** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Filma/fota på spårvagn/buss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abacrombie

Medlem
GP hade ett inslag om biljettkontrollanter och blir under en filmning ombord på en spårvagn ombedd att sluta filma, detta sker även på hållplatsen utanför.

Vad gäller enligt lag? Att man får filma från hållplatsen är väl ingen gåta, men inne på vagnen? Inga skyltar så fram tills man blir tillsagd är allt grönt, men efter det? Måste västtrafik i det här fallet ha det skrivet någonstans, kan en kontrollant säga till en, chafför? Olika på olika bolag?

se klippet här: http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abc...rollerna_ska_avskracka_134839.pls&autostart=1

Nu disskuterar vi enbart vad lagen säger om film/foto på spårvagn/buss och inte om biljettkontrollanternas arbete.

Respektive bolag bestämmer om man får fotografera/filma. Här i Stockholm tillåter SL privatpersoner men andra måste söka tillstånd i varje enskilt fall.

Gäller detta även i fordon? Fordonet rör sig trots allt på kommunal mark.
Det spelar ingen roll vem som äger marken, utan vem som äger fordonet.

Fast att stå på allmän plats (utanför fordonet, alltså) och fotografera folk som sitter i spårvagnen är givetvis tillåtet.

Än så länge, kanske man ska tillägga.

Det spelar ingen roll vem som äger marken, utan vem som äger fordonet.

Fast att stå på allmän plats (utanför fordonet, alltså) och fotografera folk som sitter i spårvagnen är givetvis tillåtet.

Än så länge, kanske man ska tillägga.
Inte för att jag inte tror dig, men har du en lagtext på just fordonsbiten? Kan jag ha fotoförbud i min bil och på min motorcykel?

Då är ju frågan om Västtrafik i det här fallet har förbjudit det. För om de inte har det så kan ju inte kontrollanten be en sluta filma/fota.

Då är ju frågan om Västtrafik i det här fallet har förbjudit det. För om de inte har det så kan ju inte kontrollanten be en sluta filma/fota.
Jodå, kontrollanten är en representant för Västtrafik och kan givetvis utfärda ett förbud. Om detta är i linje med Västtrafiks policy är en annan fråga.

På samma sätt kan du välja att i din bil förbjuda vissa passagerare att fotografera eller vid vissa tillfällen. Du behöver inte ha ett generellt förbud.

Inte för att jag inte tror dig, men har du en lagtext på just fordonsbiten? Kan jag ha fotoförbud i min bil och på min motorcykel?

Men att du kan ha fotoförbud i din bil säger väl sig självt? Precis som att du har rätt att bestämma vad folk får och inte får göra i ditt hem. Hade du inte haft rätten att be någon sluta fota i ditt hem eller bil hade indirekt gjort att du inte heller kan bestämma vem som får vistas i ditt hem eller din bil.

Jodå, kontrollanten är en representant för Västtrafik och kan givetvis utfärda ett förbud. Om detta är i linje med Västtrafiks policy är en annan fråga.

Stämmer detta? Om Västtrafik faktiskt har fotoförbud i sina fordon så accepterar jag att en kontrollant kan informera om det. Men ponera att de inte har fotoförbud. Kan då en kontrollant på eget bevåg bara hitta på ett fotoförbud? Det är ju inte hans privata fordon utan Västtrafiks fordon.

Om Västtrafik faktiskt har fotoförbud i sina fordon så accepterar jag att en kontrollant kan informera om det. Men ponera att de inte har fotoförbud. Kan då en kontrollant på eget bevåg bara hitta på ett fotoförbud? Det är ju inte hans privata fordon utan Västtrafiks fordon.
Huruvida de "faktiskt har fotoförbud" är ointressant och egentligen en rent filosofisk fråga. Förbudet gäller inte om man inte vet om det.

Om den som bestämmer över en viss plats (du i ditt hem eller din bil, en representant för Västtrafik i Västtrafiks fordon) säger till någon att han inte för fotografera så får han inte fotografera. Om inget förbud har meddelats (anslag, tryckt på biljetten, tillsägelse osv) så är det fritt fram.

vad gäller publicering då? Om jag fotar på tunnelbanan kan jag publicera den på min blogg då?
Javisst, publiceringen har SL inget med att göra (även om de försöker påskina något annat i sin information). Där gäller vanliga regler. Du får alltså inte använda bilder på igenkännbara personer i reklam eller publicera dem på nätet om de uppfattas som kränkande. Annars är det fritt fram.

...Du får alltså inte använda bilder på igenkännbara personer i reklam eller publicera dem på nätet om de uppfattas som kränkande. Annars är det fritt fram.

Bra sammanfattat av Erland i en mening (eller två för att vara exakt).
Den texten borde sitta som en "sticky" överst på Fotosidan.
Frågan är aktuell och återkommer på många ställen i de olika forumavdelningarna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar