Annons

Effekt och brintid på blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Så. Har velat lite fram och tillbaka om vad jag vill ha för prylar.
Sitter idag på ett D-lite 4 to go kitt. Försökte häromdagen ta några "Plask bilder" inspirerad av artikeln här på fotosidan. Tycker att dom blev aningens oskarpa och funderar på om detta kan bero på brintiden på 1/800s på mina blixtar?
Har länge tänkte komplettera med en tredje blixt och funderar nu då det finns blixtar med inbyggd skyport (BXRI) även att byta ut dom jag har...

Skulle jag med BXRI blixtar på 500 eller 250Ws frysa dessa saker bättre? Kommer skillnaden från 1/800 till 1/1500 eller 1/2700 synas lixom? Er erfarenhet av detta?

Sen en standard fråga. Har mest fotat småprodukter och porträtt hittills. Skulle jag med en BX250Ri kunna ge mig på modellfoto med en eller två stående eller liggande modeller? Troligtvis kommer jag väll att behålla mina Dlite 4 blixtar om jag skulle behöva mer kräm nån gång, trotts avsaknaden av skyport.
 
Tja!
Har haft samma problem med oskärpa, och det beror som du säger på brinntiden. Man behöver komma upp i högre värden än 1/800s. för att kunna frysa vatten mm. Vet dock inte exakt vart gränsen går..

/K

Så. Har velat lite fram och tillbaka om vad jag vill ha för prylar.
Sitter idag på ett D-lite 4 to go kitt. Försökte häromdagen ta några "Plask bilder" inspirerad av artikeln här på fotosidan. Tycker att dom blev aningens oskarpa och funderar på om detta kan bero på brintiden på 1/800s på mina blixtar?
Har länge tänkte komplettera med en tredje blixt och funderar nu då det finns blixtar med inbyggd skyport (BXRI) även att byta ut dom jag har...

Skulle jag med BXRI blixtar på 500 eller 250Ws frysa dessa saker bättre? Kommer skillnaden från 1/800 till 1/1500 eller 1/2700 synas lixom? Er erfarenhet av detta?

Sen en standard fråga. Har mest fotat småprodukter och porträtt hittills. Skulle jag med en BX250Ri kunna ge mig på modellfoto med en eller två stående eller liggande modeller? Troligtvis kommer jag väll att behålla mina Dlite 4 blixtar om jag skulle behöva mer kräm nån gång, trotts avsaknaden av skyport.
 
Glömde skriva att exempel på mina "plask" finns i mitt album här på FS...

Tror det bästa är att köpa ett par BX250Ri som komplement till mina D-Lite..
Dom är snabba och räcker till bra i en liten hemma studio. Skulle dom vara för klena för jag väll använda mina D-lite iallafall. Vid modellfoto behöver man ju oftast inte snabbare blixtar... Sen får jag ju även ner effekten till 15Ws om jag skulle vilja....
Tänker jag fel?

Blir nog att behålla dom blixtarna jag har och komplettera med ett par mindre och snabbare, smakar det så kostar det :)
 
Hans har rätt.
Det är ju ljusmängden ("styrkan på ljuset" x tiden) som ger exponeringen (i naturligt ljus som med blixtar)
För full effekt på blixtarna så ger de en längre brinntid.

Tror det är bättre att köra med vanliga kamerablixtar istället för studioblixtar för att frya rörelser.
 
Vanliga kamerablixtar kör alltid full styrka och kapar av effekten när rätt ljusmängd är uppnådd. Studioblixtar laddar upp till rätt ljusmängd och laddar ur hela kondensatorpaketet tills blixten tynar bort. Därför är kamerablixtar bättre än studioblixtar på att frysa ögonblick.
 
Hans har rätt.
Det är ju ljusmängden ("styrkan på ljuset" x tiden) som ger exponeringen (i naturligt ljus som med blixtar)
För full effekt på blixtarna så ger de en längre brinntid.

Tror det är bättre att köra med vanliga kamerablixtar istället för studioblixtar för att frya rörelser.

Så, mina blixtar är specade till 1/800s. Är. Detta på högsta eller lägsta effekt?
 
Så, mina blixtar är specade till 1/800s. Är. Detta på högsta eller lägsta effekt?

Det är väl på full effekt skulle jag tro.

Man kan väl lite kortfattat säga att alla brinntider längre än din kortaste slutartid inte fyller någon funktion. Vitsen med att frysa rörelsen med blixten är just att få en snabbare "slutartid".
Kolla denna länken för lite siffror: http://www.photosbykev.com/wordpress/2008/07/12/canon-580ex-flash-duration/
 
Jo jag tror jag greppar. Bara funderade lite hur det funkade. Då mina plaskbilder blev lite oskarpa trots snabbaste synktid och Brintid på 1/800s.
Tänkte då om brintiden blev längre vid lägre effekt och gav längre "slutartid". Har hört att man ska dela brintiden med tre för att få en jämförelse med vilken slutartid det motsvarar.
Detta skulle ju förklara oskärpan menar jag.
 
I regel ger studioblixtar kortare brinntid ju högre effekt medans det är tvärtom på kamerablixtar, som kan ge extremt korta tider på svag styrka.

Den tid du behöver måste ju vara ganska lätt att ta reda på genom att köra utan blixt på olika tider. Att bilderna blir mörka eller brusiga pga hög iso spelar ju íngen roll alls på testerna. Eller fota i motljus.

Tänk på att avståndet till plasket spelar roll, lika så hur "långt" plasket är ( i bild ), alltså hur stor sträcka vattnet färdas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.