Annons

D90 dammproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Honko1

Medlem
Hej.

Har just köpt en D90 och ser att jag får en grön "pixel" på bilderna jag tar. Den lyser ganska starkt och syns bäst mot en svart bakgrund. Den är även på samma ställe på varje bild.

Så jag undrar om det är damm som kommit in i kameran eller objektivet? Eller det kanske är ett annat fel?

Tack // Henrik
 
Död pixel?

Eftersom du skriver att det bara är en enda pixel som är fel färg på och inte en grupp så skulle jag anta att det är en "död pixel" (jag har dock aldrig hört talas om dessa i samband med sensorer).
Att den lyser starkt grönt verkar ju också tala för att det kan vara sensorn som strular, eller att din bildprocessor sparar fel.

bifoga gärna en 100% crop av den defekta bilden så kan man kanske göra en mer exakt bedömning.
 
Om du klagar inom fem dagar (har jag för mig) från inköpstillfället så får du en ny kamera.
 
Ringde till Dustin, där jag köpte kameran först och dom sa bara att jag skulle kontakt Nikon. Så det gjorde jag och killen jag pratade med på Nikon-supporten sa att jag skulle skicka in kameran till en Nikon-verkstad. Det skulle gå på garantin.

Vart är bäst att skicka kameran? Fanns väl några ställen att välja på.

// Henrik
 
hej!

fick min nikon d5000 idag, och det verkar som jag har samma problem, 2 ställen med blåa pixelfel. det känns ju lite tråkigt, samt att displayen verkar ha 2 döda pixlar oxå (inte på samma ställen, där det blir fel på "riktiga bilden). finns det nåt ställe i örebro som fixar till detta?

känns ju extra tråkigt att behöva skicka iväg den det första man gör.

ps. samma fel i raw och det verkar vara en hel del pixelfel ju mer iso jag kör, provade nyss 3200 och då dyker även 2 röda prickar upp. det finns säkert fler, men orkar inte "leta" efter fler. se nedan:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1924463
(de två röda syns ju markant)

ps2. har kitobjektivet 18-55 som följer med.

ps3. jag var extremt varsam när jag monterade objektivet på kameran, så har svårt att tro att det kommit in nåt skit under tiden, då monteringen av det gick väldigt fort och smärtfritt, för jag just inte ville ha nåt skit på sensorn.


tacksam för snabbt svar!

mvh
christian
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.