Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Full screen preview i bridge cs4

Produkter
(logga in för att koppla)

C_J

Medlem
Har på senast tiden reagerat över att mina bilder saknar skärpa i full screen preview med adobe bridge. Jag sorterar ofta bort liknande bilder i detta läget och många har kastats pga avsaknaden av skärpa på sista tiden. Idag undersökte jag saken närmare och upptäckte att om jag trycker höger musknapp så får jag en inzoomning av bilden och efter någon eller några sekunder samtidigt en helt annan skärpa.....??? Varför??? Är det så att skärmen inte kan visa en hel bild i rawformat eftersom den helt enkelt är för stor??

Hjälp mig jag känner mig oerhört vilsen...

MVH
Christer

Senast ändrad:
Idag undersökte jag saken närmare och upptäckte att om jag trycker space så får jag en inzoomning av bilden och samtidigt en helt annan skärpa.....??? Varför??? Är det så att skärmen inte kan visa en hel bild i rawformat eftersom den helt enkelt är för stor??

Ja och nej...
Bilden får mycket riktigt inte plats på skärmen, men det är inte riktigt anledningen i det här fallet. Bridge gör bara en en enkel (och suddigare) förhandstitt för att få upp farten. Det går dock att ställa om till att den ska "generate monitor-size previews", vilket dock suger lite mer processorkraft. Med andra ord är det här en fråga om kompromisser och vad man prioriterar. Inställningen finns under "Advanced". För att se resultatet måste du dock rensa cachen annars visar den fortfarande de gamla förhandstittarna.

När du väljer att visa bilden full inzoomad till 100% så går dock Bridge över på att visa bilden i full upplösning istället, vilket förklarar varför det blir skarpare då.

Rätta mig...

Tack för snabbt svar, jag måste ändå be om en förtydling. Jag hittade och gjorde ändringen under avancerat som du beskrev och gick sedan till inställningar för camera raw och klickade på rensa cache-minne knappen. Startade sedan om programmet men upplever att problemet kvarstår. Första gången jag zoomar in en bild så dröjer skärpan något medan den nästa gång kommer redan efter någon sekund. I icke zoomat läge är bilden däremot hela tiden suddig.

MVH

Låter märkligt. De borde bli skarpa om du har rutan ibockad och har tagit purge cache. Att det tar tid när du går upp till 100% är helt normalt eftersom programmet ska läsa ut och processa datan.

Edit: Oj, hoppsan... Det är inte under Camera Raw du ska ta Purge Cache utan under Cache i inställningarna för Bridge.

Senast ändrad:
Självklart....

Det löste saken och nu ett helt annat bett i bilderna. Har svårt att fatta varför man skulle vilja se en oskarp version av bilderna.

Tack så mycket
MVH
Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar