Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D - hur snabbt minneskort behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

F-Pix

Aktiv medlem
Jag har funderat på hur snabba minneskort som K20D kan utnyttja. Mitt första kort var en SanDisk Extreme III 8GB (för 600:), som skriver upp till 30MB/s. Idag köpte jag två SanDisk Ultra II 16GB (för 419:), som skriver upp till 15MB/s.

Frågan är då om den långsammare är sämre på något sätt tillsammans med min K20D.

Det test som jag har gjort så här långt är att mäta tiden som det tar att fota tio bilder (PEF) med kontinuerlig exponering och då räknar jag inte med de första 14 som lägger sig i kamerans buffert, om jag fattat rätt. Tanken är att mäta tiden samtidigt som kameran har fullt upp, både exponera nya och lagra de redan tagna samtidigt.

Det visar sig att det tar ungefär 14,5 sekunder (medel på tre körningar) oavsett vilket av minneskorten jag har i kameran.

Spelar det alltså ingen roll vilket av korten man använder? Eller har jag gjort något tankefel i mitt lilla test? Finns det förslag på något annat sätt att utvärdera kamerans kortutnyttjande?

mvh
Göran i Linköping

För att få högsta hastighet bör en slutartid på kanske högst 1/1000sek användas och vissa gillar RAW+Jpeg oxå...

Det var intressant att Ultra II verkar räcka även till K20D.

För att få högsta hastighet bör en slutartid på kanske högst 1/1000sek användas och vissa gillar RAW+Jpeg oxå...

Det var intressant att Ultra II verkar räcka även till K20D.

RAW+Jpeg har jag inte provat, men i kväll har jag jämfört slutartiden 1/4000 med 1/125 och finner ingen skillnad där heller: oavsett minneskort och oavsett slutartid blir den uppmätta tiden det tar att fota tio bilder i serie (efter att de första fjorton lästs in i bufferten) lika lång.

Jag antar att flaskhalsen inte sitter i minneskortet. Eller är någon av annan mening?

mvh
Göran i Linköping

Hej
Hittade på http://www.pentax.jp/english/imaging/digital/slr/k20d/faq.html#01_04
fråga om minneskort
Does the performance of the Memory Card used affect the shooting interval or other functions of the camera?

Svar
When using SD Memory Cards with slow transfer rates, the start-up time and the number of images for continuous shooting may be affected. (The adverse effect may be noticed when using Memory Cards with a maximum transfer rate of 2 MBps.)

Mvh Håkan

Posten i tråden längst ner;
http://search.dpreview.com/?forumid=1036&scope=Forums&sort=date&q=K20D+performance+Sandisk
Tycker att Extrem är bättre. I tråden över finns länk till ett test på K10D med tider på kort. Det finns liknande test på K20D om du går till sida 12;
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk20d/
Det går att hitta mycket info om man använder olika sökningar.

Hej igen,
Jo jag vill naturligtvis läsa allt jag kan hitta om detta. Det som är besvärligt är att det mesta jag hittar är teoretiska resonemang av olika slag och knappt något om den praktiska betydelsen vid fotografering. Jag hittar massor av inlägg där folk med hänvisning till olika mer eller mindre teoretiska hastigheter rekommenderar de allra snabbaste och nyaste minneskorten, och Extreme III är förstås väldigt snabba. Men de är också dyra. Så frågan är om den högre hastigheten de har på något märkbart sätt kan förbättra kamerans kapacitet - i så fall kan man ju börja fundera på om den kapacitetsskillnaden är värd priset (det kan den ju vara). Men - finns där ingen kapacitetsskillnad vid fotograferandet, så är det ju att kasta pengarna i sjön.

Rekommedera mig gärna ett test jag kan göra för att påvisa huruvida där finns någon skillnad mellan ExtremeIII och UltraII. Jag är nyfiken och vill veta!

/Göran

Eftersom du själv har båda korten och inte märker någon skillnad så har du ju redan svaret.

Enligt resonemang tidigare så beror den praktiska hastigheten på om kortet passar till kameran. Köpte min DS i Feb -06 och köpte till ett TekQ på 1Gb, det kostade ca tusenlappen och visade det sig vara ett segt kort. Cirkus i Maj samma år fick jag ett snabbare TekQ på 2Gb för samma pris, och det kortet är bättre men inte riktigt som Sandisk Ultra II om jag minns rätt.

Nu tycker jag inte att kort är så dyrt, Extrem III på 2Gb kostar ca 175:- och förra året köpte jag 2 Ultra II på 2Gb för 75:- styck på;
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=SD&bn=10244&mfr=SANDISK
Teknikmagasinet har oxå bra priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar