Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Forsen93

Avslutat medlemskap
Tjena

Jag har nu hållt på med photoshop i åtminstone 3-4 år, länge har jag haft funderingar på att införskaffa en kamera men har aldrig riktigt blivit av. Brorsan ska snart börja jobba inom reklam, varje gång han kom till mig för redigering av sina bilder så brann jag av avundsjuka, jag vill också ha en kamera, för att jag vet att jag skulle kunna bli bra på det. Så äntligen är det väl dags. Jag har en budget på ca 4000~ kr, skulle egentligen haft 6000 men sommaren gör dessvärre att jag får behov (festival bl.a). Så.. vad vill mina damer och herrar föreslå (jag är amatör)? Min kompis tipsa om denna sida och det ryktas om att ni är duktiga på sånt här :).. Funderat på Nikon D40 eller D60 men..
Förslag?
Bra affärer?
Begagnat?
Tradera?
MVH
Tobbe, 16 år.

jag skulle försöka hitta en begagnad nikon d40 och sen köpa ett 35mm f1.8 objektiv till det. Bör gå på 4K ungefär.

Välkommen!

Köp en begagnad d40, eller 350D om det går bra med canon.
Sen köper du BRA optik. De flesta bränner 95% av pengarna på kameran, och har inte råd med bra optik. Helt fel tycker jag. Det är trots allt optiken som är den stora flaskhalsen. Kameran är förbrukningsmaterial, bra optik har man kvar hela livet.

Kan inget om Nikons objektiv, så jag säger inget där.

Välkommen!

Köp en begagnad d40, eller 350D om det går bra med canon.
Sen köper du BRA optik. De flesta bränner 95% av pengarna på kameran, och har inte råd med bra optik. Helt fel tycker jag. Det är trots allt optiken som är den stora flaskhalsen. Kameran är förbrukningsmaterial, bra optik har man kvar hela livet.

Kan inget om Nikons objektiv, så jag säger inget där.

Okej. Hur gammal är det okej för kameran att vara? Jag har kollat runt lite på blocket och tradera, hittade denna som verklite smått intressant..
http://www.tradera.com/Nikon-D40-med-objektiv-auktion_94068488

Mediamarkt tar 2999 för en D40 med likadan objektiv. Jag skulle nog om jag var du, kolla av blocket varje dag tills det dyker upp nån d80 med 18-135 dom kan du få kring 4k.

Okej. Hur gammal är det okej för kameran att vara? Jag har kollat runt lite på blocket och tradera, hittade denna som verklite smått intressant..
http://www.tradera.com/Nikon-D40-med-objektiv-auktion_94068488

Inget av det som fortfarande går att köpa är för gammalt egentligen (kanske kan man undvika de första modellerna, men i princip). Visst, utvecklingen går framåt och nyare modeller har en hel del förbättringar som är mycket bra, men en d40 är fortfarande en mycket kompetent kamera. Du får svårt att hitta en sprillans digitalkompakt som ger samma bildkvalitet.

Är dåligt insatt i nikon som sagt, men jag tror annonsen ligger normalt till i pris.
Kolla med mediamarkt. Om jag inte minns fel (tyckte jag läste detta i en tråd för ett par månader sedan) säljer dom nya d40 för ca 3000kr. Är inte alls säker, men det är ju lätt att kolla upp.
Finns en bra annonsmarknad här på FS också.

Och som sagt. Kan du tänka dit något annat än nikon så finns tex canon 350D.
Finns andra tillverkare också, men jag är dåligt insatt i hur de ligger till i pris.

EDIT:
Ja se där. 3000kr var det =)

Senast ändrad:
Inget av det som fortfarande går att köpa är för gammalt egentligen (kanske kan man undvika de första modellerna, men i princip). Visst, utvecklingen går framåt och nyare modeller har en hel del förbättringar som är mycket bra, men en d40 är fortfarande en mycket kompetent kamera. Du får svårt att hitta en sprillans digitalkompakt som ger samma bildkvalitet.

Är dåligt insatt i nikon som sagt, men jag tror annonsen ligger normalt till i pris.
Kolla med mediamarkt. Om jag inte minns fel (tyckte jag läste detta i en tråd för ett par månader sedan) säljer dom nya d40 för ca 3000kr. Är inte alls säker, men det är ju lätt att kolla upp.
Finns en bra annonsmarknad här på FS också.

Och som sagt. Kan du tänka dit något annat än nikon så finns tex canon 350D.
Finns andra tillverkare också, men jag är dåligt insatt i hur de ligger till i pris.

Tack så mycket! Haken är ju bara den att dessvärre så finns det ingen mediamarkt butik där jag bor, och dem verkar inte ha något online sortiment som man kan titta på.. Jag ska ta och kika på vad fotosidan har för annonser, än så länge så kan jag säga att det finns ett par annonser som känns rimliga.

Tack så mycket! Haken är ju bara den att dessvärre så finns det ingen mediamarkt butik där jag bor, och dem verkar inte ha något online sortiment som man kan titta på.. Jag ska ta och kika på vad fotosidan har för annonser, än så länge så kan jag säga att det finns ett par annonser som känns rimliga.

Hoppas det löser sig för dig.

Tobias, det kan vara en bra idé att köpa en kamera av samma märke som din bror har. Då kan du låna objektiv och sånt av honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar