Annons

Canon DPP RAW till JPEG följer kamerainst med?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Om jag tar in en mapp med RAW-bilder i DPP och kör en Batch Process (Konvertera hela mappen till JPEG automatiskt) konverteras då varje bildfil enligt dom inställningar som var i kameran (Vitbalans, bildstilar, exponering osv) eller kör den bara en rak konvertering till JPEG på samtliga bilderna?

Om jag tar in en mapp med RAW-bilder i DPP och kör en Batch Process (Konvertera hela mappen till JPEG automatiskt) konverteras då varje bildfil enligt dom inställningar som var i kameran (Vitbalans, bildstilar, exponering osv) eller kör den bara en rak konvertering till JPEG på samtliga bilderna?
Så som du ställde in bilderna får du ut dem.
Du ser även i DPP hur varje bild kommer se ut. Tar du en bild med 9000K i vitbalans kommer den bli rödaktig och tar du med 3000K blir den blåaktig.

Tack å bock för hjälpen
Blir å leka lite ikväll
Har tidigare inte pysslat något med DPP men kände att det kanske var dax att lära sig det då man ändå har det installerat i datorn.

Jag har nu testat med olika profiler och vitbalanser.
Jag fotade i RAW+ Large Jpeg i kameran
I DPP så körde jag en Batchkonvertering till JPEG utan att ändra på någonting i DPP
När jag sedan jämförde dom olika JPEG bilderna (dom direkt från kameran och konverterade från dpp) så var den konverterade ljusare, ungefär som när man drar upp Brightness adjustment till ca + 0,17

Kör med Adobe RGB i båda fallen

Vad kan detta bero på?

Jag har nu testat med olika profiler och vitbalanser.
Jag fotade i RAW+ Large Jpeg i kameran
I DPP så körde jag en Batchkonvertering till JPEG utan att ändra på någonting i DPP
När jag sedan jämförde dom olika JPEG bilderna (dom direkt från kameran och konverterade från dpp) så var den konverterade ljusare, ungefär som när man drar upp Brightness adjustment till ca + 0,17

Kör med Adobe RGB i båda fallen

Vad kan detta bero på?
Ingen aning.
Testade nu. Skillnaden är att kontrasten inte är lika mörk som i kamerans JPEG. Kanske har med rawfilens större dynamik? Ljusstyrkan tycker jag dock inte ha ändrats.
http://www.megaupload.com/?d=I7H4IFJ3

Provade att göra samma sak själv (då jag har en större mängd RAW-filer jag skulle vilja batch-konvertera).

Provade att ta en bild med olika profiler (standard, porträtt och neutral) i RAW + JPEG Large.

Tog sedan RAW-bilderna och konverterade dem i DPP, samtliga blev i princip identiska med den JPEG bild som kameran hade sparat ned på minneskortet. Inga avvikelser i ljusstyrka, färger eller vitbalanser alls.

Värt att notera är att mitt DPP var inställt på sRGB (både i work color space och color matching).

Fast det är ett par saker jag undrar över.

#1 : Storleken på JPEG. Den från kameran blir runt 5MB och den från DPP blir runt 10MB (med en Canon 7D). En rejäl skillnad alltså. Sätter jag DPP till en "komprimeringsgrad" på 8 (istället för högsta 10) så hamnar den på runt 5 MB. Så jag antar kameran komprimerar ihop sin JPEG-bild till något som motsvarar grad 8 i DPP, eller?

#2 : Vilket syfte har egentligen "Output resolution" (72 - 60 000 DPI) egentligen? Det enda den gör är ju att tagga bilden med en viss DPI. Vad är det för nytta med det? Vilka program använder det egentligen?
Tittar man på JPEG-filerna som kommer från kameran så är alla de taggade med 72 DPI.

#3 : Kan man säga till DPP att ignorera profilen lagrad i RAW-filen och alltid köra på tex "standard", "landskap" eller dylikt? Jag vill alltså att DPP tar hänsyn till alla andra inställningar såsom exponering, vitbalans och dyliket - men att den bara ignorerar just profilen och kör på en och samma (som jag bestämmer).
Har läst manualen men kan inte hitta hur man gör.

Finns det någon beskrivning över CR2-formatet ut från Canon? Eller är det något som Canon inte ger ut?

Har påbörjat skriva en fotokurs om just DPP. Kanske kan vara intressant att kika in på i fortsättningen. Om du gillar DPP rekommenderar jag även DPP++.
Som svar på #2 förmodar jag att det bara är när du skriver ut som detta är något att bry sig om.

Dpp

Har påbörjat skriva en fotokurs om just DPP. Kanske kan vara intressant att kika in på i fortsättningen. Om du gillar DPP rekommenderar jag även DPP++.
.

Hej Peter!
Jag kör också rätt mycket DPP på min burk med Windows 7, 64 bitars.
Vad spännade med din kurs! Ser fram emot att läsa den...

mvh
Canalog

PS
Ofta när jag gör HDR (från 1 st Raw), gör jag först 3-5 olika exp TIFar i DPP som jag kör i Photomatix 3.2.3 eller 4.1.4.....

Hej Peter!
Jag kör också rätt mycket DPP på min burk med Windows 7, 64 bitars.
Vad spännade med din kurs! Ser fram emot att läsa den...

mvh
Canalog

PS
Ofta när jag gör HDR (från 1 st Raw), gör jag först 3-5 olika exp TIFar i DPP som jag kör i Photomatix 3.2.3 eller 4.1.4.....
Tycker du resultatet blir bättre än att bara ladda in rawfilen direkt i Photomatix?
Testade nyss, och fick mer brus i den hdr jag lagt ihop tre tiff-filer. Annars såg resultatet likadant ut.

Som svar på 3:
Markera alla filer i din mapp, välj Tool palette och ändra bildstil där.

Tack, fungerade alldeles utmärkt!

Batch RAW-konverteringen till JPEG fungerar nu alldeles utmärkt. Har laborerat med olika vitbalanser, exponeringsjusteringar och allt möjligt och den DPP-konverterade JPEG bilden blir i det närmaste identisk med den JPEG bild som kameran producerar i samtliga fall (precis så som jag vill ha det).

Tack, fungerade alldeles utmärkt!

Batch RAW-konverteringen till JPEG fungerar nu alldeles utmärkt. Har laborerat med olika vitbalanser, exponeringsjusteringar och allt möjligt och den DPP-konverterade JPEG bilden blir i det närmaste identisk med den JPEG bild som kameran producerar i samtliga fall (precis så som jag vill ha det).

Nu kommer jag kanske låta arrogant, men det är inte meningen, bara genuint nyfiken. Varför vill man att bilden ska få samma utseende som den jpeg-bild som kameran skapat?

Stefan

Nu kommer jag kanske låta arrogant, men det är inte meningen, bara genuint nyfiken. Varför vill man att bilden ska få samma utseende som den jpeg-bild som kameran skapat?

Stefan

Beroende på kameramodell och DPP version så får man bättre bildkvalite med identiska inställningar.
Identiska bilder kan man aldrig få om man jämför jpg från kamera och Raw från DPP oavsett kamera eller DPP version.

/Stefan R. Nilsson

Beroende på kameramodell och DPP version så får man bättre bildkvalite med identiska inställningar.
Identiska bilder kan man aldrig få om man jämför jpg från kamera och Raw från DPP oavsett kamera eller DPP version.

/Stefan R. Nilsson

Jovisst är det så, men varför försöker man få en bild som är så nära jpeg bilden som det nu går. Man använder kamerans automatik för att ställa in vitbalanseringen och låter sedan de mycket rudimentära inställningarna för kontrast och färg i kameran avgöra hur bilden ska se ut. Varför använder man inte råkonverteraren för att ta fram en bild som är så bra som möjligt istället för att låta en mycket begränsad automatik styra är antagligen ett bättre sätt att ställa min fråga.

Stefan

Jovisst är det så, men varför försöker man få en bild som är så nära jpeg bilden som det nu går. Man använder kamerans automatik för att ställa in vitbalanseringen och låter sedan de mycket rudimentära inställningarna för kontrast och färg i kameran avgöra hur bilden ska se ut. Varför använder man inte råkonverteraren för att ta fram en bild som är så bra som möjligt istället för att låta en mycket begränsad automatik styra är antagligen ett bättre sätt att ställa min fråga.

Stefan

Lathet. Automatik är ju något älskas av de flesta, även systemkameraanvändare.
En annan RAW-komverterare som använder helatomatik är DxO som är sjuhelvetes grym på att göra bra bilder perfekta utan att lyfta ett finger...nästan, sen om man går in manuellt så kan man ju fullända perfektionen.

/Stefan

Stefan

Det är ingen fara, frågan är befogad. Enda anledningen är funderingar kring framtidssäkring. Jag vill om x antal år tex kunna titta på någon enstaka bild eller browsa igenom bilder på ett enkelt sätt på de vanligaste elektronikenheterna som finns då.

Det har ingenting att göra med att färdigställa en bild. De bilder som har det där lilla extra har jag redan sorterat ut och fått genomgå full behandling i ACR.

Anledningen till att jag jämför med hur kameran producerar JPEG-bilden är för att kunna ha en baseline. Jag vill säkerställa att de handgrepp jag gör i DPP genererar bilder som är likvärdiga de som kameran producerar. Jag vet att detta går att uppnå per automatik och när jag har uppnått detta vet jag att jag har uppnått mitt första delmål och kan gå vidare till nästa delmål. Detta består då av batchning av tusentals RAW-filer, utan någon övervakning eller efteranalys.

Enklast hade ju varit att alltid fota i RAW+JPEG. Men ibland glömmer jag det, men ofta går det inte rent praktiskt (fyller upp minneskortet för snabbt men framförallt förstör seriebildtagningsförmågan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar