Annons

Blixtrigg

Produkter
(logga in för att koppla)

Brokk

Medlem
Har snickrat ihop en rigg till min 580Ex för macrofotografering. En aluminiumprofil och en minikulled med förlängningskabel.

//Micke
 

Bilagor

  • IMG_0015 mini 2.jpg
    IMG_0015 mini 2.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,005
Det ser proffsigt ut.

Var får man tag på den typen av aluminiumprofil? Har du bockat den själv, vilka dimensioner har den?

Jag har tittat på olika ställen men inte sett någon aluminiumprofil som verkat stabil nog.

Vad heter bulten som har rätt gänga som passar i stativfästet?


Tittade på e-bay efter rigg, tänkte det skulle bli bättre om blixten kom upp en bit vid foto av folk och fä, undrar om man kommer att använda det. Verkar iofs svårt att slå e-bay med hemmabygge av rigg, där får man ju sådan som antigen kan rotera kameran eller blixten för att behålla blixten ovanför objektivet även i porträtt läge.

Flash Bracket Quickflip £17
Flash Rotating Bracket £15

Jag har gjort olika bouncers av dekorgummi från Panduro, fungerar utmärkt och det vita skummet verkar sprida ljuset bra, snäppet bättre än vanligt papper verkar det som.

Nu skall jag bevaka loppis marknaden för att få tag i en savaräng form för att göra en stor ringblixt. Det finns ju inga riktiga aluminiumformar längre, bara plåtformar med teflon. ;-)
 
Tackar!

Profilen låg och skräpade på jobbet....hehehe (i en skrotbinge)
Jepp bockat med skruvstäd och gummiblubba (hardcore)
Måttet är 500*30*5mm
Bulten en M10 som jag gängade om till stativ mått 3/8
Kulleden en Manfrotto 484
Det är ju alltid kul att göra det själv + man får det som man vill.
Lycka till med ditt projekt.

mvh Micke
 
Maskinskruv (mer känd som bult) både 1/4 och 3/8 finns hos välsorterade järnhandlare, glöm Rusta Jula K-routa och liknande, det ska vara en gammal "riktig" järnhandel. I Örebro län har du Fjugesta järnhandel med bra sortiment, jag har själv köpt 1/4 skruv där, du måste dock fråga i kassan.

/ Erik
 
Den lilla stativgängan heter egentligen W1/4" men kan i enklare sammanhang ersättas av UNC1/4". Ytterdiametern är 6,35 mm.

Tumgängor kan vara knepiga att få tag i numera, men kan finnas på äldre och mindre fashionabla affärer. Den användes förr rätt vanligt i samband med att man fäste rörsvep i stift. Det kan alltså löna sej och höra med någon äldre rörfirma, som finns kvar i sina gamla lokaler, om de har någon 1/4-tumsskruv kvar.

Någon nämnde bult ovan. En bult är enligt definitionen ogängad, men uttrycket används ibland om grov skruv, men inte om så klena dimensioner som 1/4.

Den stora stativgängan, vanlig förr på större kameror, heter W3/8" och är 9,53 mm i ytterdiameter. Den förekommer bara numera som gänga på en del stativ och följaktligen i botten på kulleder.
 
Tumgängorna lever ännu...

Hej.

Med tankte på skruvar och muttrar med "W" gängor.
W står för WHITWORTH och det korrekta namnet är väl egentligen "BRITISH STANDARD WHITWORTH"

Ta en titt på ebay.co.uk och sök på ex. BSW eller hela namnet.
Finns en hel del att välja på.

Om någon är intresserad av att skaffa en gängtapp så ta en titt där.
Till mitt pågående projekt så fick jag gängtappen för 65:- med frakt.
Jämför detta med svensk järnhandel som ville ha 300-400kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.