Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom vägrar skriva ut

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej,

Har tidigare kunnat skriva ut helt problemfritt genom Lightroom 3 och nu plötsligt vägrar det helt o hållet.
Alla andra program (photoshop CS5, apples pdf förhandsvisare m.m.) skriver ut utan problem. men just nu lightroom vill den inte alls.

Jag har senaste Max OS x installerat och skrivaren är en epson stylus pro 3880

det här felmeddelandet kommer upp:

cgpdftoraster: cupsRasterInterpretPPD had an error: Page header uses unsupported values.


hur kan jag antingen:

-lösa just problemet

-ta bort lightroom till 100% (har aldrig avinstallerat något program på mac tidigare) så att jag kan installera in det igen.

supertacksam för all möjlig hjälp eftersom jag är beroende av utskrifter direkt från Lightroom.
 
Du skriver "Lightroom 3", senaste versionen är 3.2. Kanske kan det vara läge att uppdatera och med lite tur kanske printproblemen försvinner?

Jag har inte Mac men på PC är det lätt att uppdatera, i menyn Help-Check for Updates och följ instruktionerna.
 
Prova att välja om eller välja en annan skrivare under Print Settings>Printer. Fick något liknande meddelande när jag skulle skriva ut från hustruns Macbook och efter en del fipplande fungerade det (Snow Leopard).
 
Du skriver "Lightroom 3", senaste versionen är 3.2. Kanske kan det vara läge att uppdatera och med lite tur kanske printproblemen försvinner?

Jag har inte Mac men på PC är det lätt att uppdatera, i menyn Help-Check for Updates och följ instruktionerna.

jodå, lightroom är uppdaterat till 3.2
 
Prova att välja om eller välja en annan skrivare under Print Settings>Printer. Fick något liknande meddelande när jag skulle skriva ut från hustruns Macbook och efter en del fipplande fungerade det (Snow Leopard).

prövade att välja kontorets lilla laserprinter som också ligger på nätverket, det funkade utan problem.

Problemet verkar lokaliserat till drivrutinen för printern i just lightroom eftersom den fungerar i alla andra program.

nu undrar jag hur jag ska göra för att få det att fungera!
Jag har redan prövat att ta bort printern o installera om den, men utan lycka.
 
dagen efter

nu har jag......

-installerat om hela systemet (OS X) på datorn
-installerat in alla drivrutiner till skrivaren (6.60)
-Installerat och kört "cleanmymac" och använt det för att ta bort lightroom 3.2
-uppdaterat OS X till 10.6.4
-Installerat lightroom 3.2

och då har följande skett:

-lightroom fungerar med studion canon laser 5050n utan problem
-ligthroom fungerar INTE med Epson stylus pro 3880
-förhandsvisaren i OS X kan skriva ut med 3880 (dock tog det 10 minuter innan skrivaren ens gav ifrån sig ett ljud)
-förhandsvisaren skriver också ut från Canon

-Har då prövat att ta bort lightroom (med cleanmymac).
-installerat in gammal lightroom (3.0)
-försökt skriva ut = utan resultat.

går det att komma rätt i det här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.