Annons

D3/D300/D700 PictureControl för blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Mors!

Läste på ett annat forum om en del som har anpassade bildstilar vid fotografering med blixt. Har googlat för att försöka hitta, men icke. Någon här som har erfarenhet av det, eller rent av använder en speciell bildstil vid blixtfotografering?

BTW...jag hittade denna källa med bildstilar till bl.a. D300:
http://www.neebu.net/~khuon/photography/NIKON/CUSTOMPC/

Har ej hunnit testa dom än, men såg en bild med Fuji Velvia och den var _mycket_ trevlig i färg/kontrast jämfört med DXMode2/Vivid som finns i D3/D300/D700(?). Glöm inte att importera dessa till CNX om ni börjar använda dom i kameran. Om ni inte importerar i CNX kommer CNX ta defaultstil (standard).

/Fredrik
 
Jag har hittat lite olika bildstilar ute på nätet som jag labbat med. Jag har hittat en som baserat på D2X Mode I och har en justerad kurva i svag S-form. Jag har utgått från den och justerat kurvan en aning. Jag tycker denna bildstil har passat in på ca 80% av det jag fotat (har kollat gamla NEF-bilder). Jag tycker den har fin, välbalanserad kontrast och mättnad. Hudtoner blir överlag bra. Fungerar mycket fint ihop med blixt.

Jag tror inte den är lämplig för rena porträtt eller liknande där maximal kvalitet ställs på hudtoner.

Bildstilen jag bifogat är en (tycker jag) mycket trevlig all-round-stil och är den jag beskriver ovan. Jag har testat den på D300. Jag vet inte vad som hände rom man laddar in den i en D3/D700.

Hoppas ni gillar bildstilen. Ni som provar, rapportera gärna hur ni uppfattar resultatet - ris som ros!

/Fredrik

PS: Jag har kallat bildstilen 'D300 Mode I Light', men baskurvan utgår från "D2X Mode I'
 

Bilagor

  • PICCON01.zip
    751 bytes · Visningar: 53
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.