, på den punkten, oftast.

Mycket smart!
AA-filtret är rätt viktigt för hur jag gillar en kamera. Less is more, på den punkten, oftast.

På M9:an som jag hade fanns inget. Eller åtminstone var det extremt tunt, det gav ett snäpp bättre skärpa. Men gav också en del negativa sidor, ibland spökade det i visst motljus med att halva bilden vart 'green-screen-grön' och gav lite moiré på vissa saker. Det är nog en svår avvägning där det ska ge en jämn balans. Klart trevligt vore ju att kunna styra det från kameran ;)

Finns ju de som tagit bort AA-filtret på sin kamera och resultatet blir att man får märkbart mer artifakter och knappt märkbart (även i 100% på skärmen) mer detaljer.

Finns ju de som tagit bort AA-filtret på sin kamera och resultatet blir att man får märkbart mer artifakter och knappt märkbart (även i 100% på skärmen) mer detaljer.

Skillnaden var märkbar på M9 -> D700/D3 men fick jag välja skulle jag också hellre ha AA filtret och slippa artifakterna. Men att kunna välja ut för vissa situationer vore toppen. Att man kan ta av det när man ska något porträtt och vet att man kan utesluta moiré etc, eller när man plåtar i studio. Rent allmänt känns det tryggare och ha det.

Kodak hade problem

Skillnaden var märkbar på M9 -> D700/D3 men fick jag välja skulle jag också hellre ha AA filtret och slippa artifakterna. Men att kunna välja ut för vissa situationer vore toppen. Att man kan ta av det när man ska något porträtt och vet att man kan utesluta moiré etc, eller när man plåtar i studio. Rent allmänt känns det tryggare och ha det.

Kodak hade rätt stora problem utan AA med 14 MP på FF och M9 har ju inte så mycker mer. Men med 36MP borde det vara lättare. Pentax 645d verkar bara vinna på att vara utan med 40MP på 33x44mm. Mamiya ZD med 22MP borde vara på gränsen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar