Annons

K-5 fw 1.02

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter uppdatering till 1.02 kan jag inte ställa lägre ISO än 200 (160 i utökat område). Nån mer som har samma problem?

Testat i M och AV.

//Lars
 
Efter uppdatering till 1.02 kan jag inte ställa lägre ISO än 200 (160 i utökat område). Nån mer som har samma problem?

Testat i M och AV.

//Lars
Det är vanligtvis en konsekvens av att ha aktiverat högdagerkorrigeringen. Har troligtvis inget att göra med uppdateringen av mjukvaran.
 
Är fokusproblemen fixade?

Jag är mycket intresserad av att få reda på om ni som haft fokusproblem i glödljus eller under andra förhållanden nu ser att det hela fungerar efter uppdateringen. Ska försöka testa i kväll-. Har faktiskt nyttjat k 5:an men fokuserat helt manuellt via den optiska sökaren Det var en återgång till gamla tider utan någon sorts hjälp vid fokuseringen... Fungerar hjälpligt... Dags att sluta nagelbita och testa i bänk...
 
Jag gjorde en snabbtest med 50/1,4 och nog är det skillnad alltid. Jag jämförde mellan LW och normal autofokus och det skilde några mm (på en meters håll) inte mycket. Förut handlade det om flera cm. Hoppas fler har samma resultat.

Vid bl 1,4 förståss.

//Lars
 
Jag är mycket intresserad av att få reda på om ni som haft fokusproblem i glödljus eller under andra förhållanden nu ser att det hela fungerar efter uppdateringen. Ska försöka testa i kväll-. Har faktiskt nyttjat k 5:an men fokuserat helt manuellt via den optiska sökaren Det var en återgång till gamla tider utan någon sorts hjälp vid fokuseringen... Fungerar hjälpligt... Dags att sluta nagelbita och testa i bänk...

Oppfører seg helt likt som før på mitt kamera. Det merklige er at det er avhengig av både objektiv og brennvidde. På min DA*16-50 satt på 50mm så fungerer det bra uansett. Satt på 16mm så fungerer det bra helt ned til en bestemt lysstyrke og så frontfokuserer den MYE. Mine DA Limited objektiver er heller ikke bra, men FA50/1,4 er helt fin.

Men på FW 1,02 er kontrast-AF veldig bra og den gjør nytten for meg. Det er så sjelden jeg fotograferer i svak belysning at jeg fint klarer meg med kontrast-AF disse få gangene. K-5 har så mange andre gode kvaliteter at dette lar jeg ikke ødelegge et godt inntrykk jeg har av kameraet.
 
Nu har jag uppdaterat till ver 1.02 på min K5.
Verkar som om fokus i LV blivit lite bättre som sagt. Ingen skillnad på vanlig AF men mitt ex verkar ok från början. Imponerad över den ökade seriebildstagningen som liksom kom på köpet i och med att jag gick direkt till ver 1.02 från 1.00. Jag börjar bli riktigt nöjd med uppgraderingen från K10 som jag fortfarande tycker håller måttet jämfört med mycket annat. Har bara kvar att kolla av damfläckar, det kan finnas någon på mitt ex.
 
Mitt intryck av ny Firmware

Nu har jag uppdaterat till ver 1.02 på min K5.
Verkar som om fokus i LV blivit lite bättre som sagt. Ingen skillnad på vanlig AF men mitt ex verkar ok från början. Imponerad över den ökade seriebildstagningen som liksom kom på köpet i och med att jag gick direkt till ver 1.02 från 1.00. Jag börjar bli riktigt nöjd med uppgraderingen från K10 som jag fortfarande tycker håller måttet jämfört med mycket annat. Har bara kvar att kolla av damfläckar, det kan finnas någon på mitt ex.

Jag har haft bekymmer med kraftig frontfokus på alla mina objektiv. Efter uppdateringen verkar problemen, vid en snabb koll, ha försvunnit.
 
Nu har jag testat ...

Så har jag nu då försökt att kontrollera om uppdateringen hjälpte. Så var inte fallet.. Jjag har testat från 800-6400 iso i varmvit lysrörljus, spotmätning såväl ljus som AF. Följande gluggar testades. Pentax SMC DA 18-55 , Pentax tele DA 55-300, Sigma 17-70 DG APO...
Jag har kört i första hand manuellt men även testat autoläget... Det verkar som om kameran exponerar lite högre då auto väljes...Mystiskt. Som synes så frontar den ganska så konsekvent... En sak som inte gick att testa var längre brännvidder med 55-300 telet. Då låste inte autofokusen alls...

Jag har prövat olika bländare resp olika slutartider och kombinerat med att ställa om vitbalansen till glödljus. inga större skillnader... Som referens hade jag bettan min k 10 D den låste direkt och fokuserade korrekt.. Jag prövade även med ljusare motiv än orange. ingen större skillnad. Konstaterat .. kameran fokuserar fel. om det beror på glödjuset enbart är inte helt klart men det verkar som om färgtempen på ljuset har inverkan på graden av felfokus. En sak som jag noterat är även att det verkar som om assistanslampan oftare tänds än tidigare..hmmm...Skeppar lite lågupplösta bilder... Det blir nog en serviceresa....
 

Bilagor

  • pentaxkitgl1600mjölkliten.jpg
    pentaxkitgl1600mjölkliten.jpg
    19.8 KB · Visningar: 267
  • pentaxkitglugg1600liten.jpg
    pentaxkitglugg1600liten.jpg
    15.1 KB · Visningar: 268
  • pentaxtele3200liten.jpg
    pentaxtele3200liten.jpg
    15.7 KB · Visningar: 260
  • sigma800liten.jpg
    sigma800liten.jpg
    15 KB · Visningar: 268
  • sigma6400liten.jpg
    sigma6400liten.jpg
    15.9 KB · Visningar: 262
Senast ändrad:
Å andra sidan så säger man inte att felet skulle vara fixat i denna release heller. Vilket iofs är synd, även jag har kraftig frontfokus, särskilt (enbart?) för vidvinkel då ljuset går under EV4.
 
Så varför skeppa sitt hus till service...

Det som importören antydde var att det skulle komma en uppdatering tillika så även kameraservice. Man kan nu då krasst konstatera följande: Om inte Hoya sätter till alla klutar lär detta vara den sista kamera Pentax lanserar. Vilket vore jäkligt synd... Vem vill ha ett felfokuserande ISOmonster? Inte jag i alla fall då blir det tyvärr systembyte även om det svider utav h-vete.
Huset är kanon, finesserna många, ergonomin en höjdare osv....Men det måste fungera lika bra gärna bättre än Nikon, Canon eller Sony annars är det kört...

Å andra sidan så säger man inte att felet skulle vara fixat i denna release heller. Vilket iofs är synd, även jag har kraftig frontfokus, särskilt (enbart?) för vidvinkel då ljuset går under EV4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.