Annons

Ang färgade filter på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Sen jag började med digitalt har mina färgade filter från den analoga svartvita tiden legat o skräpat i en låda..
Frustrationen över att aldrig få till de svartvita bilderna med digitalt har växt och växt tills jag i stort sett gav upp..

Så av en händelse fick jag för mig att pröva.. HA!
Allt skitsnack om att färgade filter inte har någon effekt på digitalt som jag blivit itutad! Fy faan... Grundlurad tilsammans med miljoner andra människor..

Både bilderna är Nef-filer exponerade så att himlen precis inte fräter ut.

Berätta hur man kan göra samma sak i Photoshop eller Capture NX utan mycket arbete och mycket kvalitetsförlust så är jag tacksam.
Visst går det ljusa upp skuggorna, men hur brusigt blir inte det?

Nej, att lägga ihop två olika exponeringar räknas inte, jag vill kunna fota utan stativ.
Nej, Active d-lighting blir absolut inte lika bra.

Nyfiken på hur ni skulle gjort utan filter?

Vänstra bilden är med Röd-filter

Bilagor

• RÖDFILTER.jpg
    RÖDFILTER.jpg
    41.5 KB · Visningar: 610
Hm.. mitt inlägg kommer inte upp under varken Senast inlagda eller Nya/Olästa så jag får svara på min egen tråd..

Hej !

Spännande, hur och från vad (raw-jpg) är den sv-konverterad ?

//MW

Bilden är tagen i Nef, dvs Nikons Raw-format. Inga inställningar ändrade på kameran förutom exponeringen, då jag exponerade båda filerna så himlen inte skulle fräta ut.

Print-screen direkt i Capture NX2 ingen bildbehandling gjord.

Det säger väl sig självt att färgade filter gör skillnad i en del fall eftersom varje färgkanal bara kan registrera en viss mängd ljus, oberoende av vitbalansens inställning.

Javisst :) Jag är mest glad att jag prövade idag.. Härligt att äntligen kunna få teckning i himlen utan att behöva ljusa upp skuggor i Photoshop.

Hej !

Om jag förstår dej rätt så har du tagit en raw bild
med rött filter, sedan monokonverterat den på nåt
enkelt sätt i Capture NX2.

Hur blir det om du monokonv den "ofärgade" via kanalblandaren
och drar ner blå resp grön kanal rejält ?

Spontant borde den röda kanalen innehålla unigefär
samma information som summan av alla kanalerna i den
bilden tagen med rödfilter.

kul, det här måste jag prova.

//MW

Nej, jag ställde in kameran på Monochrome och fotade med rödfilter. Capture NX läser ju in exakt samma inställningar på Raw-filen som Jpeg har.

Fota i färg, plocka ut röda kanalen. Jämför.
Edit: Det som har sagts är väl att det är onödigt eftersom du kan få samma effekt i efterbehandlingen (i det här fallet som ovan) inte att det inte ger någon effekt alls.
Polfilter är det enda undantaget jag kommer på på rak arm.

Här har du din röda kanal från bilden utan rödfilter:

Vänster med rödfilter,höger utan rödfilter endast röd kanal. Ojdå.

Jag har även prövat med Channel-mixer på filen utan rödfilter. Det går inte hur man än drar i färgkanalerna.

Bilagor

• RödFILTER_utanmedendaströdkanal.jpg
    RödFILTER_utanmedendaströdkanal.jpg
    14.3 KB · Visningar: 487
Visst går det uppnå samma resultat. Men med rödfiltret slipper jag ljusa upp skuggorna i efterhand. Helt klart bättre och smidigare. Om man vill fotografera svartvitt dvs :)

Helt rätt, intygar här en av de största digitalnerdarna du kan hitta... :)

Det finns ett helt gäng förklaringar till varför det ALLTID i alla situationer är bättre att se till att ljuset som träffar filmen/sensorn är välbalanserat färg/styrkemässigt än att försöka "fixa det i PS senare".

Vill man fota i färg dagtid - i solljus - kan det t.o.m för vissa kameror göra ganska stor skillnad att ha ett FLD-filter på objektivet och räta upp vitbalansen i efterhand. Detta för att blå och röd ligger 1Ev ner när kameran står på "solljus" eller ca 5500K WB. Problemet är att hitta FLD- eller magenta-030-filter av tillräckligt bra kvalitet...

Detta är också orsaken till att dina ISO6400-bilder aldrig ser lika bra ut som sajterna/tidningarna/tillverkarnas... Höga ISO använder man i verkligheten oftast vid väldigt låga vitbalanstemperaturer, och inte som i en studiobelysning i D50-ljus. Detta gör att din blå kanal (om du fotar på ISO6400) snarare ligger uppe på ca ISO20.000 i förstärkning - lite färgbrus, någon?

Klart intressant. Då är det ju plötsligt inte lika självklart att alltid plåta i färg för att eventuellt välja svartvitt senare.

Jag hänger inte riktigt med på vad bilderna föreställer? Den vänstra är iaf med ett rött filter framför, och den andra då? Helt utan filter? Varför har då den så EXTREMT mycket högre kontrast då? Och är båda tagna med exakt samma inställningar osv?

Jag hänger inte riktigt med på vad bilderna föreställer? Den vänstra är iaf med ett rött filter framför, och den andra då? Helt utan filter? Varför har då den så EXTREMT mycket högre kontrast då? Och är båda tagna med exakt samma inställningar osv?

Den med filter måste vara exponerad längre, eller vid högre iso eller större bländare. Men jag borde kanske hålla tyst ;) ... vore kul om man fick kika på råfilerna :)

Varför skulle du vara tyst? Det är väl en väldigt relevant fråga...

Jo, fotona tagna MED filter är ju (blir ju) antingen längre i slutartid, eller så får man ta dem med kortare skärpedjup. Men i solljus kan det väl oftast kvitta - 1/1600s eller 1/400s är inte så viktigt oftast. Då gör bruset mycket mer mer skillnad än skak/rörelseoskärpa för hur användbar bilden blir.

Det man gör (vill göra) är att få kameran att använda så jämna förstärkningar som möjligt - dvs R G och B ska vara ungefär lika starka i fotot (råfilen). I första exempelbilden är R säkerligen extremt mycket svagare än de andra två i verkligheten framför objektivet (himlen, den ljusstarkaste delen av bilden, innehåller mest G och B). Om man då dämpar bort G och B med ett filter som släpper igenom rött får man balanserade färgkanaler, längre slutartid, och mindre arbete med att lyfta skuggorna/mindre brus.

Om man kan motivera varför man vill använda filter - använd dem. Kan man INTE motivera varför är de bara slöseri med tid & pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar