Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 40D och Sigma ef-500 super

Produkter
(logga in för att koppla)

reptihemi

Ny medlem
Nu när jag uppgraderat mitt kamerahus från 20D till 40D så lirar inte min Sigma ef-500 dg super riktigt som den ska. Tror jag? Är det så enkelt att den inte längre är kompatibel eller är det inställningar som spökar?

Jag kan inte längre få synctider kortare än 1/250 oavsett inställning. Höghastighetsindikeringen på blixten slocknar så fort jag vidrör avtryckaren på kameran. I kamerainställningarna till blixten påpekar kameran att blixten är inkompatibel och inga inställningar kan göras.

Vet med mig att jag sett denna kombination hos andra, så då undrar jag vad jag gör fel. Har hört att blixtskon på 40D är något högre än på sina föregångare och att det orsaktat problem med anslutningarna på vissa blixtar och tillbehör.

Någon som använder sig av denna kombination och kan hjälpa mig. Det är en oerhört kompetent blixt som jag varit mycket nöjd med och har varken råd eller är sugen just nu på att uppgradera till canons motsvarighet.
 
Ah, så det finns en update till den. Tack så mycket för det Björn.
Bara hoppas att det är trevligt folk som jobbar på elgiganten idag, för kvittot lär jag inte hitta :)
 
Om du hittar kvittot kan du nog vända dig direkt till Tura Scandinavia AB i Kungsbacka; det är de som har supporten för Sigma i Sverige.

Jag frågade dem per email i juni om en uppgradering av denna blixt, och då svarade de så här:

Hej

EOS-TTLII kan vi uppgradera kostnadsfritt åt dig, om det är inom ett år från inköp.

Annars kostar det 500:-, plus frakt 120:- , plus moms.

Med vänlig hälsning/Best regards

Sigma Service / OFA Support

----------------------------------------------------------------
Tura Scandinavia AB Energigatan 15B, 434 37 Kungsbacka, Sweden
Tel: +46 300 56 89 00, Fax: +46 300 56 89 29, www.turascandinavia.com
----------------------------------------------------------------
 
Hmm. Well, då får jag väl ta den kostnaden. Blixten är inköpt för drygt 4 år sedan. Tack iaf för den utmärkta hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.