Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Effekt på studioblixtar?
- Trådstartare defuncta
- Start datum
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
för en liten studio räcker 200ws och blir över
har lite blixtar i mitt vardagsrum (200ws) och brukar ligga runt lägsta nivå 12,5ws-25ws... det på bländare 8-11... problemet är mer att man ahr för mycket effekt...
har lite blixtar i mitt vardagsrum (200ws) och brukar ligga runt lägsta nivå 12,5ws-25ws... det på bländare 8-11... problemet är mer att man ahr för mycket effekt...
Maxieboy
Aktiv medlem
Undrar hur mycket ws en studioblixt bör ha i en liten fotostudio. Har sett blixtar mellan 200 och 1200 ws. Så vad är mycket och vad är lite?
mvh Christian
Hur långt är ett snöre?
Det är för lite när det saknas ljus och för mycket när det blir överexponerat. Du får se till vad du skall använda det till. Hur stor lokal har du? Har du tänkt fota hela grupper av människor eller bara porträttbilder? Inomhus krävs det bara lite ljus utomhus behövs allt du kan få.
Kolla på min hemsida så får du lite hum om effekt och storlek på lokal.
Det viktigaste är att kunna dra ner på ljuset för oftast är det på tok för mycket effekt för att ha inomhus. Välj blixtar med stort reglerområde. Mina blixtar kan jag reglera steglöst från 15Ws till 1000Ws. det innebär att jag kan fota ute med bländare 22 nästan rakt mot solen. Med samma blixtar kan jag fota i min studio med kort skärpedjup på bländare 1,8 utan att det blir överexponerat.
Din budget är avgörande för vilken prisklass du skall hamna i. Om du sen skall fota för att tjäna ditt levebröd eller om det är mest för ditt höga nöjes skull, får ju avgöra vilken kvalitet på grejorna som du behöver. Om det kan stå uppe hela året eller om du behöver packa ner det två gånger om dagen är av betydelse för byggkvalitet.
För att komma igång och prova på så finns det billiga instegspaket.
kolla på www.kaffebrus.com dom har bra grejor för amatörer som har en begränsad budget. När du vill byta upp dig finns det dyrare lösningar att köpa.
Maxieboy
Aktiv medlem
Köpte 110 Ws blixtar hos kaffebrus. Räcker bra till att börja med. När jag fotade en stor grupp i en stor lokal räckte de inte riktigt, fick lov att skruva upp ISO till 400 och smaska på med min 580 speedlight oxo, men det funkade det med.
Jag gillar din problemlösning!