Annons

Problem med D200 vid kallt väder

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag tänkte börja med en ganska lång problembeskrivning, "so bare with me". Den senaste veckan har jag varit ute och fotograferat en hel del i det kalla vädret, men dessvärre började min gamla trotjänare D200:an att vackla igår. Jag höll på att fotografera solnedgången och hade varit ute en 2-3h när jag fick felmeddelandet "Err" i displayen då jag höll på med en bracket exponering på uppemot 30sek. Resultatet var att exponeringen avbröts utan någon bild :-/

Till saken hör att det var ganska kallt ute vid kusten i Blekinge där jag var (ca. -12C samt en del vind vilket är kallt för oss sydbor ;-). Jag har alltid för vana att förvara batterierna innanför mössan för att hålla dem varma när jag är ute och fotograferar på vintern. Hur som helst, det första jag gjorde var i alla fall att kolla batterinivån, men den var helt okej (kör med batterigrepp MB-D200 och två original batteri) då den visade 7% på ena batteriet och 89% på andra. Då testade jag att byta plats på batterierna men felet kvarstod. Därefter testade jag en kortare exponering på 15sek och då funka det fint, men inte när jag testade en längre igen.

Det fanns inte mycket annat att göra än att skippa den bilden och lägga batterierna på värmning i mössan. Därefter spatserade jag vidare och hittade senare ytterligare en fin bild. Då var det lite drygt en och en halv timme efter solnedgång så det krävdes det en exponering på ca. 180sek. Efter att ha riggat upp utrustningen så startade jag exponeringen men efter 2min kom felet igen och exponeringen avbröts. [Edit: här kollade jag också batterinivån som fortfarande låg en bra bit över 80% på ena batteriet.] Därefter kunde jag inte ens göra en 2sek exponering utan att kameran avbröt i förtid. Vid det laget var jag jävligt förbannad över det missade fototillfället och jag bestämde mig för att beställa en D700 så fort jag kom hem.

Väl hemma så lät jag kameran ligga medan jag ladda upp batterierna och därefter testade jag en 30sek exponering inomhus vilket retligt nog fungerade bra. Jag bestämde mig då för att försöka fixa min D200 istället för att köpa en D700 (eftersom jag trots allt trivs bra med den och för att 25000 är ganska mycket pengar ;-)

Eftersom kameran fungerade bra hemma i värmen igen så misstänker jag att det har med kylan att göra. Dock var det ju inte så fasligt kallt, kanske en köldfaktor på drygt -15C, vilket en D200 + Nikkor AFS 24-70 väl ska klara.

Nu till mina frågor.
1) Är det någon annan som känner igen det här problemet och som lyckats lösa det på egen hand? Jag har sett att andra i forumet haft samma problem med både D200 och D80, men inte hittat några beskrivningar av orsaken.
2) Någon med en D3 eller D700 som haft samma problem (känns ju inte så kul att uppgradera isf)?
3) Kan det vara slutaren som är på väg att ge med sig efter bara 31725 exponeringar (ska väl vara testade till uppemot 100'000)?

mvh Martin
 
Tror inte det är slutaren. Snarare något med batteriförsörjningen.

Det är inte omöjligt att batteriet fryser trots att det är 80% kvar. Det är i praktiken vad som händer med alla batterier. Kapaciteten försvinner inte bara för att den fryser. Det är ungefär som om en bensintank frös. Det går inte att få ut någon energi men den finns där när den väl tinat. Vilket man kan se på de flesta batterier som fungerar utmärkt igen när de tinat.

Jag har aldrig kört så långa slutartider när det varit så kallt så jag har ingen erfarenhet av problemet själv. Däremot har jag fotat annat utan problem vid minus 25.

Jag gissar att D700 i standardutförande inte gör någon skillnad eftersom det är samma batteri. Den kan dock utrustas med samma batteri som till D3 men då kostar det några tusen till. Dessutom vet jag inte om det gör någon skillnad vid din typ av fotografering.

/Maverick
 
Trist att gå miste om en del bra bilder pga teknikstrul.

Jag själv kör nu med D700 och D300 och är för tillfället uppe i Kiruna hos min pappa. Kallt väder har vi haft gott om här, för någon dag sedan så var jag ute i drygt en timme och fotograferade när termometern stod på -32 grader och det gick bra. Det enda som funkade sämre var displayen på ovansidan av kameran, den var en aning seg och blippade lite när man ändrade exponering eller liknande.
På D700án har jag batterigrepp med det stora batteriet och på D300 kör jag utan grepp.

Angående ditt problem så har du nog rätt i att det är köldrelaterat.

Man skulle kunna tänka sig att något material krymper bara en aning så att det blir lite halvdålig kontakt mellan t.ex objektiv och kamerahus. Där kan du ju prova rengöra alla kontakter.

Annars så kan det ju vara något glapp mellan batterigrepp/kamerahus. Har du provat köra utan batterigrepp? Då kan du ha ett "varmt" batteri i fickan och ett i kameran och sedan alternera mellan dem när de tappar effekt.

En annan idé är att det skulle kunna vara något strul med ett av batterierna som inte klarar av att ge kontinuerlig ström till kameran under en längre exponering.

Det är bara att testa sig fram, fungerar det så fungerar det. Gör det inte det så brukar det knappast vara värt att laga gamla kameror nu för tiden när de knappt är värda något. Men det kan ju vara något enkelt fel också, vem vet?
Annars så får du väl ha den som semesterkamera och enbart på sydligare breddgrader.
 
Min gissning är att det är svårt att dra ström kontinuerligt från batterierna i kylan. Den teorin stämmer med att kortare exponeringar fungerade.

Någon lösning annan än att försöka hålla kameran/batterierna varma har jag inte.
 
Tack så mycket för era svar Fredrik, Robert och Jesper.

[Edit: Fredrik: bra liknelse med bensintanken som fryser.
Robert: skönt att veta att du kan fotografera i 1h i -32C utan problem vilket antyder att mekaniker funkar och att problemet antagligen är i batteriet.]

Gött att det antagligen inte är slutaren som börjar ge med sig. Jag ska prova att köra utan batterigreppet nästa gång och se om det funkar bättre. Ska även rengöra alla kontakter på kamera och batteri. Hur gör man förresten detta bäst? Är det suddgummi som gäller eller finns det några andra "indianknep"?

Kom just på att jag har en insats till batterigreppet som tar 8st vanliga AAA batterier. Kan ju använda dem för att se ifall problemet upphör isf.

Förhoppningsvis är det tillräckligt kallt för att jag ska kunna köra ett nytt test ikväll efter jobb. Så fort jag är klar meddelar jag resultat här.
 
Senast ändrad:
Jo, det går att köra med vanliga AA-batterier. I så fall skall du prova med batterier av annan typ än Litiumjonbatterier (Vanliga eller NiMh). Jag misstänker att det handlar om att batterierna inte kan lämna tillräckligt med effekt då de (själva) är kalla, dvs att deras strömkapacitet sjunker snabbt och "lurar" elektroniken att tro att batteriet är tomt eftersom spänningsdeltat blir brant negativt (samma uppträdande som när batteriet är nära tomt). Att slutaren och sensorn drar mycket ström vet vi ju.

Rövartips: Skaffa en sådan där "laddningsbar värmekudde" (handvärmare). Denna spänner du sedan med ett gummiband (kardborre?) på batterifacket. Kostar nästan gratis.
 
Har själv en D200 och har kört med den i kyla nu under denna ovanligt bistra vinter som vi har här i Hälsingland. Inga problem av de slaget du beskriver har uppträtt även om kapaciteten på batteriet minskar avsevärt. Använder ingen extra batteri-hållare -handtag.

Batteriindikatorn mäter spänningen (volt) och den kan visa ok trots att batteriet inte förmår leverera tillräcklig med ström (ampere).

Att rengöra kontakterna brukar jag använda tops och rödsprit.
Men även då kan felet var kvar då du har en kontakt på kameran du inte kommer åt att rengöra. Likaså kan kontakttrycket minska med tiden både beroende på förslitning och utmattning.

Att prova med AA-batterier (det är väl inte AAA?) kan kanske utesluta vissa kontakter och de brukar vara kopplade för att ge en högre spänning.
Samtidigt är dessa batterier (de ej laddningsbara) väldigt känsliga för kyla.
 
Hmm... Angående D200 i kyla så har jag en viss erfarenhet eftersom jag befinner mig på Sydpolen med en dylik för tillfället, och den har hittills inte krånglat efter över en timme i -45 C som mest, och många timmar i -25 till -35 i taget.

Batterierna blir tomma fort, efter ca 45 minuter nästan oberoende om man fotar eller inte, men det ska inte ge några felmeddelanden utan kameran bara slocknar.

Det låter som att det är något annat fel på din kamera tyvärr. Fast å andra sidan har jag inte testat med långa slutartider i kylan, det kan ju ha med det att göra också. Testade du med korta slutartider också när du ar ute och fick felmeddelandena?
 
Nu har jag gjort ett antal tester för att se vart problemet finns. Dessvärre var det inte vidare kallt (endast -2C), men jag lyckades ändå framkalla felet efter att kameran legat ute i kylan ca. 2h. Jag bifogar en tabell som visar resultaten.

Summa summarum, beror felet på att batterierna inte klarar av att leverera tilräckligt med effekt under de relativt långa exponeringar jag brukar använda (1-5 minuter). När jag bytte ut originalbatterierna mot 6st varma och fräscha AA-batteri så funka kameran utmärkt igen. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon framöver så de inte behöver skicka in kameran på service i onödan.

Det var alltså inte något mekaniskt fel på D200:an. Fast det betyder å andra sidan att jag inte måste köpa en D700 nu :-/

[Edit: ett av mina batteri behöver bytas (eller rengöra kontaktdonen) eftersom det tappade i princip all effekt efter bara 10min ute i kylan.]
 

Bilagor

  • d200-köldtest.jpg
    d200-köldtest.jpg
    18.7 KB · Visningar: 479
Senast ändrad:
Det är tveklöst batterierna det beror på. Köp två extra tredjepartsbatterier (eftersom orginalbatterier kostar skjortan helt i onödan) som du har i en varm ficka. Sen byter du batteri mellan varje långexponering och förpassar det nyss använda till värmen i fickan.

Jag har inte haft detta problem med D200 eller D700, men jag har plåtat lite med Leica M8 i det någorlunda kalla Stockholmsvädret under de senaste veckorna. Och rätt vad det är går kamerans indikering av batterinivå från "full" till att kameran är tvärdöd. Inte minsta tecken på liv. Men efter att batteriet värmts ett slag i en ficka så funkar det bra igen.

Som sagt så kan batteriet ge full spänning vid ganska rejäl kyla, men så fort man börjar ta ut ström ur det så visar det sig att kapaciteten är ungefär noll. Detta är inget fel, utan beror på den elektrokemiska processen i batteriet som blir extremt trött i kyla.
 
Det är tveklöst batterierna det beror på. Köp två extra tredjepartsbatterier (eftersom orginalbatterier kostar skjortan helt i onödan) som du har i en varm ficka. Sen byter du batteri mellan varje långexponering och förpassar det nyss använda till värmen i fickan.
Jo, det blir till att köpa ett nytt batteri för att byta ut det defekta. Frågan är bara om det är lönt att satsa på ett 3:e partsbatteri. Jag sparar knappt 200:- men får å andra sidan ett batteri på 1400mAh istället för 1500mAh som Nikons original har. Det är alltså inte bara Nikons logga som plockats bort från batteriet utan det är en annan produkt som kanske även tillverkats i en annan industri.

Jag är inte emot 3:e partsartiklar så länge jag vet att kvaliteten är densamma, men i det här fallet blir det nog Nikons originalbatteri trots allt, eller har någon några motargument?

Jag kommer ju trots allt kunna använda batteriet i nästa kamera också eftersom det blie en D700 eller möjligtvis en D700s/x.
 
Jag har två piratbatterier från Amazon.co.uk jag köpte för ca 125 kr/st som funkar riktigt bra i kylan, jag märker ingen skillnad på dem och originalbatteriet!

Originalbatteriet är bara löjligt dyrt...
 
Jag har två piratbatterier från Amazon.co.uk jag köpte för ca 125 kr/st som funkar riktigt bra i kylan, jag märker ingen skillnad på dem och originalbatteriet!
Gött att de funkar bra. Har du använt batterierna för längre slutartider när det är kallt ute? Det är ju där min sko klämmer ;-)
 
Gött att de funkar bra. Har du använt batterierna för längre slutartider när det är kallt ute? Det är ju där min sko klämmer ;-)

Eftersom det med stor sannolikhet är en generell effekt med Litiumjonbatterier som drabbar dig (strömtröga i kyla), så blir nog skillnaden marginell. För vad det kan vara värt har jag två pirat- och ett originalbatteri till min kamera (samma) och det verkar inte vara så stor skillnad. Köper du batterier från Kina direkt blir ju priset sådant att du kan chansa.

I ditt fall är det kanske så att en "blimp" och den där handvärmaren är den rätta medicinen.
 
Du har ett batterigrepp med AA-adapter antar jag?

Jag kan kanske tipsa om Energizer Lithium AA batterier, de ska klara ned till -40 enligt tillverkaren. Jag har inte testat dem själv på min kamera eftersom jag inte har något batterigrepp.

Jag kan låta kameran bli kall och göra ett test med lång slutartid och se om samma sak händer för mig senare idag.
 
Eftersom det med stor sannolikhet är en generell effekt med Litiumjonbatterier som drabbar dig (strömtröga i kyla), så blir nog skillnaden marginell. För vad det kan vara värt har jag två pirat- och ett originalbatteri till min kamera (samma) och det verkar inte vara så stor skillnad. Köper du batterier från Kina direkt blir ju priset sådant att du kan chansa.
Okej, det låter rimligt att både original och piratbatterierna borde visa ungefär samma prestanda eftersom båda är av typen litium-jon. Ska kolla närmare på var man kan köpa direkt från Kina.

Du har ett batterigrepp med AA-adapter antar jag?

Jag kan kanske tipsa om Energizer Lithium AA batterier, de ska klara ned till -40 enligt tillverkaren. Jag har inte testat dem själv på min kamera eftersom jag inte har något batterigrepp.
Jag kan låta kameran bli kall och göra ett test med lång slutartid och se om samma sak händer för mig senare idag.
Tack för tipset. Såg precis att det var just Energizer Lithium som Göran Kropp använde på alla sina expeditioner. Dög det åt honom så borde det duga åt mig också ;-)

Om du har tid att testa ditt tredjeparts-batteri i kylan idag så vore det jättebra. Om du har möjlighet att testa med långa slutartider också så vore det superbt :)
 
Senast ändrad:
Ursäkta att jag inte har svarat, men nu har jag äntligen testat mina batterier i kyla.

Det var inga som helst problem med långa slutartider med vare sig piratbatterierna eller originalbatteriet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.