Provade att göra samma sak själv (då jag har en större mängd RAW-filer jag skulle vilja batch-konvertera).
Provade att ta en bild med olika profiler (standard, porträtt och neutral) i RAW + JPEG Large.
Tog sedan RAW-bilderna och konverterade dem i DPP, samtliga blev i princip identiska med den JPEG bild som kameran hade sparat ned på minneskortet. Inga avvikelser i ljusstyrka, färger eller vitbalanser alls.
Värt att notera är att mitt DPP var inställt på sRGB (både i work color space och color matching).
Fast det är ett par saker jag undrar över.
#1 : Storleken på JPEG. Den från kameran blir runt 5MB och den från DPP blir runt 10MB (med en Canon 7D). En rejäl skillnad alltså. Sätter jag DPP till en "komprimeringsgrad" på 8 (istället för högsta 10) så hamnar den på runt 5 MB. Så jag antar kameran komprimerar ihop sin JPEG-bild till något som motsvarar grad 8 i DPP, eller?
#2 : Vilket syfte har egentligen "Output resolution" (72 - 60 000 DPI) egentligen? Det enda den gör är ju att tagga bilden med en viss DPI. Vad är det för nytta med det? Vilka program använder det egentligen?
Tittar man på JPEG-filerna som kommer från kameran så är alla de taggade med 72 DPI.
#3 : Kan man säga till DPP att ignorera profilen lagrad i RAW-filen och alltid köra på tex "standard", "landskap" eller dylikt? Jag vill alltså att DPP tar hänsyn till alla andra inställningar såsom exponering, vitbalans och dyliket - men att den bara ignorerar just profilen och kör på en och samma (som jag bestämmer).
Har läst manualen men kan inte hitta hur man gör.
Finns det någon beskrivning över CR2-formatet ut från Canon? Eller är det något som Canon inte ger ut?