Alltså, nu tycks det vara lite förvirrat.
1. 5D mkII spelar INTE in i någon AVCHD-profil och kan inte riktigt jämföras med Panasonics kamera på det viset. Det ÄR visserligen samma grundcodec, H264, men de följer inte konsumentstandarden och materialet går inte att lägga direkt på en BlueRay-skiva som du kan med AVCHD-filmer. Detta är ett designval, de inser nog att de allra flesta som vill filma med 5D kkII också tänker att redigera materialet och väljer då ett format som har högre bitrate -> mindre kvalitétsförlust.
Men exakt VARFÖR de gjorde så här kan vi inte annat att spekulera i, det kan ju också vara så att de inte ville sätta i ett dedikerat, dyrt H264-chip. Eller inte hade tid. Bitrate är verkligen inte allt när det gäller h.264, det är enorm skillnad i komplexitet på encoders och en hög bitrate kan dölja en ineffektiv komprimering, men Canons material verkar ändå hålla väldigt hög kvalitét och Canons konsumentvideokameror är de första på marknaden som sparar i AVCHD Level 4.1, så kunnandet finns absolut inom företaget.
2. Kameran filmar/sparar såklart "bara" i 2Mpixel, inte 21Mpixel. Stillbildsupplösning har INGENTING att göra med videoupplösningen. 40Mbit/s är högre datahastiget än vad de allra flesta professionella videokameror har (och nu pratar vi kameror för flera hundra tusen).
3. Och självklart ÄR det H264 som gäller, inte HDV/MPEG2.
Jag tror helt enkelt bara att Panasonics kamera är nyare och från grunden designad för att fungera som en enkel videokamera och då blir helt enkelt funktionerna bättre genomtänkta, samtidigt kanske den inte håller för samma proffsarbeta som 5D mkII skulle göra om Canon la till full manuell kontroll och 24P/25P.