Annons

Blev lite inspirerad...

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
...av artikeln som handlade om världens största bild: http://www.fotosidan.se/cldoc/44444.htm

Detta är nog inte Sveriges, kanske inte heller Helsingborgs, men det är i alla fall MIN största bild som någonsin gjorts. Jag hade en ännu större bild på gång, men tyvärr hade jag råkat hoppa över ett steg på 5° i två ställen så den serien gick inte att sy ihop.

Bilden består av 170 bilder och slutfilen motsvarar en sensorstorlek på ca 432 megapixlar. En bra bit kvar till 26 gigapixlar förstås...

www.prepix.se/Hbg_432MP.html

Någon som vet ett bättre sätt än "Zoomify" att displaya bilden? Helskärm hade varit kul.

Fotoutrustning:
• Nikon D3
• Nikkor 70-200/2.8 @ 125 mm
• Stativ
• Panoramahuvud

Program:
• Aperture
• Photoshop CS4
• Tålamod

Dator:
• iMac 27" i5, 8 GB ram

Bilagor

• Untitled1 copy.jpg
    Untitled1 copy.jpg
    80.3 KB · Visningar: 634
Jag är mest imponerad av programmet "tålamod"! Det kommer jag nog aldrig behärska lika bra som du så! :O))

Riktigt coolt gjort!

+1 hatt av!
Zooma in på ett av fönstren till vänster och kolla in paret som har sex i sitt sovrum!! ...Nä, jag skojar bara.
Snyggt jobbat!

+1 hatt av!
Zooma in på ett av fönstren till vänster och kolla in paret som har sex i sitt sovrum!! ...Nä, jag skojar bara.
Snyggt jobbat!

Haha! Jag satt själv och kollade om jag kunde hitta något kul i den vägen, men det enda "roliga" jag hittade var den vita Volvon i förgrunden som finns med tre gånger :)

Tjusigt.

En annan "rolig" detalj är det ensamma benet på övergångstället.

De få gånger jag försökt något liknande så faller det på att tomma himlar är svåra att pussla ihop (automatiskt ialla fall) då programmet inte hittar några gemensamma detaljer.

Nästan mål: 10 gigapixel

Nästa gång vädret är perfekt (klar sikt, inga moln (eller BARA moln) och uppehåll) ska jag försöka göra en 240° bild. Kameran flyttas 2,5° horisontellt mellan varje bild och 4-6° i höjdled. Det blir en jäkla massa bilder som ska sys ihop...

Så här ser riggen ut. Det ser ganska skört ut, men med en tiokilos sandsäck hängande i stativet blir det förvånansvärt stabilt.

Bilagor

• Rigg1.jpg
    Rigg1.jpg
    82.5 KB · Visningar: 467
Det finns även två bud kring vad klockan är :)

Jag hittar tre bud om tidpunkten. Två av dem visar samma klockslag.

Tänk att en så "alldaglig" bild kan bli intressant. Härligt att se myllret av detaljer, folk som går på taket mm. Uppskattar verkligen att du delar med dig, Mats!

Nu förstår jag hur de gör på CSI, men de utgår oftast från en bild från en bevakningskamera, finns det såna där riggar till dem?

Imponerande jobb!!

Nu förstår jag hur de gör på CSI, men de utgår oftast från en bild från en bevakningskamera, finns det såna där riggar till dem?

Imponerande jobb!!

Tack!

De där programmen de har i CSI skulle jag också vilja ha :) Hur många gånger har man inte sett en scen där kriminalaren hänger över datakillen och säger: "Can you enhance it?" Sure! säger den skäggige nörden och från en mörk, fullkomligt blurrig bild kommer en kristallklar och skarp bild fram som visar gärningsmannen :)

Tänk om det vore så enkelt :)

Nästa steg mot världsrekord

Gjorde ett tappert försök att göra en Giga-bild, men tyvärr fick jag inte komma upp i det lilla tornet överst på Kärnan.

Jaja, det blev en bild på 650 megapixel i alla fall. Full med fel dock eftersom det blåste rätt bra. Minsta rubbning av stativet/panoramariggen blir förödande för slutresultatet (som i länken).
www.prepix.se/prepix_650mp.html

Nu är tillståndet klart av Hbg Stad och sponsor som ställer upp med en superdator är klar, en ny stabilare rigg är under konstruktion. Väntar bara på det perfekta vädret :)

Snygt!
Det är misspassning mitt i bilden,
kommer fram om man bara zommar , ingen pan, vid det
huset som ser ut att vara delat.
//MW

Snygt!
Det är misspassning mitt i bilden,
kommer fram om man bara zommar , ingen pan, vid det
huset som ser ut att vara delat.
//MW

Ja, den senaste bilden är full av fel. Riggen svajade för mycket i vinden och det saknades några rutor. Men skam den som ger sig :)

ANNONS