Annons

Val utav nybörjarsystemkamera, tips?

heinzkd

Medlem
Hej hej,

Nyreggad på sidan allt så tänkte jag fråga om lite råd och ideér

Går och funderar på att skaffa mig en systemkamera som är lite mer att bita i än en kompakt...
vet att de finns massa trådar och har sökt i gamla trådar men hittade inte riktigt de jag va ute efter (länka gärna om jag missat)

Har funderat på dessa nedan, vad tycker ni? och vad ska man ha för första objektiv till?
Kommer förmodligen köpa den i USA så länkarna kommer därifrån..

NIKON D60
http://www.smarter.com/digital-slr-...el-with-lens-18-55mm/pd--ch-6--pi-256167.html

CANON 450D
http://www.smarter.com/digital-slr-...l-with-lens-18-55mm-/pd--ch-6--pi-257490.html

Har även kollat på 1000D byter man ner sig mycket??
http://www.smarter.com/digital-slr-...el-with-lens-18-55mm/pd--ch-6--pi-373025.html

Ös gärna på med länkar och egna tips , erfarenheter..

Tackar
MVH
Henrik

Det finns lite olika svar på din fråga:

- Det lite dryga: Sök lite bättre på forumet.

- Det lite tråkigt korrekta: Alla moderna kameror från de stora tillverkarna är bra - kläm på dom i en affär och köp den som känns bäst.

- Och kanske lite mer givande: Visst finns det duktigt folk här på forumet som kan ge dig bra svar, måsta då måste du ge mer info. Vad brukar du/vill du plåta? Hur stor erfarenhet har du? Hur mycket vill du/orkar du lära dig? Vad får det kosta? Etc, etc.

Standardsvar:

1. Alla DSLR är bra.
2. Köp en kamera som känns bra att hålla i.
3. Köp en paketglugg (t.ex. 18-55), de är bra och billiga.
4. Köp det system dina kompisar har.

Per.

Det finns lite olika svar på din fråga:

- Det lite dryga: Sök lite bättre på forumet.

- Det lite tråkigt korrekta: Alla moderna kameror från de stora tillverkarna är bra - kläm på dom i en affär och köp den som känns bäst.

- Och kanske lite mer givande: Visst finns det duktigt folk här på forumet som kan ge dig bra svar, måsta då måste du ge mer info. Vad brukar du/vill du plåta? Hur stor erfarenhet har du? Hur mycket vill du/orkar du lära dig? Vad får det kosta? Etc, etc.

Okej, som sagt är en färsking men ska kolla runt på forumet mer...

Är helt och hållet nybörjare har bara haft kompakt kamera innan och använt mig mest utav Auto mode =)
Men har fått upp intresset och vill lära mig mer..
vill samtidigt ha en användarvänlig kamera då jag ska använda den mycket i "vardagliga sammanhang"

Priset får väl vara ungefär som på de jag länkade..
Har fått uppfattninge utav andra att det är D60 som verkar vara det bästa alternativet?!?

Har fått uppfattninge utav andra att det är D60 som verkar vara det bästa alternativet?!?

Tyvärr, det finns ingen bästa kamera i det här sammanhanget. Alla är bra. De har lite olika finesser och olika utformning, men det är ungefär allt. Nikon och Canon är stora, de övriga litet mindre, vilket påverkar beg-utbudet.

Men min lista och C. Bogeys inlägg gäller.

Per.

Tyvärr, det finns ingen bästa kamera i det här sammanhanget. Alla är bra. De har lite olika finesser och olika utformning, men det är ungefär allt. Nikon och Canon är stora, de övriga litet mindre, vilket påverkar beg-utbudet.

Men min lista och C. Bogeys inlägg gäller.

Per.

Okej, men vilken skulle du sattsa på då? som en bra första kamera? eller har du någon annan modell som är vettigare om man kan tänka sig att gå upp lite i pris??

/Henrik

Henrik, leta först upp en kamera som passar dina händer. Först därefter bör du titta efter finesser och optik. Det är ju ingen idé att kolla efter vilka svarta byxor jag ska köpa innan jag vet om de finns i min storlek, eller hur?

Skillnaden är givetvis inte så stor mellan olika kamerahus som mellan ett par brallor i storlek 44 och 54, men man bör se till att de "passar" i alla fall.

Och som jag skrev tidigare, paketgluggarna duger utmärkt innan du vet vad du skulle vilja ha utöver dessa. Många tror att de optiskt är dåliga, men det är de inte alls.

Kläm först, så hjälper vi dig vidare sedan.

Per.

Henrik.

Nikon:
D40, D40x, D60, D3000 och D5000 är i princip exakt likadan i form och funktion. Dom är olika generationer av digitala kameror där nyare är bättre i 95% av alla fall.

Det som gäller idag om du ska ha en ingångskamera på Nikonsidan är D3000 eller D5000, båda kommer med en 18-55 VR kit optik som är väl godkänd.

Jag rekommenderar D3000 om du vill göra av med mer pengar och vill ha filmfunktion och 2Mp extra så gå på D5000.

Canon har jag ingen erfarenhet av men de flesta "expert-tester" gillar Nikons meny och funktionsupplägg.

Jag själv tycker Canon 1000D verkar vara en klockren nybörjarkamera. Förutsatt att du står ut med att den är otroligt liten såklart (vissa ser säkert detta som en fördel t o m). Har själv funderingar på att köpa en 1000D som backup-kamera till min 40D, bildkvalité och ISO-prestanda tycker jag verkar likvärdigt.

När jag fotograferar använder jag ändå nästan alltid bländarprioritet och då räcker det att enkelt kunna ställa in bländare och exponeringskompensation - vilket verkar vara lika lätt på alla kameror i den klassen.

Nikon gör också fantastiskt fina kameror (även Pentax och Sony) - som redan nämnts i tråden: Köp samma märke som polarna, så kan ni låna objektiv och tillbehör av varandra. :)

En snabb titt på Cyberphoto visar att för dagen gäller dessa priser på instegskameror inkl paketglugg:

Olympus E420, 4590:-
Canon 1000D, 5190:-
Nikon D3000, 5590:-
Sony A230, 6490:-

Pentax har ingen instegskamera hos Cyberphoto; deras billigaste är K20D som kostar 9990:-, men det är alltså en klass upp från kamerorna ovan.

Per.

Och vad jag anser vettigast om man väljer titta på en Sonykamera i instegsklass idag så blir det A350... Då hamnar man under 5000 kr och får en rejäl kamera med bra växtkraft som startkamerahus... Och skaffar man sedan typ Tamron 17-50 2,8 och lite annan bra optik (beg Minolta tex) så har man klart ett bra utgångsläge...Stabiliseringen sitter ju i huset. Så alternativa objektiv är många... Och bättre ljuskänsligare objektiv än kitoptiken brukar man ofta ofta inköpa sedan om man blir fotobiten. Så därför kan man direkt vid inköp av sitt blivande system kolla in alternativen man har framöver samt kost mm..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284098

Mvh
Tobbe.

1. Alla DSLR är bra.

...fast man kan väl åtminstone utesluta dom som har några år på nacken (som 300D t ex).

Har man redan fastnat i fototräsket kan det dock vara idé att gå på nåt lite dyrare direkt. Jag började med en 400D och kände att jag vuxit ifrån den redan efter ett halvår och bytte upp mig till en 5D2, som lanserades alldeles perfekt i tiden.

Nu kanske en så pass dyr kamera är lite overkill för många direkt, men en begagnad 40D? Den räcker betydligt längre än dom "sämsta" kamerorna.

Tack så hemskt mycket för alla svar..

Har varit på Japan Photo och klämmt och lekt lite idag =)

Tror valet står mellan Nikon D5000 och EOS 500D vad tror ni om det ?? tyckte nog D5000 låg bäst i handen..

Känns den bättre så ta den :)

Jag är übertekniknerd, men är inte sämre än att jag kan säga rakt upp och ner att det inte finns några enorma fallgropar vilken kamera man än väljer idag - av de nyare som finns på märkenas sortiment. Objektivutbudet styr till 90%. Har man inte vänner man kan byta objektiv med så är det därefter hur kameran känns i handen, vad man tycker om knappar o menysystem osv...

Vad det gäller D5000 så tycker jag dock att du ska titta noga på om du inte ska ta en 18-105VR (som ofta också finns som "kit" med kameran) istället för den vanliga kitgluggen 18-55.

Det blir ca en tusing dyrare och objektivet är ca en cm större, men du har dubbelt så mycket tele att tillgå - och kanske slipper du därmed fler objektivinköp på "telehållet" på en stund.

D5000+18-105VR+35F/1.8 är ett gjutet nybörjarkit enligt mig - men man klarar sig väldigt långt även med enbart 18-55...

Lycka till... :)

Har funderat på om man märker stor skillnad pÅ LCD skärmarna då Canons ska vara lite vassare?? svårt och se det när jag va i affären och kollade.. någon som har erfarenhet??

/Henrik

När man är ute och fotar tycker jag att en bra skärm är värd mycket, det är hoplöst när man har svårt att se nått på skärmen för att det är soligt ute.

Mvh Mattias

När man är ute och fotar tycker jag att en bra skärm är värd mycket, det är hoplöst när man har svårt att se nått på skärmen för att det är soligt ute.

Mvh Mattias

Okej, det förstår jag.. då har Nikon ett + då den är vinklingsbar.. men tänkte mer upplösningen??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar