Annons

Nya objektiv, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vargaas

Medlem
Hejsan.

Har tänkt inom snar framtid köpa 2-3 nya objektiv till min sony a300.
Eftersom jag hade tänkt att uppgradera huset till a700/900 vid ett senare tillfälle så vill jag inte ha några skitgluggar, men heller inte proffsgluggar som kostar skjortan.

Hade tänkt täcka in de flesta områdena(Macro,tele och vidvinkel) med en budget på 10'000:-(får man något vettigt för dem pengarna?), Dock är inte vidvinkel något måste då jag inte känt att jag har varit behov av det någongång.

Jag har letat i objektiv-djungeln och konstaterat att jag behöver hjälp att hitta rätt.

Har kollat på
Sigma EX 135-400/4,5-5,6 DG APO - Är det ljusstarkt nog?
och
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro

Och om man kör på den här konfigurationen så saknas brännvidderna mellan 70-135mm, Har det stor påverkan?

Är jag helt ute och cyklar?

Kom gärna med förslag på objektiv, begagnat som nytt!

Tack på förhand
Johan

Det Gunnar menar ovan är att det är säket 10 liknande frågor under de senaste månaderna.

Om du siktar på FF (a900) så får du nog värdera om dina funderingar. Ett sådant hus kräver ordentliga gluggar.

Kika på Minolta, det finns en hel del sådana begagnade, dock ibland något dyrt. Minolta 28-135, 70-210 BeerCan/75-300 version I är några som skulle funkar. Dock är de inte ljusstarka på 2,8 men otroligt bra objektiv.
Nya är ex Tamron 28-75/2,8, Tamron 70-200/2,8 men denna är jag osäker om den kommit ännu till Sony och självklart Sonys egna 70-300 fast den är dyr i förhållande till din budget.

Annars får du nog hosta upp ordentligt med pengar för att få det du önskar...
/Peter

Man behöver inte täcka upp alla bränvidder. Så tänkte jag också i början och jag var helt ute och cyklade. Om du är intresserad av bildkvalité till ok priser så ska du titta på fasta objektiv. Till ex sigmas 20, 24 eller 28 1,8 och sigmas 50 1,4. Ett bra tele till bra pris är svårare att hitta men mitt tipps är att leta beg.

Man behöver inte täcka upp alla bränvidder. Så tänkte jag också i början och jag var helt ute och cyklade. Om du är intresserad av bildkvalité till ok priser så ska du titta på fasta objektiv. Till ex sigmas 20, 24 eller 28 1,8 och sigmas 50 1,4. Ett bra tele till bra pris är svårare att hitta men mitt tipps är att leta beg.

Men vilka begagnade är värda att kolla på?

Sitter just nu och jämför och skriver ner info om olika objektiv.

Men om man har en fast 200mm så är det ju svårt att få en "bra" komponerad bild då jag antingen måste backa eller gå framåt för att få som jag vill ha det?

Fotzoom har alltid varit ett av de grundläggande verktygen för en fotograf, långt innan vi kunder skaffa Permobil, eller superzoom.

35-70/4 MiniBeercan, 70-210/4 Beercan, 50/1,7 och mellanringar kostar beg. runt 5.000:-. Det ger Dig lika mycket över till ett Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR.

Bättre än så har jag svårt att knåpa ihop för 10K. Vill Du ha ljusstarkare objektiv? Öppna plånboken.

Normalzoom: Tamron 28-75/2.8 3600 ny
Macro: Sigma 70/2.8 Macro 5000 ny
Tele: Beercan 70-210/4 1500 begaganat

Tre skarpa gluggar som tecknar ut fullformatet. Här blir du dock utan vidvinkel på APS-C så på en A700 blir normalzoomen rätt trist.

Har kollat runt endel nu, Och fann ett biligt tamron objektiv som hade fått bra betyg på dyxum. Såg också på sample images och till min förvåning såg det bra ut, dock så vet jag ju inte hur bra det egentligen är.

Är bara så trött på mitt kitobjektiv.
Är ute efter något som är bra men inte för bra för jag är ju bara en amatörfotograf, Något som är bättre än kitobjektivet och som man kan växa i.

här är länken
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=283

Frågan är nu om det är någon kvalité i den?

är jag ute och cyklar igen?

Det är ett bra objektiv, men nu börjar det kosta pengar.

Har jag fattat rätt - Du har en Sony a300 just nu, och ett kit-objektiv? Funderar på att ta steget upp till a700, eller rent av a900?

Följande är en billig strategi;

• miniBeercan, 35-70 mm f/4 - 1.000:-
• Beercan, 70-210 mm f/4 - 1.500:-
• Minolta 50 mm f/1,7 - 1.200:-
• mellanringar, Kensko el. Jessops - 1000:-

Om Du behåller kit-objektivet, täcker Du 18-210 mm ( eqv. 29-315 ), har ett ljusstarkt porträttobjektiv och kan köra makro ned till strax under 1:1-skala. Av de 10k Du hade återsår i stort hälften - lägg de pengrna på en blix, förslagsvis HVL-F42AM.

Du kommer långt med detta och behöver inte cykla omkull precis.

Vill du hålla nere på utläggen så rekomenderar jag Minolta 75-300 (new) alltså första verisionen efter "Big Beercan" http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=53 istället för ett Beercan (70-210 f4). Jag har helt ärligt svårt att se någon skillnad på resultatet av dessa två objektiv på min a700 (jag har båda) och det går att få på tex tradera för hälften av vad ett Beercan går för.

Jag har nyligen införskaffat mig en Tamron 70-200f2.8 till min Sony 350 och är helnöjd. Jag kan jämföra den med min Minolta "beercan" 70-210f4 och det är ganska stor skillnad mellan dessa två, till Tamrons fördel.

Förlslagsvis kan man väl införskaffa ett Tamron 28-75 (som jag också numera äger, och den är skarp som attan) tillsammans med 70-200f 2.8. Behåll ditt "tråkiga" kitobjektiv tills du vet mer vad du vill ha, då täcker du ända från 18mm och upp till 200, behövs det mer så på med en converter till 70-200 som lätt klarar det med tanke på att det är en 2.8.

Dessa två Tamron objektiv är i runda slängar ca 10 000kr i inköp och du får då helt nya grejer med garantier och allting, samt ruggigt mycket bra optik för pengen, bättre än en gammal beercan iaf.

Jag är själv nybörjare som fotograf, men vad jag lärde mig blixtsnabbt är att leta "guldägg" bland de objektivfabrikat som idag finns istället för att betala dubbla priser för ett märkesfabrikat. Och jag tycker själv att jag lyckats ganska bra utan att behöva belåna hus o hem för en acceptabel kameraväska.

Sen är det väl precis så som några andra skriver, ska man gå upp på en 900 med ff så är det nog dags att kolla in helt andra grejer med en helt annan prislapp, annars är det nog rätt onödigt med ett kamerahusbyte.....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto