Annons

Epson EH-TW2900 eller annan projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

anna.kristiansson

Aktiv medlem
Har haft funderingar på en projektor ett tag och ser att Epson EH-TW2900 nu ligger i klassen runt 10000:-. Är det någon som har erfarenhet av denna projektor till bildvisningar? Fungerar 1600 ANSI Lumen till bildvisning i ett vardagsrum (företrädelsevis kvällstid men ej mörklagt)?
Borde jag titta på någon annan projektor som är bättre i samma prisklass eller borde jag gå upp i pris för att få något bättre?
Alla konkreta förslag mottages tacksamt... Tycker att det är svårt med projektorköp då bara ett fåtal modeller (oftast dyra) finns i visningsrum på hemmabiobutiker.

/Anna

Toppen!
Då avvaktar jag din test för jag tror att det är lite skillnad på att använda en projektor till foto mot att ha den till hemmabio. Därför började jag mina envisa frågor på detta forum :)

/Anna

Sådär, nu har jag jämfört lite!

Kan kanske börja med att det är svårt att ge råd till någon annan eftersom man har olika krav och upplever olika fel olika mycket störande o.s.v.
Min nivå är att jag ej kör med kalibrerad skärm när jag editerar mina foton, jag har laddat hem färgprofil från det lab jag beställer utskrifter ifrån och tycker jag kan få hyffsade resultat. Jag är alltså inte vidare kräsen och har inte så stor erfarenhet av hur bra skärmar skall vara.

Jag gjorde en enkel jämförelse med en imac 27" placerad bredvid/framför duken. Rummet är ganska mörkt men det kommer in lite sol genom en persien och dörrar till andra rum, kan nog jämföra det med ett vardagsrum som man försökt få hyffsat mörkt på kvällen.

Har lite snabbt försökt ställa in projektorn så att den skall bli så lik imac-skärmen som möjligt. (imac-skärmen har originalinställningar förutom vitpunkten som är lite varmare (d50))

Det jag upplever först är:
- lite sämre skärpa på projektorn, den går inte att få riktigt "pixelskarp"
- Färgerna ser inte riktigt lika "klara" ut på projektorn, gissar att det delvis beror på att kontrasten inte går att få lika hög då ljus från rummet träffar duken.

Jag måste säga att jag trodde projektorn skulle vara sämre än den är, tycker det går bra att titta på foton med den. Skulle kanske inte sätta mig och använda photoshop dock.. :)

Om du skall kolla på projektorer i t.ex. en affär, glöm inte att testa lite olika inställningar. På min så är det stor skillnad mellan de olika förinställda "color mode", vissa ser helt konstiga ut.

Hoppas det kan vara till någon hjälp iaf. :)

(Försök få öppet köp så du kan testa hemma. Jag blev lovad att kunna testa projektorn ett par timmar när jag köpte från netonnet (de vill inte att man skall slösa för många lamptimmar))

Toppen!
Då avvaktar jag din test för jag tror att det är lite skillnad på att använda en projektor till foto mot att ha den till hemmabio. Därför började jag mina envisa frågor på detta forum :)

/Anna

Jo, det är skillnad på vad man visar. Men de projektorer jag kommit kontakt med har olika standardinställningar för film, video och en del annat. Dessutom finns det vanligen flera användarinställningar där man kan spara specifika inställningar. Klubbens projektor har en användare som är klubbens dator samt en som inte är inställd speciellt samt en användare som är min laptop. Det är rätt stor skillnad på de här inställningarna. Samma sak med min egen projektor, den har möjlighet att spara fyra olika användare. Klubens dator är en dlp, en del irriteras av att det kan uppträda regnbågsmönster bråkdelen av en sekund när man tex blinkar, men den har bra svärta och kontrast och är mycket skarp. Det är en Infocus 34, 1024x768. Min egen är en 5 år gammal Panasonic PTAE 700E.

Jag tyckte jag såg en OPTOMA HD200X till lite lägre pris än Epsonprojektorn hos Dustin. Optoman är en dlp och Epson är en lcd. De ljusstyrkor som de här projektorerna har räcker bara det inte faller ljus direkt på duken vid visningen.

Tack båda två!
Självklart är det svårt att resencera en projektor åt någon annan men det lät bra att få testa en vecka på öppet köp. Trodde faktiskt inte att man fick det på de stora elektronikkedjorna.
Ska kolla Optoman på Dustin också. Har hört att lcd projektor ska vara bättre än dpl till foto. Var det för att dpl-projektorer kunde ge vissa färgeffekter på bilderna eller för att lcd-projektorer var bättre att flytta med sig till en bildvisning av någon anledning? Vet faktiskt inte om det ligger någon sanning i det...

/Anna

De dlp-projektorer jag har använt är sådana att om du ställer projektorn på ett vågrätt underlag så projiceras bilden högre upp, men utan att dess proportioner ändras. Man skulle kunna säga att de har en permanent "lens shift"
Min Panasonic som är en lcd har både lens shift och keystone. Den är till volymen dubbelt så stor som klubbens Infocus som är en dlp, men de väger ung lika mycket. Sitter man väldigt nära kan man se ett rutmönster i den projicerade bilden oavsett vilken av projektorerna man tittar på. Då sitter man alldeles för nära.

Lens shift är en finess om men flyttar runt projektorn i olika visningslokaler eftersom den inte behöver stå riktigt centrerad. Men använder man ytterlägena på justeringsmöjligheterna tappar man lite skärpa.

Tack för förklaringen om lcd/dpl! Kom hem från höstfjällen i går eftermiddag och fick syn på ditt svar. Ska ta nya tag i ett ev. inköp den närmaste tiden så får vi se vad det blir för min del.

/Anna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar