Annons

Program för att ta in bilder strukturerat

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Mors!

Jag söker en applikation för sortering vid nerladdning av bilder från kortläsare som skall klara följande:

* Splitta JPEG och NEF till två olika destinationer
* Ange foldersökväg baserat på när bilden är _tagen_ i strukturen x:\bilder\2009\01\01\bildnamn.jpg där 2009/01/01 skall byggas upp baserat på bildens datum när den är tagen.

Dessa två krav är egentligen ganska enkla, men jag har än inte hittat en app som kan göra det i ett svep. Jag vill inte gå genom LR eller annat program. DownloadPro från Breeze Systems kan inte splitta olika format till olika ställen samtidigt och jag har ingen lust att importera flera gånger per gång...

Om jag inte hittar något, eller får förslag på program, så bygger jag ett själv.

Någon som har ett tips?
Om det inte finns, hur många skulle vara intresserade av ett sådant program?

MVH
Fredrik

PS Om jag skulle bygga ihop ett så kan man ju dela med sig...
 
Lite nyfiken på varför du vill splitta jpg och nef på olika fysiska mappar. Det är ju enkelt att sortera fram det ena eller det andra i LR, t ex med smarta kollektioner.

Försöker förstå så mycket som möjligt av olika sätt att tänka kring filhantering.
 
Jag fotar alltid NEF + JPEG och använder ACDSee Photomanager för att titta på mina bilder. Jag vill ha NEF som mitt negativarkiv och backup. Jag vill alltså lägga dom på en annan plats då jag inte använder NEF direkt, utan _endast_ om jag vill ändra något osv. Jag är en glad familjefotograf, så jag har inte samma krav som proffs.

Eftersom jag aldrig byter namn på mina filer så är det inte ett problem för mig att hitta rätt.

För mig funkar ACDSee Pro smidigare än LR för vanligt tittande och katalogiserande. Jag kan inte skapa kategorier på ett smidigt sätt i LR. Jag vill heller inte skapa kollektioner, utan jag vill bara markera en bild med en eller flera fasta kategorier och då funkar ACDSee bättre (tycker jag).

Blev du klokare;-)?

/Fredrik
 
Jag kan inte skapa kategorier på ett smidigt sätt i LR. Jag vill heller inte skapa kollektioner, utan jag vill bara markera en bild med en eller flera fasta kategorier och då funkar ACDSee bättre (tycker jag).

Förstår lite mer hur du tänker – NEF:arna är bara en backup och för det mesta så använder du jpg-filerna som de är ur kameran. Min kommentar är att det idag är nästan lika smidigt att använda NEF/DNG som jpg, så jag skulle inte göra som du.

Och visst kan man ha kategorier i LR. Fast det heter keywords där. Om du skriver in dina fasta kategorier som nyckelord i "Keyword List" kan du bara dra dina bilder dit eller använda "Keywording" modulen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.